Gemi inşaatında kaynak optimizasyonu
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Bülent | |
dc.contributor.author | Çevik, Ümit | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:31:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:31:25Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/336468 | |
dc.description.abstract | oz Gemiler, kullanım amaçlarına, taşıyacakları yüklerin cinsine ve seyir yaptıkları bölgelere göre değişik tiplerde, değişik tonajlarda ve değişik özellikte tekne malzemesi kullanılarak inşa edilmektedirler. Konstrüksiyonda kullanılan yapı malzemeleri çelik gibi metal içerikli olan gemiler, konstrüksiyon türlerine göre, Perçinli Konstrüksiyon ve Kaynaklı Konstrüksiyon olmak üzere başlıca iki türlüdür. 1917 yılından itibaren perçinli konstrüksiyon yöntemlerinden vazgeçilerek, günümüzde artık tamamen kaynaklı konstrüksiyon yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır. Öte yandan, kaynak konusu ise, yelpazesi oldukça geniş olan ve bir o kadar da kompleks nitelikli konuların başmda gelmektedir. Genel olarak, gemi inşaatında ortaya çıkan toplam maliyetlerin, ortalama %5'i Dizayn, %35'i imalat ve geri kalan %60'ı da Donatım aşamalarında ortaya çıkmaktadır. Kaynak işlemlerinin oluşturduğu maliyetler ise, imalat aşamasının hemen tamamına yalan büyük bir kısmını oluşturmaktadır. Bu nedenle, optimum maliyetle gemi inşa edebilmek açısından, kaynak maliyetinin optimizasyonu da önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma, çelik konstrüksiyondan inşa edilmekte olan gemilerin, imalatı sırasında kullanılan kaynak yöntemleri ile imalatta kullanılan yapı malzemesi arasındaki etkileşimler incelenerek tespit edilecek kaynak yönteminde, kullanılacak kaynak parametrelerinin en optimum değerlerini belirleme yöntemi ile ilgili araştırma ve inceleme sonuçlarını içermektedir. Kaynak maliyetini hesaplamak üzere bir genel maliyet denklemi ve maliyet konusunda en önemli etken olan zaman unsuru için, denklemde kullanılmak üzere iki önemli katsayı geliştirilmiştir. Geliştirilen bu katsayılar ile denklemde yer alan diğer önemli değişkenlere ait değer aralıkları kullanılarak, matlab programında optimizasyon işlemi ile ilgili çalışmalar sonuçlandırılmıştn*. Anahtar Kelimeler : Gemi İnşaatı, Çelik Konstrüksiyon Kaynağı, Kaynak Maliyeti, Optimizasyon, Kaynak Optimizasyonu. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Ships are built with various construction materials, in tonnages and types in accordance with their navigation areas and conducting purposes and cargo types what they carry. Two main types of ship construction in which metallic material such as steel is used are: rivet-construction and weld-construction. Nowadays, the weld-construction has been completely used in ship construction since the rivet-construction was given up later than 1917. On the other hand, the welding matter that situates at a wide range becomes at the top of the complicated matters. In general, the total expenses in shipbuilding when used steel materials consist of that average 5 per cent of total cost for Design, 35 per cent of total cost for Manifacruring and 60 per cent of total cost for Fitting. Furthermore, welding cost constitutes almost total mamfecturing cost. Therefore, the optimization of welding in shipbuilding is highly important for optimum shipbuilding cost. This study includes the results of research on the method for determining optimum values in welding parameters and the welding method to be detrermined seeking the interactions between the material used in construction and the welding methods used in steel ship construction. An equation of General Welding Cost for calculation of welding cost and two important coefficients to be used in time factor that has very important part in welding cost have been developed by this study. By using the value range concerning these coefficients and other variables in equation, the studies on optimization via optimization toolbox of matlab programme has been concluded. Keywords : Shipbuilding, Welding of Steel Construction, Welding Cost, Optimization, Optimization of Welding. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Gemi inşaatında kaynak optimizasyonu | |
dc.title.alternative | Welding optimization on shipbuilding | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 173289 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 155003 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |