Otomobil lastiklerinin geri dönüşüm uygulamaları
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Ferhat Bülent | |
dc.contributor.author | Gümüştaş, Özgür | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:31:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:31:19Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/336445 | |
dc.description.abstract | oz Katı atıkları bir hammadde kaynağı olarak geri kazanma çabaları son yıllarda artan bir önem kazanmıştır. Otomobil lastikleri hurda haline geldikten sonra tekrar kendisini meydana getiren hammaddelere aynştırılamamaktadır. Bu özelliğinden dolayı çevre kirliliği bakımından önemli bir atık olarak görülmektedir. Otomobil lastiklerinin geri dönüşüm uygulamaları ile ilgili birçok yöntem uygulanmaktadır. Bunlar; çimento fırınlarında ve enerji santrallerinde yakacak olarak kullanmak, yollarda asfalta katkı malzemesi olarak kullanmak, eski otomobil lastiklerinin yüzey kaplamasında kullanmak, ayakkabı taban imalatında kullanmak v.s. Yapılan çalışmada hurda otomobil lastiklerinin bir öğütücüde öğütülerek, termoset reçine içerisinde kullanılması araştırılmıştır. Yapılan çalışmada hurda haline gelmiş otomobil lastikleri öncelikle öğütücüden geçirilerek granül haline getirilmiştir. Elde edilen granüller boyutlarına göre dört sınıfta gruplandırılmış ve polyester reçine içerisine yüklenerek oluşturulan yeni kompozit malzemenin mekanik özellikleri incelenmiştir. Elde edilen deney numuneleri üzerinde yapılan çekme deneyleri sonucunda, termoset kompozit içine katılan hurda otomobil lastiği granüllerinin çekme mukavemetini arttırıcı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında Charpy çentik-darbe deneyleri sonucunda, kullanılan hurda otomobil lastiği granüllerinin darbe mukavemetini artırdığı tespit edilmiştir. Hurda otomobil lastiklerinin granül haline getirilerek dolgu malzemesi olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Anahtar kelimeler: Geri dönüşüm, Hurda otomobil lastiği granülü, Cam elyaf | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The attempts of recycling of solid waste as a source of raw material have gained importance recently. After they are used, tyres of motor-vehicles can not be turned into raw material. For this reason, they are considered a major pollutant for environment. Many methods have been applied for recyling of tyres. For example, they are burned in cement factories and power plants. They are used as an additive for asphalt on roads. Also, they are used for covering the surface of the old tyres and for p roduction o f s hoe so le, e tc. In t his s tudy, i t w as s earched t hat u sed t yres a re ground and used in thermoset colophany. In this study, the old tyres were firstly ground and turned into granules. The obtained granules were classified into four groups and loaded into polyester colophany, forming the new composit material whose mechanic features was also searched. At the result o f the e xperiment that w ere made on the obtained that the granules of the old tyres that were added into thermoset composit had an effect of increasing the pulling resistance. Furthermore, at the result of the charpy experiment, it was determined that the granules that were used in the experiments increased the impact resistance. Finally, it has been concluded that the old tyres that are turned into granules can be used as a case. Key words : Recycling, Granules of scrap tyres, Glass fiber | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Otomobil lastiklerinin geri dönüşüm uygulamaları | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 173198 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 155012 | |
dc.description.pages | 80 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |