Antikçağ`da bilge ve bilgelik kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalıĢmada Antikçağ ‟da bilge ve bilgelik kavramı genel olarak ele alınmıĢtır.Miletli doğa filozoflarından baĢlayıp Stoa ve Epikür okullarına kadar birçok düĢünürün bilgeve bilgelik anlayıĢına yer verilmiĢtir. Jeopolitik konumundan dolayı liman kenti olanAtina‟nın hem kültürel etkileĢimi artmıĢ hem de felsefenin daha açık bir ortamda yayılmasınayardımcı olmuĢtur. Felsefenin yayılmasıyla Philosophia (bilgelik sevgisi)‟nın da bu dönemdebir baĢlangıcı olmuĢtur. DeğiĢen yaĢam Ģartları Yunan insanının düĢünme biçimini,geleneğini, inançlarını, doğaya bakıĢ açılarını sorgulamaya götürmüĢtür. Bilgelik kavramınınbu döneme ait zengin bir içeriğe sahip olduğunu, teorik bir açıklamasının yanı sıra hayatayönelik pratik anlamını da Antikçağ‟a borçlu olduğu gösterilmiĢtir. Bu kavramların doğuĢu veanlam sınırları belirlenmiĢ Yedi Bilge‟nin bilgelikle ilgili özdeyiĢlerine yer verilmiĢtir.Milet Okulu düĢünürlerinin Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes‟in hakikatarayıĢındaki çabalarının bir sonucu olarak bilgelik sevdasının bu dönemde doğduğugösterilmiĢtir. Bunun yanı sıra Ġyonya Okulu‟ndan Pythagoras‟ın bilgeliğe ahlakilik özelliğinikatarak farklı bir anlam yüklediğini açıkladık. Heraklitos ‟un bilgi felsefesinde logos‟la bilgeolunabileceğini, kendini tanıma ve ölçülü olmanın en yüksek değer olduğu görüĢleriniaçıkladık. Akabinde Elea Okulu düĢünürlerinden Ksenofanes, Parmenides ve Zenon‟un bilgeve bilgeliğe toplumsal bir anlam yüklediğini ve kendilerinden önceki filozofların aksine farklıbir bakıĢ açısı getirdiklerini inceledik.Ġkinci bölümde sofistlerin bilgelik anlayıĢının doğa düĢünürlerine göre daha rölativistolduklarını ve onlara kıyasla bilgeliğe çok farklı anlamlar yüklediklerini inceledik. Aynızamanda kendilerinden önceki filozoflar bilgeliği tanımlarken ve bunu sevmemiziönerirlerken herhangi bir ücretten bahsetmediler; ilk defa sofistlerin bilgeliği parayla ölçmeyekalkıĢmaları bu geleneği de alt üst etiklerini aktardık.Üçüncü bölümde Antikçağ‟ın bir diğer önemli düĢünürü Sokrates‟in gerçek bilgeliğinancak erdemli bir yaĢamla ulaĢılabileceğini ve erdemli yaĢamında ancak doğru bilgiye sahipolduğumuz sürece eriĢebileceğimizi söylediğini bu tezimizde detaylı bir Ģekilde tartıĢılmıĢtır.Günümüze kadar gelen eserleri sayesinde hocası Sokrates‟in bu düĢüncelerini öğrendiğimizPlaton ise bilgeliği, akıllı olma, iyi olma, adaletli olma, doğru kararlar almayı sağlayan bir Ģeyolarak tasavvur etmiĢtir. Son olarak Stoa ve Epikür okullarının bilge ve bilgelik anlayıĢı elealınmıĢtır.Anahtar Kelimeler: Antikçağ, Bilge, Bilgelik, Erdem, Ölçülülük, Akıl, Ġyi, Mutluluk In this study, the concept of wisdom and wisdom in Antiquity is discussed in general.From the philosophers of Miletus to the Stoa and Epicurus schools, the wise and wisdom ofmany thinkers were included. Due to its geopolitical location, both the cultural interaction ofthe port city of Athens has increased and it has helped to spread the philosophy in a moreopen environment. Philosophia (love of wisdom) became a beginning of this period with thespread of philosophy. The changing living conditions led to questioning the way of thinking,tradition, beliefs and views of nature of Greek people. It has been shown that the concept ofwisdom has a rich content of this period, a theoretical explanation as well as its practicalmeaning for life owing to Antiquity. The birth of these concepts and the wisdom related to thewisdom of the Seven Wise, whose boundaries of meaning were determined, are included. Ithas been shown that the love of wisdom was born in this period as a result of the efforts of thethinkers of the Miletus School, Thales, Anaximandros and Anaximenes in the search for truth.In addition, we explained that Pythagoras from the Ionian School has a different meaning byadding the moral characteristic of wisdom. We have explained that Heraklitos wisdom can bewise in the philosophy of knowledge, and that self-knowledge and being measured are thehighest values. Then, we examined the elephants of Elea School, Xenophanes, Parmenidesand Zenon, which gave a social meaning to the wisdom and wisdom and brought a differentperspective than the previous philosophers.In the second chapter, we examined that the wisdom of sophists is more relativisticthan the nature thinkers and they have very different meanings to wisdom. At the same timethe philosophers before them did not mention any wages when defining wisdom andsuggesting that we love it; the first time the sophists attempted to measure wisdom withmoney, we conveyed this tradition as well. In the third chapter, it is discussed in detail in thisthesis that Socrates, another important thinker of Antiquity, told us that true wisdom can onlybe attained with a virtuous life and that we can only reach it as long as we have the rightknowledge. Plato, through his works that have survived to the present day, envisioned thewisdom of his teacher Socrates as wisdom, being wise, being well, being fair, making rightdecisions. Finally, the wisdom and wisdom of the Stoa and Epicurus schools are discussed.Keywords: Antiquity, Wise, Wisdom, Virtue, Temperance, Mind, Well, Happiness
Collections