Doğal işitsel-sözel yöntemle eğitim gören işitme engelli çocuklarda sözcük vurgusunun akustik yönden değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
V. BÖLÜM ÖZET, YARGI VE ÖNERİLER Özet Bu araştırmada araştırmacı İşitme Engelli Çocuklar Merkezi'nde, doğal işitsel -sözel yöntem ile eğitim gören işitme engelli çocuklarda bürünsel özelliklerden vurgunun akustik olarak nasıl gerçekleştirdiklerini gözlemeyi amaç lamıştır. Araştırmada kesit alınarak karşılaştırmalı deneme modeli uygulanmıştır. Deneme modelinde 9 işiten çocuk kontrol grubunu, 9 işitme engelli çocuk da deneme grubunu oluşturmuştur. Araştırmayı gerçekleştirebilmek için 720 süzciîk teybe kayıt edilmiş ve akustik çözümlemesi yapılmıştır. Amacı gözliyebilmek için sekiz tane denence geliştirilmiştir. 1...Ho: İşitme engelli çocuklar tarafından sesli 4142 okunan sözcüklerde heceler arası şiddet farkları yoktur, 2. Ho: Normal işiten çocuklar tarafından sesli olarak okunan sözcüklerde heceler arası şiddet farkları yoktur. 3. Ho: İşitme engelli çocuklar tarafından sesli olarak okunan sözcüklerde heceler arasında süre farkı yoktur. 4. Ho: Normal işiten çocuklar tarafından sesli olarak okunan sözcüklerde heceler arasında süre farkı yoktur. 5. Ho: İşitme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların konuşmaları karşılaştırıldığında bunların okudukları sözcüklerdeki birinci hecelerin şiddetleri farklılık göstermez. 6. Ho: İşetme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların konuşmaları karşılaştırıldığında bunların okudukları sözcüklerdeki ikinci hecelerin şiddetleri farklılık göstermez. 7. Ho: İşitme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların konuşmaları karşılaştırıldığında bunların oku dukları sözcüklerdeki birinci hecelerin süreleri farklılık göstermez. 8. Ho: İşitme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların konuşmaları karşılaştırıldığında bunların43 okudukları sözcüklerdeki ikinci hecelerin süreleri farklılık göstermez. Deneneelerin F testi kullanılarak sınanması sonucunda her iki grup kendi içlerinde karşılaştırıldıklarında gerek süre gerekse şiddet boyutunda heceler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Her iki grup birbiriyle karşılaştırıldığında işitme engelli çocukların bazı sözcüklerin ikinci hecelerini daha şiddetli uyguladıklarını göstermiştir. En büyük farklılık ise süre boyutunda görülmüştür. İşitme engelli çocuklar çoğunlukla ilk heceyi ve son hecelerin hepsini daha uzun sürede çıkarmışlardır. Yargı Her iki grup kendi içlerinde karşılaştırıldıklarında hecelerdeki süre ve şiddet boyutunda anlamlı farklılıklar göstermemektedirler. Buradan gerek işitme engelli çocukla rın, gerek normal işiten çocukların benzer hecelerden oluşan sözcüklerde hecelere aynı bürünsel değerleri verdikleri gözlenmiştir. Ton farkı bu çalışmada ele alınmamıştır, ama yinede Türkçe'de benzer hecelerden oluşan sözcüklerde vurgunun eşit olduğu izlenimi elde edilmektedir. Bu daha önce yapılan bir çalışmaya da uygunluk sağlamaktadır (Kon- rot, 1981). Ayrıca araştırmada işitme engelli çocukların da
Collections