Zihinsel engelli çocukların giyinme becerilerinde yapabildiklerine dayalı olarak hazırlanan öğretim materyalinin etkililiği (Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, zihinsel engelliler eğitim ve araştırma biriminde )...
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM V ÖZET YARGI VE ÖNERİLER Bu bölümde araştırmanın kısa bir özetine, yargıya ve önerilere yer verilmiştir. Öneriler uygula maya ve ilerde yapılacak araştırmalara ilişkin olarak iki alt başlık halinde sunulmuştur. A. ÖZET Normal ya da özel eğitime muhtaç çocukların bağımsızlığa adım atmaları öz-bakım becerilerinin kazanılması ile başlamaktadır. Özellikle zihinsel engelli çocuklar öz-bakım becerilerini anne baba, öğretmen ve arkadaşları aracılığıyla model oluşturulması, beceriyi kendisinin gerçekleştirmesi için fırsatlar tanınması ve sistemli yaşantılar sağlanması durumunda kazanabilmektedirler. Bu araştırmada Ana. Ü. E. F. Zihinsel Engelliler Eğitim ve Araştırma Birimi'nde bağımsız olarak giyinme becerilerini gerçekleştiremeyen çocukların, Giyinme Becerileri Ölçü Araçlar ında yapabildiklerine dayalı olarak hazırlanan, Giyinme Becerileri Öğretim Materyali ile yapılan öğretimin, bağımsız olarak pantolon, (V) yakalı kazak ve çorap giyme becerilerinin kazanılmasında etkili olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın deneklerini 1988-1989 öğretim yılında, Zihinsel Engelliler Eğitim ve Araştırma Birimi'nde bağımsız olarak giyinme becerilerini gerçek leştiremeyen ve grup öğretimine devam eden, 5'er kişilik iki gruptaki 10 öğrenci ve bire-bir öğretime devam eden 5 öğrenci olmak üzere toplam 15 öğrenci oluşturmak tadır. 5253 Deneysel araştırma niteliğini taşıyan bu araştırma ön-test, son-test deneme modelindedir. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için, çocukların pantolon, ( V ) yakalı kazak ve çorap giyme düzeylerini belirlemek amacıyla Giyinme Becerileri Ölçü Araçları geliştirilmiştir. Giyinme Becerileri Ölçü Araçları bire-bir çalışma ile dört gün süreyle ön-test olarak uygulanmıştır. En düşük ortalama puana sahip olan grup (grup öğretimine devam eden gruplardan biri) deney grubu olarak seçilmiş ve bu grupta sekiz hafta süreyle çocukların giyinmede yapabildiklerine dayalı olarak hazırlanan Giyinme Becerileri Öğretim Materyali uygulanmıştır. Kontrol grubu olarak seçilen grupta deney süresince sistemli giyinme becerileri öğretimine yer verilmemiştir. ÖZEP ikinci ve üçüncü sınıf öğrenci lerinin bire-bir öğretim yaptıkları grupta ise ÖZEP öğrencileri hazırladıkları etkinlikleri uygulamışlardır. Bu grubun da kontrol grubu olarak kullanılması düşünül müştür. Sekiz haftalık deney sürecinden sonra Giyinme Becerileri Ölçü Araçları dört gün süreyle tüm deneklere son-test olarak uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, grupların kendi içlerinde ön-test son-test puanları arasındaki farklılığın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Wilcoxon T Testi kullanılmıştır. Grup öğretimine devam eden, Giyinme Becerileri Öğretim Materyali ile öğretim yapılan ve. sistemli biçimde giyinme becerileri öğretimi yapılmayan gruplar arasında son-test puanlarının arasındaki farklılığın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyledir: - Giyinme Becerileri Öğretim Materyali ' nin uygulandığı, sistemli biçimde giyinme becerileri öğre timinin yapılmadığı ve ÖZEP ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin bire-bir öğretim yaptığı grupların,54 kendi içlerinde ön-test, son-test puanlarının karşılaş tırılması sonucunda, pantolon giyme becerisini gerçekleş tirmede, üç grupta da 0.05 düzeyinde son-test lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. - Giyinme Becerileri Öğretim Materyali ' nin uygulandığı ve ÖZEP ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin bire-bir öğretim yaptıkları grupların, kendi içlerinde ön-test ve son-test puanlarının karşılaştırılması sonucunda, (V) yakalı kazak giyme becerisini gerçekleş tirmede, iki grupta da 0.05 düzeyinde son-test lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Sistemli giyinme beceri leri öğretiminin yapılmadığı grupta, grup içi ön-test son-test puanlarının karşılaştırılması sonucunda (V) yakalı kazak giyme becerisini gerçekleştirmede 0.05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. - Giyinme Becerileri Öğretim Materyali 'nin uygulandığı grupta, grup içi ön-test son-test puanlarının karşılaştırılması sonucunda çorap giyme becerisini gerçekleştirmede 0.05 düzeyinde son-test lehinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Sistemli biçimde giyinme beceri leri öğretiminin yapılmadığı ve ÖZEP ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin bire-bir öğretim yaptıkları grup ların kendi içlerinde ön-test son-test puanlarının karşılaştırılması sonucunda çorap giyme becerisini gerçekleştirmede 0.05 düzeyinde anlamlı fark bulunmamış tır. - Giyinme Becerileri Öğretim Materyali ile öğretim yapılan ve sistemli biçimde giyinme becerileri öğretiminin yapılmadığı gruplarda son-test puanları arasında pantolon ve (V) yakalı kazak giyme becerilerini gerçekleştirmede, gruplar arasında 0.05 düzeyinde, öğretim yapılan grup lehinde anlamlı farklılık bulunmuş tur. Çorap giyme becerisinde gruplar arasında, öğretim materyalinin uygulandığı grup lehine farklılık bulun muştur. Ancak farklılığın 0.05 düzeyinde anlamlı olmadığı belirlenmiştir.
Collections