İşitme özürlülerin eğitiminde işitme cihazı kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde işitme özürlülere iletişim becerilerinin kazandırılmasında işitme kalıntılarından yararlanma ağırlık kazanmıştır. İşitme kalıntısından yararlanmanın en bilinen yolu işitme cihazı kullanımıdır. Araştırmanın amacı; sağırlar okullarının ve öğrencilerinin işitme cihazı durumunu; işitme cihazının temini, okul ve aile ortamında kullanım durumunu; işitme cihazının kullanımında eğitici ve ailelerin beklenti ve yeterlik durumlarım belirlemektir. Okul ve öğrencilerin cihaz durumunu belirlemede tüm evren taranmıştır. Araştırmanın örneklemini; Ankara, Eskişehir ve Kastamonu Sağırlar Okullarından yansızlık kuralına göre seçilen 70 eğitimci ve 70 aile oluşturmuştur. Veriler anket, görüşme ve yazışma tekniği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; 27 sağırlar okulunda, 1671 kız, 2913 erkek, 4584 öğrenci öğrenim görmektedir. Okulların grup işitme cihazı, odiometre, yalıtılmış derslik sayıları yetersizdir. 1217 öğrencinin cihazı vardır. 938 öğrenci cihazım sürekli kullanmaktadır. İşitme cihazı kullanımında ailelerin ve eğitimcilerin beklentileri orta ve normal düzeydedir. Aile ve eğiticiler arasında eğiticilerin lehine an lamlı bir beklenti farkı vardır. Ailelerin işitme cihazı kullanım yeterlilikle ri orta ve düşük düzeyde eğiticilerin orta ve normal düzeydedir. Aile ve eğiticiler arasında eğiticiler lehine anlamlı bir yeterlik farkı vardır. Eğiticiler arasında işitme cihazı kullanımı tam olarak yaygınlaşmasına karşın, derslerin bir bölümünde veya değişik türde işitme cihazından yararlananlar çoğunluktadır. Cihaz kullanan öğrencilerin çoğu cihazım aile ortamında da kınanmaktadır. Ailelerin işitme cihazı teminindeki bilgi ve yaklaşımları yetersizdir. Kamu kurum yardımından faydalanmayarak kendi olanakları ile cihaz alan aileler çoğunluktadır. Ailelerin 3/4 *ü ise, işitme cihazı tamamen maddiyata dayandığını ifade etmişlerdir. Eğiticilerin çoğu cihaz almaları konusunda aileleri uyarmış, ancak yarısına yakım alacakları cihazın özellikleri konusunda rehberlik edebileceğini ifade etmişlerdir. Eğiticilerin çoğunluğunun kamu kurum yardımlarından haberi vardır. SUMMARY Nowadays, utilizing hearing remnants have been strongly favourable for the acqusition of the hearing skills to deaf handicaped people. The use of hearing device is the most common vay of utilising hearing remnants. The purpose of this study is to determine the condition of the students in deaf schools and hearing device in these schools; the usage situation in school at home environment; and the condition of the hearing device in terms of expectations and efficiency of educators and families. To determine the hearing device condition the total environment has been scanned. The analogy of the study was established with 70 educators and 70 parents considering importiality rule in deaf schools of Ankara, Eskişehir and Kastamonu. The data has been collected through questionaire, interview and correspondance techniques. According to the findings of this research, in 27 deaf schools 1671 female, 2913 male, totally 4584 learners had. been taught. The amount of group hearing device, odiometer and isolated, classrooms these are insufficient in these schools. 12 17 students have got hearing devices but 938 of those use devices continuously. In the usage of hearing device the expectations of educators and parents and educators there is a significant expectation difference. While the level of usage sufficiency is middle ami low among parents, it is in the level of middle and. normal among educators among the families and educators 'there is a significant difference of sufficiency in favourof educators. Although, the use of tearing device is not widely used through educators, during the class sessions, partially, different types of hearing devices have been used heavily. Students who use their devices also use their devices in home environment. The knowledge and approach on obtaining hearing device is unsufficiend among families. Most of the families bought devices themselves. 3/4 of the parents stated that buying hearing devices completely depends on their financial coalition. Most of the edicators warned parents for buying hearing devices but half of the educators mentioned that they could able to engiight parents in terms of 'peculiarities of devices. The support which is given by the state institutions is widely known among educators.
Collections