İşitme engelli öğrencilerin zaman ve değer ölçülerindeki amaçları gerçekleştirme düzeylerinin değerlendirilmesi (Ankara Sağırlar Okulu ile Ankara ilkokullarındaki sağırlar özel 4.ve 5. sınıflarında bir uygulama)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM V ÖZET. YARGI VE ÖNERİLER Araştırmanın bu bölümünde, araştırmanın kısa bir özeti ile yargt ve öneriler yer almaktadır. A.ÖZET Ülkemizde normal çocuklar gibi işitme engelli çocuklar da altı yaşını doldurduğunda zorunlu öğrenim çağına girmiş olarak kabul edilmektedir. Ülkemizde işitme engelli öğrencilerin eğitim ve öğretimlerini yatılı sağırlar okullarında ve normal ilkokul içindeki sağırlar sınıflarında sürdürdüğü görülmektedir. Yatılı sağırlar okullarında ve normal ilkokul içindeki sağırlar özel sınıflarında işitme engelli öğrencilere Türkçe, fen bilgisi, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, resim-iş gibi derslerle beraber matematik dersi de izletilmektedir. Bu araştırmada dördüncü ve beşinci sınıfa Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda devam eden işitme engelli öğrencilerin matematik dersi içinde yer alan zaman ve değer ölçüleri konusundaki amaçları gerçekleştirme düzeyleri bakımından farkltlaşıp farklılaşmadığını ortaya koyma amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 1988- 1989 öğretim yılında dördüncü ve beşinci sınıfa Ankara belediye sınırları içinde bulunan ilkokulların içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda devam eden işitme engelli öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemine `Tabakalı örneklem` yöntemiyle Ankara Sağırlar Okulu dördüncü sınıflarından 28, Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarındaki beşinci sınıflardan 16 işitme engelli öğrenci seçilmiştir. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarındaki dördüncü sınıf ve Ankara Sağırlar Okulu beşinci sınıflarındaki işitme engelli öğrencilerin sayılarının az oluşu nedeniyle tümü örnekleme alınmıştır. Bu araştırma, doğal karşılaştırma/ geriye dönük değerlendirme (ex post facto desing) türündedir. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için zaman ve değer ölçüleri mutlak başarı testi geliştirilmiştir. Geliştirilen zaman ve değer ölçüleri mutlak başarı testi Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında 5051 26, Ankara Sağırlar Okulu'nda 47 işitme engelli öğrenci olmak üzere toplam 73 işitme engelli öğrenciye bireysel olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümü için Fısher tam olasılık (X2) testi ile Düzeltilmiş (Yates) Ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırmanın başlıca bulguları surdandır; 1. Zaman Ölçüleri İle İlgili Amaçlan Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında zaman ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında saat kavramı ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamışta. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağmar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında takvim kavramı ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında saatin kaç olduğunu yazma ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında zaman ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında saat kavramı ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında takvim kavramı ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında saatın52 kaç olduğunu yazma ile ilgili amaçları gerçekleştirememe bakımından fark bulunamamıştır. 2. Defter Ölçüleri ile ilgili Amaçları Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında değer ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında istenilen parayı ayırt etme ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında paraları değerleri bakımından küçükten büyüğe doğru sıralama ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıfında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda dördüncü sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında değerleri aynı olan farklı gruplardaki paraları eşleştirme ile ilgili amaçlan gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında değer ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında istenilen parayı ayırt etme ile ilgili amaçlan gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında paraları değerleri bakımından küçükten büyüğe doğru sıralama ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. Ankara ilkokulları içindeki sağırlar özel sınıflarında ve Ankara Sağırlar Okulu'nda beşinci sınıfa devam eden işitme engelli öğrenciler arasında53 değerleri aynı olan farklı gruplardaki paraları eşleştirme ile ilgili amaçları gerçekleştirme bakımından fark bulunamamıştır. B.YARGI Araştırmada bulgulara göre, dördüncü ve beşinci sınıfa yatılı sağırlar okulunda devam eden işitme engelli öğrencilerle, normal okul içindeki özel sınıfta devam eden işitme engelli öğrenciler arasında zaman ölçüleri ile ilgili amaçlan gerçekleştirme düzeyleri bakımından 0.05 düzeyinde farklılık söz konusu değildir. Zaman ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirme düzeylerinde fark bulunmamasını, her iki ortamda da normal ilkokul matematik programının izlenmesine bağlayabiliriz. Değer ölçüleri (paralar) ile ilgili amaçları gerçekleştirme düzeylerinde 0.05 düzeyinde fark bulunamamıştır. Değer ölçüleri ile ilgili amaçları gerçekleştirme düzeylerindeki fark bulunamamasını, her iki ortamda da normal ilkokul matematik programının izlenmesine, öğrencilerin güncel yaşamda paraları daha sık kullanmalarına ve testin uygulanmasında gerçek paraların kullanılmış olmasına bağlayabiliriz. C.ÖNERİLER: 1.İleriki Araştırmalara Yönelik Öneriler -Farklı eğitim ortamlarında bulunan işitme engelli çocukların zaman ve değer ölçüleri konusundaki amaçlan gerçekleştirme düzeyleri daha çok denekten oluşan gruplarda değerlendirilebilir. -Ülkemizde işitme engelli çocuklar için söz konusu olan diğer eğitim ortamlarında bulunan işitme engelli öğrencilerin zaman ve değer ölçüleri konusundaki amaçları gerçekleştirme düzeyleri değerlendirilebilir. -Hazırlanan ZDÖMB testi aynı sınıf düzeyindeki işiten öğrencilere de uygulanarak elde edilen sonuçlar karşılaştırabilir. -Yapılan araştırmanın bir benzeri uzunluk, alan, ağırlık, sıvı ölçüleri konularındaki amaçları gerçekleştirme düzeylerinin değerlendirilmesinde yapılabilir.
Collections