Türkiye`nin yönetim yapısında mülki idare amirliği mesleği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk yönetim yapısında mülki idare amirliği merkezi yönetimin taşra örgütünün temel taşını oluşturmaktadır. Mülki idare amirleri devletin ve hükümetin temsilcisi sıfatıyla il ve ilçe idaresinin başı olup, il ve ilçelerin genel yönetim ve denetimden sorumludurlar. Bu çerçevede emniyet ve asayişin sağlanmasından bakanlıkların taşra kuruluşları arası koordinasyona kadar birbirinden farklı yüzlerce görev ve yetki ile donatılmışlardır. Mülki idare amirlerinin kullandığı bu yetki genel itibariyle merkezi yönetiminin taşra örgütü üzerinde hiyerarşik yetki kapsamında iken, yerel yönetimler üzerinde anayasanın öngördüğü idarenin bütünlüğü ilkesi kapsamında vesayet denetimi kapsamındadır.Merkezi yönetimin taşra uzantısı olarak il idaresi sistemi fonksiyonları bakımından ciddi bir tartışmaya konu edilmeden 2000'li yılların başına kadar varlığını sürdürmüştür. Buna karşın günümüz kamu yönetimi anlayışını şekillendiren yönetimde yerelleşme ve demokratikleşme eğilimi il idaresi sistemini biçimlendiren birçok mevzuatta değişime sebep olmuştur. Bu değişim süreci kaçınılmaz olarak mülki idare amirliği mesleği de etkilemiş ve görev alanının daralması ve yetki kaybı olarak kendini göstermiştir. Public administration authorities in Turkish governance structure has constituted the corner stone of central governance of country organisation. Public administration authorities are head of countries or provinces acting as government representatives and they are responsible of management and supervision of cities and countries. In this context they are given authority and hundreds of missions such as to ensure public order and security and coordinating functions between government offices and country institutions. While public administration authorities has hierarchical authorities on country organisation of central administration, they have power of administrative trusteeship over the local governments within the context of integral unity of the administration that predicts by constitutional charter.As a provinces continuation of central government, Provincial administration has maintained his presencewith no speculation till the early of 2000. However, current public administration concept necesscitate new localization and democracy trends so these trends has caused some evolutions for law and regulations that structure provincial administration. This process inevitably has effected profession of public administration authorithy so that scope of duties has got narrowed and loss of authority has resulted in.
Collections