II. Abdülhamit döneminde Konya ve kentin yapısal değişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Konya'nın 19. yüzyıldaki değişimini konu edindiğimiz çalışmamızda öncelikle kentin II. Abdülhamit dönemindeki genel yapısını açıklamaya çalıştık. Bu amaca ulaşmak için de Konya'nın II. Abdülhamit dönemi, tarım, sanayi, ticaret ve nüfus gibi özelliklerini açıklamaya çalıştık. Bir kırılma noktası olarak gördüğümüz, Anadolu – Bağdat Demiryolu hattının Konya'ya ulaşmasıyla kent yapısında birtakım değişimlerin yaşandığı anlaşılmaktadır. Eskişehir – Konya Demiryolu hattının inşasından önce daha geleneksel bir yapıya sahip olan kentte, demiryolunun gelişiyle birlikte bu geleneksel yapı kırılmaya başlanmış, daha önce var olmayan birtakım mekânlar ortaya çıkmıştır. Bu tür yeni mekânların ve demiryolunun varlığı kentte kültürel bir dışa açılımı getirdiği gibi nüfus hareketliliğine de sebep olmuş ve Konya kent merkezi daha modern bir yapıya sahip olmaya başlamıştır. Konya Demiryollarının Konya'ya gelişiyle birlikte, daha önceden asgari düzeyde gerçekleştirilen tahıl sevkiyatı artış göstermiş ve Konya başkent İstanbul'un tahıl ihtiyacı kısmen karşılamaya başlamıştır. Anadolu Demiryolu Şirketi'nin Konya'da tarımsal üretimi, ürün çeşitliliğini ve ekilebilir alanları arttırmak için giriştiği ve gerçekleştirdiği Konya Ovası Sulama Projesi, Konya ve çevresini Osmanlı İmparatorluğu'nun tarımsal kalkınmadaki öncü yerlerinden biri haline getirmiştir. Demiryollarının, birçok yerde olduğu gibi Konya'da da gelişime hız kazandırdığı ve kentte önemli değişimlerin yaşandığını söyleyebiliriz. Anahtar Kelimeler: II. Abdülhamit, Anadolu – Bağdat Demiryolu, Anadolu Demiryolu Şirketi, Konya Demiryolları In our work, in which we treated the change of Konya in the 19th. century, we first explained the general structure of the city in the period of Abdülhamit II. In order to do so, we explained Konya's characteristics like agricuture, industry, commerce and population in the period of Abdülhamit II. It's seen that the reaching of the Anatolia-Baghdad railway line, which we see as a breaking point, brought changes to the structure of the city. In the city, which had a traditional structure before the building of the Eskişehir-Konya railway line, this traditional structure broke with the arrival of the railway and some new localities, which didn't exist before showed up. The existence of this kind of new localities and of the railway brought an opening to abroad and caused a population movement and the city center of Konya started to have a more modern structure. With the arrival of the Konya Railways to Konya, the cereals transport, which was minimal before, showed an increase and Konya began to meet the the cereal demand of the capital Istanbul. The Konya plain irrigation project, started and realized by the Anatolia Railways Company in order to increase the variousity of products and the arable lands, made Konya and its surroundings one of the pioneer places of development of the Ottoman Empire. We can say that the railway, as in many other cities, sped up the progress in Konya and brought big changes to the city.Keywords: Abdülhamit II., Anatolia-Baghdad Railway, Anatolia Railways Company, Konya Railways
Collections