Mobingin işten ayrılma niyeti üzerine etkisi: Eskişehir özelsektör kuruluşlarında uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eskişehir'de faaliyet gösteren kozmetik ve tekstil özel sektör çalışanları üzerindeyapılan bu çalışmada, mobingin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Araştırma kapsamında 123 kadın, 92 erkek olmak üzere 215 kişiye anket uygulanmıştır.Veriler birebir veya eposta yoluyla toplanmıştır. Anket yöntemiyle toplanan verilere,SPSS22 programı kullanılarak Mann-Whitney U, ki-kare testleri gibi parametrik olmayantestler uygulanmış ve veriler analiz edilerek yorumlara yer verilmiştir. Mobingfaktörünün işten ayrılma niyeti üzerindeki etki düzeyinin araştırılması amacıylaRegresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda mobing faktörünün işten ayrılmaniyeti üzerinde pozitif (artırıcı) yönde bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bununlabirlikte mobingin her alt boyutuyla işten ayrılma niyeti arasında istatistiksel olarakanlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ek olarak, demografik değişkenlerin ilgilenilen faktörlerüzerindeki etkisini araştıran testler sonucunda; eğitim durumu, medeni durum ve iş yeriçalışma süresi mobing faktörü ve işten ayrılma niyetini etkilediği tespit edilmiştir. Ancakcinsiyet, toplam çalışma süresi, mobing ve işten ayrılma niyeti arasında anlamlı ilişkilertespit edilmemiştir. Araştırmanın sonunda tespit edilen bulgular yorumlanarak önerilereyer verilmiştir.Anahtar sözcükler: Mobing, İşten Ayrılma Niyeti, Satış Elemanı, Kozmetik, Tekstil. In this study conducted on cosmetics and textile private sector employees in Eskişehir,the effect of mobing on intention to leave was investigated. Within the scope of theresearch, 123 women and 92 men, upon a total of 215 people, were has been applied asurvey. The questionnaires were administered by face-to-face interview or by e-mail.Non-parametric tests such as Mann Whitney-U and Chi-Square (χ2) has been applied todata which collected with survey by using SPSS 22 program, and results were reported.Regression analysis was performed to investigate the effect level of mobbing factor onintention to leave. As a result of the analysis, it was found that mobbing factor had apositive (increasing) effect on intention to leave. However, statistically significantcorrelations were found between each sub-dimension of mobbing and intention to leave.In addition, as a result of tests investigating the effect of demographic variables on thefactors of interest; there has been detected to educational status, marital status andbusiness workplace seniority affect the mobbing factor and intention to leave. However,there were no statistically significant correlation between gender, total seniority, mobbingand intention to leave. At the end of the study, the findings were interpreted andsuggestions were made.Key Words: Mobing, Intention to Leave, Salesman, Cosmetics, Textiles.
Collections