Okula dayalı yönetim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ OZU OKULA DAYALI YÖNETİM Hüseyin YEMENİCİ Eğitim Bilimleri (Eğilim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mayıs 2001 Danışman: Doç. Dr. Coşkun BAYRAK Türk Eğitim Sisteminin dikey örgütlenme ve merkeziyetçi yapı içinde olması, örgütsel yenileşme ve yeniden yapılanma sürecini etkilemektedir. Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin okula dayalı yönetime ilişkin görüşlerini ve değerlendirmelerini belirlemek ve okula dayalı yönetim etkinlikleri için çözüm önerileri ortaya koymaktır. Araştırmanın başlangıcında konu ile ilgili alanyazın taranmıştır. İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine uygulanmak üzere anket geliştirilmiştir. Araştırma yöntemi olarak `Tarama Modeli` kullanılmıştır. Çalışma evrenini oluşturan Eskişehir İl Merkezi'ndeki ilköğretim okullarından, oranlı küme örnekleme yöntemiyle belirlenen otuz ilköğretim okulundan veriler toplanmıştır. 56 yönetici ve 505 öğretmenden toplanan veriler, bilgisayar SPSS 7.0 for Windows programı ile istatistik çözümlemeleri yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde kullanılmış ve anlamlılık düzeyi.05 olarak belirlenerek yönetici ve öğretmen grupları arasında fark olup olmadığı `t` testi ile sınanmıştır. Elde edilen bulgulara göre mevcut ilköğretim yapısı ve işleyişinde, yapılacak sosyal-kültürel ve sportif etkinliklerde okulda görevli memur ve hizmetlilerin, okul çevresindeki mahalle muhtarlığının ve semt belediyesinin görüşleri alınmamaktadır. Şube öğretmenler kuruluna öğrenci velileri çağrılmamaktadır. İlköğretim okullarında uzun dönemli (3-5 yıl) planlar hazırlanmamaktadır. Okul çevresindeki kişi ve kuruluşlardan yeterince yararlanılmamaktadır. Eğitim bölgeleri; kaynakların ortak kullanımı için ilköğretim okulu yönetici ve öğretmen lerince desteklenirken, öğretmenlerin iş doyumunu sağlayamamaktadır. Okul vizyonunu oluşturmada ve eğitim bölgelerini değerlendirmede yönetici ve öğretmen görüşleri arasında yöneticiler lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Ill ABSTRACT SCI IOOL- BASED MANAGEMENT Hüseyin YEMENİCİ Division of Educational Sciences Anadolu University Educational Sciences Institute, May 2001 Advisor: Associated Prof. Dr. Coşkun BAYRAK So that the system of education in Turkey has been in a vertical organisation and a centralist structure, organisational regeneration and the process of reformation have been affected. The main purpose of this research is to determine the elementary school managers' and teachers1 views and appreciation about the management based on school, and to display some proposal for the activities of management based on school. At the beginning of the research the literature about the subject has been searched and an inquiry has been improved for the primary school managers and teachers. `The Scanning Model` has been used as the technique of research. Some data that form the surroundings of the study has been convened from the primary schools in the provincial capital of Eskişehir and from thirty elementary schools that had been determined by the proportional group sampling technique. The data from 56 managers and 505 teachers analysed by SPSS. Frequency percent has been used for the analysis of the data, the level of meaningfulness has been determined as.05 and it has been established by the `t` test whether there is significant differences between the managers and teachers. The findings in this study show that, at the structure and action of primary education the views of the officials and assistants who work at school, and the headmen and municipalities of districts around school haven't been asked. The parents of students haven't been called to the boards of teachers. At primary schools long-term plans (3-5 years) haven't been made. The people and the enterprises around schools haven't been adequately exploited. While the educational regions have being supported for the common usage of sources, they haven't been able to satisfy teachers about their job. There has been a serious distinction between the views of managers and teachers about forming a school vision and evaluating educational regions.
Collections