İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11 YÜKSEK LİSANS TEZ OZU İLKÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNİN LİDERLİK ÖZELLİKLERİ Nevin BAYRAK Eğitim Bilimleri (Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Haziran 2001 Danışman: Doç. Dr. Coşkun BAYRAK Toplumun her kesiminde bir amaca ulaşmak için işbirliği yapan bireylerin bir araya gelmesiyle, yönetim de oluşmaya başlar. Bir grubun belli amaçları gerçekleştirebilmesi için; grubu örgütleyen, gerekli emirleri veren, grubun çabasmı aynı amaç doğrultusunda eşgüdümleyen ve denetleyen yöneticilere ve bu uğurda istekle çalışacak insanlara gerek duyulmuştur. Yaşadığımız dünyadaki hızlı değişme, örgütleri sürekli olarak gelecek yönelimli düşünmeye zorlamaktadır. İnsanlar, oluşturdukları grupları yönetecek ve hedeflerine götürecek liderlere gereksinim duyarlar. Lider, vizyonu, cesareti, bilgi ve deneyimi ile yerinde ve zamanında kesin karar alabilen, mükemmel bir takımı, strateji ve taktik planları olan ve hesaplı riskler almasını bilen kişidir. Liderlik, üyelerini başarılı bir şekilde etkileyebilecek özelliklere sahiptir. İlköğretim okullarında okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinden sözedebilmek için bu özelliklerin değerlendirilmesine gerek vardır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okul yöneticilerinin liderlik özelliklerine sahip olma derecelerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, 1999-2000 öğretim yılının II. döneminde Eskişehir il merkezinde bulunan 92 ilköğretim okulunda görev yapan 92 okul yöneticisi, 1121 sınıf öğretmeni, 808 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey HSD çoklu karşılaştırma testlerinden yararlanılmıştır. İstatistik çözümlemeler için `SPSS 9.05 for Windows` paket programı kullanılmıştır. in ABSTRACT Leadership Characteristics of Elementary Schools Education Administrators Nevin Bayrak Department of Education Administration, Supervising, Planning and Economics Anadolu University Institute of Educational Science, July 2001 Adviser: Assoc. Prof. Dr. Coşkun Bayrak Individuals in the community come together by collabrating and attaining each other and then, the administration exists in this society as well. For a group to attain certain goals, there is a need for administrators and staff to organize, give necessary orders, coordinate and supervise the group for the same objectives and to share enthusiastic working sensitivity. This current rapid change in the world forces organizations always think the future. People are in need of leaders who manage and lead them to gain to their objectives. A leader is a person with a vision, courage, knowledge and experience enabling him to accurate decisions and to have a perfect group, strategy and tactical plans, and to take prudent risks. Lidership has some pecularities influencing the members sucessfully. To talk about the leadership characteristics of elementery school administrators, the prerequisite is the evaluation of these characteristics. The purpose of this study is to define the determination level of the Elementary school administrators. In this study, 92 school administrators, 1121 classroom teachers and 808 branch teachers in this study participate in the spring Semester of 1999-2000 School-year in Eskişehir. Frequency, percentage, variant analysis (ANOVA) and Turkey HSD multi comparison tests were used to analyze and define the data. The SPSS `9.05 for Windows` a software program was used for statistical analysis as well.
Collections