Bir üniversite web sayfasını tasarlama ve geliştirme: Üniversite öğretim elemanlarının üniversite web sayfalarına ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
~SH£KM* YÜKSEK LİSANS TEZ OZU BİR ÜNİVERSİTE WEB SAYFASINI TASARLAMA VE GELİŞTİRME: ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÜNİVERSİTE WEB SAYFALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Eyüp IRGAT Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ağustos 2002 Danışman: Yrd.Doç. Dr. Gülsün KURUBACAK Bu çalışma, üniversite öğretim elemanlarının bir üniversite web sayfasında olması gerekenlere ilişkin görüşlerini saptamayı amaçlayan niteliksel bir araştırmadır. Bu araştırmaya iki farklı üniversiteden toplam yirmi sekiz öğretim elemanı katılmıştır. Yaklaşık otuz dakika süren ve birbirlerinden bağımsız olarak yapılan görüşmelerde her bir katılımcıya bir üniversite Web sayfasında yer alması gereken özellikler ve bir üniversite Web sayfasını geliştirici yönde yapılması gerekenler üzerine görüşleri sorulmuştur. Araştırmacı yukarıda sözü edilen görüşmeler ve görüşmeler süresince yine araştırmacının kendisi tarafından yapılan gözlemler sonucunda bu çalışmanın araştırma verilerini toplamıştır. Sözü edilen bu görüşmeler ve gözlemlerden elde edilen veriler niteliksel araştırma yöntemlerine uygun olarak analiz edilmiştir. Yapılan veri analizleri sonucunda üniversite öğretim elemanlarının bir üniversite Web sayfasında yer alması gereken özellikler ve bir üniversite Web sayfasını geliştirici yönde yapılması gerekenlere ilişkin görüşleri beş ana temada toplanmıştır: 1) uygunluk, 2) güvenirlik, 3) güncellik, 4) ulaşılabilirlik ve 5) dolaşılabilirlik (navigation). Sözü edilen veri analizi sonucunda ulaşılan ve yukarıda belirtilen beş ana tema aynı zamanda araştırmanın genel bulgularını da oluşturmaktadır.HI Üniversite öğretim elemanlarının bir üniversite Web sayfasında olması gereken özelliklere ilişkin görüşleri doğrultusunda yapılan bu araştırma kapsamında aşağıda belirtilen genel sonuç ve önerilere ulaşılmıştır: Öncelikle bir üniversite Web sayfasının hedef kitlesi nesnel bir biçimde tanımlanmalı ve tanımlanan bu hedef kitlenin gereksinimlerine uygun Web sayfalan doğru ve güncel bilgilerle ve uzman kişilerin işbirliğiyle tasarlanmalıdır. Ayrıca üniversite Web sayfalarında bilgiye en kolay ulaşım için sade ama estetik tasarımlara yer verilmelidir. Üniversite Web sayfalarının hem yurt içinden hem de yurt dışından kullanıcıları olabilecektir. Yukarıda sözü edilen bu nedenden dolayı üniversite Web sayfası aracılığıyla gerek bireyler gerekse kurumlar arasında etkili bir iletişimin ve etkileşimin sağlanabilmesi sadece Türkçe sayfaların varlığına değil, aynı zamanda ikinci bir dilde, özellikle İngilizce, sayfalarının da bulunmasına bağlı olacaktır. Bir üniversite Web sayfa tasarımında yönlendirmelerin çok iyi yapılması ve sayfa içinde kırık olmayan linklerin bulunması, kullanıcıların sayfa içinde kaybolmasını engelleyebilecektir. Yukarıda sözü edilen bu sonuç ve önerilerin ışığında tasarlanacak ve geliştirilecek bir üniversite Web sayfası zaman ve yer sınırlarını ortadan kaldırarak bireyler ve/veya kurumlar arası çok yönlü etkileşimi sağlayabilecek ve bilginin hem yayılmasına hem de paylaşılmasına katkıda bulunabilecektir. IV ABSTRACT DESIGNING AND DEVELOPING A UNIVERSITY WEB PAGE: A STUDY OF FACULTY'S BELIEFS TOWARD UNIVERSITY WEB PAGES Eyüp IRGAT Computer and Instruction Technologies Education Department Anadolu University, Institute of Educational Sciences, August 2002 Advisor: Asst. Prof. Dr. Gülsün KURUBACAK The overall research design was a qualitative case study that describes the particular phenomenon of higher education faculty's beliefs in designing and developing a university web page. The main purpose of this study is to describe and analyze faculty's beliefs toward what they would like to see in these educational web sites and what could be done to improve the effectiveness of universities ' web pages. Through purposive sampling techniques, twenty-eight faculties from two different universities were selected as participants. Each interview lasted approximately 30 minutes. All interviews were tape-recorded. Also, the researcher took paper-pencil notes consisting primary of major points during each interview session. Interviews and observations were conducted to explore and evaluate faculty's beliefs toward designing and developing universities' web pages in its natural environment. After analyzing the collected data, the researcher clustered faculty beliefs toward what they would like to see in these educational web sites and what could be done to improve the effectiveness of universities ' web pages into five major themes. These were: 1) appropriateness, 2) credibility, 3) update, 4) accessibility and 5) navigation. The five themes given above were the general findings of this research as well.The analyzed qualitative data revealed the first main step in designing and developing a university web page is that a team of designers must objectively and clearly describe not only the target audience, but also their needs and expectations of a university web page to provide updated information and resources. Secondly, to access the necessary information easily, university web pages must be developed in a plain but aesthetic contextual-design. People from inside and outside of the country can visit any university web page. For this reason, to communicate effectively and efficiently, not only Turkish, but also the most commonly used language in the world, English, must be used in university web pages. Finally, users cannot easily lose her/his way in a well-designed and well-organized university web page that has no broken links. When any university web page are designed and developed according to the results and recommendations given above, not only can these web pages provide multidimensional communication among people and/or intuitions easily, but they also help people share and exchange information and resources with minimum time and space barriers.
Collections