Türkiye`de eğitim fakülteleri resim-iş öğretmenliği programlarının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
n DOKTORA TEZ ÖZÜ TÜRKİYE'DE EĞİTİM FAKÜLTELERİ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Tamer KAVURAN Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eylül 2002 Danışman: Yrd.Doç. İ. Halil Türker Bu araştırma ile Türkiye'de Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dallarında görev yapan öğretim elemanlarının, Türkiye'de Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara ve bu sorunların çözümüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesi; belirlenen sorunlara çözüm önerileri getirilmesi ve öğretim elemanlarının Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara ilişkin görüşlerinin kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Ayrıca, sanat eğitiminin dolayısı ile resim-iş eğitiminin genel eğitim içerisindeki yeri ve gerekliliğinin de önemsenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen araştırma, 2001-2002 Eğitim-Öğretim yılında Türkiye'de 21 Üniversitenin Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalında görev yapan 323 öğretim elemanı üzerinde gerçekleştirilmiş olup evrenin % 79.9'undan kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen, bir ve ikinci bölüm toplam 33 maddeden, üçüncü bölüm Resim-İş Öğretmenliği Programlarında uygulanan 18 dersin saat, içerik ve içeriğin uygulanmasının yeterli görülüp görülmemesine yönelik 'Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Anketi 'nde toplanmıştır. Araştırmada, verilerin çözümlenmesi aşamasında, araştırma amaçları doğrultusunda, frekans, yüzde ve non parametrik istatistik tekniklerinden kay kare (X2) den yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerinde.05 anlamlılık düzeyinin kullanıldığım araştırmada, çözümlemeler `SPSS 10 for Windows` paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, ankete katılan resim-iş öğretmenliği anabilim dallarında görevli öğretim elemanlarının kendi kişisel özelliklerine ilişkin görüşlerinde; yabancı dil seviyesi orta düzeyde olanların büyük çoğunlukta olduğu, panel, seminer ve konferans sayısı hiç olmayan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu, yurtiçi ve yurt dışı makale, kitap ve ödül sayısı hiç olmayan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu sonuçlarına varılmıştır. öğretim elemanlarının Türkiye'de eğitim fakülteleri resim-iş öğretmenliği anabilim dalları ve karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşlerinde ise resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına özel yetenek sınavı ile öğrenci alınırken pek çok sorunla karşılaştıkları, bazı resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına ait sanat galerilerinin ve kütüphanelerin olmadığı oysa sanat galerisi ve kütüphanelere ihtiyaç duyan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu, ikili eğitimden kaynaklanan pek çok sorunların olduğu, resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına ayrılan bütçenin ve fiziki mekânların yetersiz olduğu, çoğu resim-iş öğretmenliği anabilim dallarının teknolojik açıdan ve öğretim elemanı sayısı açısından yetersiz olduğu, öğretim elemanlarının branşlaşmasının çok gerekli olduğu ve resim-iş öğretmenliği anabilim dallarından mezun olan öğrencilerin öğretmen olabilme düzeylerinin yetersiz olduğu sonuçlarına varılmıştır. Öğretim elemanlarının, Türkiye'de eğitim fakülteleri resim-iş öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan branş derslerin saat, içerik ve içeriğin uygulanabilme düzeylerine ilişkin görüşlerinde de genel olarak Desen dersinin saat olarak çok yetersiz, içerik ve içeriğin uygulanabilme düzeyinin ise yetersiz olduğu, Temel Tasarım, Ana Sanat Atölye ve Seçmeli Sanat Atölye derslerinin saat ve uygulanabilme düzeylerinin yetersiz olduğu sonuçlarına varılmıştır. rv ABSTRACT THE PROBLEMS AND SOLUTIONS FOR THE ART TEACHING PROGRAMMES IN EDUCATION FACULTIES IN TURKEY Tamer KAVURAN Division of Educational Sciences Department of Art Teaching Anadolu University Institute of Educational Sciences - September 2002 Adviser: Assist. Prof. Dr. İ. Halil TÜRKER With this study, it was aimed to determine the opinions of Art teachers about the problems and solutions of the departments of Art Teaching. It was also aimed to determine if there were any differences according to the personal features. Besides it was aimed to stress the importance and necessity of Art teaching in the framework of general education. The study was conducted in 21 Art teaching departments in Turkey in 2001- 2002 academic year and the 323 teachers were included in the study. The data which were accepted valid and useful were obtained from 79.9 % of the population. The data were colected with a questionnaire named `The problems at the Departments of Art Teaching`. The first and second parts of the questionnaire included 33 items and they were about the content of Art teaching programmes. In analyzing the data frequency, percent and chi-square (X2) were used. In data analysis.05 significant level were used and SPSS 10 for windows statistics packape were benefited. According to the findings obtained from the study it was determined that most of the teachers working in Art departments had intermediate level English, they did not participate panels, seminars and conferences. It was also seen that there was nobody having foreign articles, books and rewards. In the opinions about the problems in Art teaching departments, they expressed that they had many problems when they accept students for the departments in the exams and they did not have an art gallery and libraries and the teachers mostly neededlibrary. They also had problems in dual educations, besides the budget and physical equippments were not sufficient, the art teaching departments were poor from the point of technological aids and teaching staff. It was also found that the teachers thought that specialization was very necessary for teaching staff and the students who graduated on these departments did not have a good level for being accepted as an art teacher. According to the views on teaching hours, content and applying content in Art teaching departments in Education faculties it was determined that the class hours for Design Course was insufficient and both the content and the level of applying content were insufficient too. It was also determined that the class hours were not sufficient in the courses Basic Project, Art Workshop and optional Art Workshop.
Collections