Projektif bir teknik olarak ilköğretim çocuğu resimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11 YÜKSEK LİSANS TEZ OZU İLKÖĞRETİM KADEMESİNDEKİ ÇOCUĞUN SOSYAL GELİŞİMİNE SANAT EĞİTİMİNİN KATKISI Nazlı KILIÇ Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ağustos 2002 Danışman: Yrd.Doç. Numan ARSLAN Sosyal çevrenin bireyi olarak çocuk ve onun resimleri, içinde yaşadığı topluma uyum yeteneğini de ortaya koymaktadır. Öyleyse; 07-12 yaş ilköğretim çocuğunun resimlerine bakarak ve inceleyerek, çocuğun sosyal gelişim özellikleri, davranış ve tutumları hakkında bir fikir ileri sürmek mümkün müdür? İşte bu kaygıyla bu dönem çocuklarının resimleri incelenerek, çocukların sosyal gelişim özellikleri hakkında kestirimde bulunulmuştur. Bu araştırmada çocuğun resimleri yoluyla kişilik, sosyal etkileşim, sosyal gelişim özelliklerinin tanınması, çocuk resimlerinden, diğer projektif yöntemleri tamamlayan, projektif bir teknik olarak yaralanılması amacı düşünülmüştür. Çocuk resimlerinin incelenmesi konusunda yapılan araştırmaların daha çok 1885-1920 yıllan arasında olduğu görülür. Ülkemizdekinin aksine bu konuda, dünyada birçok yabancı araştırma ve yazıya rastlamak mümkündür. Ülkemizde ise bu konuda yapılan çalışmalar, psikoloji yada çocuk psikolojisi alanında çalışan birkaç araştırmacıdan ibarettir. Çocuk resimlerinin incelenmesi, çocuğun resimleri yoluyla tanıma ve bundan projektif bir teknik olarak yararlanma konularında herhangi bir sanat eğitimcisinin araştırmasının olmadığı, bu nedenle, bu konunun sanat eğitimcileri tararından da,ele alınmasının faydalı olacağı düşünülmüştür. Çocuğun resimleri yoluyla tanınması ve bundan projektif bir teknik olarak yaralanmak amacıyla ; konuya ilişkin yazılı ve görsel kaynaklar taranmış, öğrencim resimleri incelenerek, öğrenci kişisel dosya ve öğretmen görüşleriyle ilişkisel durumu incelenmiştir. Çocuğun kişilik, algı, insanlar arası ilişkiler, grup değerleri ve tulumlarının saptanmasında üç ana kaynaktan yararlanılmaktadır. Bunlar; bireysel raporlar, gözlem ve projektif teknikler (yansıtma teknikleri) dir. Sadece bu tekniklerden faydalanmak tek başına mümkün değildir. Bu nedenle çocuğu tanımada bir çok ölçekten faydalanılmalıdır. Çocuk resimlerinden diğer projektif teknikleri tamamlayıcı bir teknik olarak yararlanmak mümkündür. Bu nedenle resim, çocuğun iç dünyasını keşfetmek için ideal bir projektif tekniktir. IV ABSTRACT The child as a member of social environment and his paintings show his harmony ability for the society in which he lives. If so; Is it possible to give an idea about the behaviours attitudes and social development features of the child, after looking and examining the paintings of the children who are between 7 and 12 ? In this point of view, the paintings of this periods children have been examined and some ideas have been presented. In this research, the am is to recognise the personality, social affection and developments of the child with the way from the paintings of the child and to provide the usage of this research as a project technique completing the other project techniques. The most of the research, about examining of the child paintings can be seen between 1885 and 1920. Contrary to our country, in the world there are too many research about this subject. In our country there are a few experts working on this subject that is called child psychology. There aren't any research's of the educators about the examing of the paintings and getting knowledge about the child of the with the help of the painting. So that, this subject should be handled art educators. In order to know something about the child and to make use of this as a project technique; the visual sources and written documents have been scanned and the examined paintings have been related with the student's personal files and teacher opinions. For fixing the child's personality, perception, relations whit the people and group worth's, there are three main sources. These are individual reports, observations and project techniques (reflecting techniques). It is not possible to make use of only this techniques. So, in order to know the child too many techniques should be used. Also it is possible to use the child paintings as a completing technique for the other project techniques. There fore, the painting is an ideal project technique to discover the child's own world.
Collections