İlköğretim okullarında sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin eğitim gereksinimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ OZU İLKÖĞRETİM OKULLARINDA SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MÜZİK DERSİNE İLİŞKİN EĞİTİM GEREKSİNMELERİ Figen YÜNLÜ Eğitim Bilimleri (Eğitim Programlan ve Öğretim) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eylül 2002 Danışman: Prof. Dr. Mustafa SAĞLAM Müzik dersi, ilköğretim çağındaki çocukların bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıklarını geliştirmede etkili bir rol oynar. Müzik dersi ilköğretim okullarının birinci ve ikinci devresinde (1-3. sınıflar ve 4-5. sınıflar) genellikle sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmektedir. Yapılan çeşitli araştırmalar ilköğretimde etkili bir müzik eğitimi gerçekleştirilemediğini göstermektedir. Bunun da temel nedeni olarak, sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimi konusunda yeterli bilgi ve becerilere sahip olmadıkları, bu durum sonucunda da sınıf öğretmenlerinin Müzik dersini yürütürken çeşitli güçlüklerle karşılaştıkları söylenebilir. Sınıf öğretmenlerinin bu güçlüklerini gidermek için öncelikle bu güçlüklerinin neler olduğunun ve bu güçlüklerin giderilmesine dönük eğitim gereksinmelerinin belirlenmesi gereklidir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin Müzik dersinde karşılaştıkları güçlüklerin ve bunlara dayalı olarak müzik dersiyle ilgili eğitim gereksinmelerinin belirlenmesidir. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki 40 ilköğretim okulunda görev yapan 519 sınıf öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde yapılan araştırmanın verileri, sınıf öğretmenlerine uygulanan anketle ivtoplanmıştır. Toplam 65 maddeden oluşan anketle, sınıf öğretmenlerinin Müzik dersine ilişkin genel görüşleri alınmış, Müzik dersinin içeriğini oluşturan konularda, Müzik dersi öğretim sürecinde ve öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesinde karşılaştıkları güçlükler ortaya konmuştur. Bu güçlüklerle ilgili verilere dayalı olarak sınıf öğretmenlerinin eğitim gereksinmeleri saptanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) bilgisayar programından yararlanılmıştır. İstatistiksel teknik olarak sayı ve yüzdeler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin Müzik dersinin önemi, işlevi, kapsamı, öğretme-öğrenme süreçlerinin düzenlenmesi, uygulanması ve öğrenci basanlarının değerlendirilmesi konularında önemli güçlüklerinin olduğu ve bu güçlüklere dayalı eğitim gereksinmeleri ortaya konulmuştur. ABSTRACT GRADE TEACHERS' EDUCATIONAL NEEDS CONCERNING MUSIC CLASSES IN ELEMENTARY SCHOOLS Figen YÜNLÜ Anadolu University Graduate School of Educational Sciences Department of Educational Sciences Curriculum and Instruction Program September 2002 Supervisor: Prof. Dr. Mustafa SA?LAM Music class has absolutely an important role in the development of certain skills and traits of the students in elementary school such as the development of general knowledge skills attitudes and habits. Music class is administered usually by grade teachers in elementary schools. Yet, studies have shown that there is no effective musical education in elementary schools. The main cause of this insufficiency seems that grade teachers do not have enough education as well as skill in the proffesion. There fore, grade teachers may be said to have difficulties in administering music classes. To wipe out the difficulties of the grade teachers, initially it should be determined that what these difficulties are, and the needs of the teachers ought to be specified. This study aims to determine the difficulties which the grade teachers encounter regarding music class in elementary school and the needs of the teachers concerning musical education. The study was conducted with the data collected from 519 grade teachers -in 40 elementary schools in Eskişehir in the academic year of 2000-2001. The data of this study were collected through a questionnaire designed for grade teachers. With the VIquestionnare consisting of 65 articles, the grade teachers' opinions in general of music class and certain difficulties in the course content, in the process of teaching music and in the evaluation of the works by the students were revealed. Next, in the light of the data relating to the difficulties aforementioned, the educational needs of the grade teachers in elementary schools were determined. The analysis of the data for this study was carried out by the SPSS computer program, and of statistical techniques, the figures and perantages were used. The net result of this research is that grade teachers have difficulties in the course content, teaching-learning process and the evaluation of the works by the students; likewise, it has been put forward that grade teachers have thorough educational needs as a natural consequence of these difficulties. vn
Collections