Müfredat laboratuvar okullarında okul-veli, okul-üniversite ve okul-çevre işbirliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ OZU MÜFREDAT LABORATUVAR OKULLARINDA OKUL-VELİ, OKUL-ÜNİVERSİTE VE OKUL-ÇEVRE İŞBİRLİĞİ Zeki YILDIRIM Eğitim Bilimleri (Eğitim Programlan ve Öğretim ) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aralık 2002 Danışman : Pro£ Dr. Bekir ÖZER Toplumsal bir kurum olan eğitim kurumu amaç ve işlevlerini okullar aracılığıyla gerçekleştirmektedir. Sosyal sistem içerisinde toplumun malı olan okullar çevresinden girdiler almakta, onları işlemekte ve çevreye vermektedir. Eğitimde niteliğin artırılması ve yeni kuşağın yetiştirilmesinde okulların bu görevlerini tam olarak yerine getirmeleri, içinde bulundukları çevreyi oluşturan velilerle, üniversiteyle ve öteki kurum ve kuruluşlarla aralarında iyi ve uyumlu ilişkiler kurmalarına bağlıdır. Çağdaş bilimsel eğitimin gereklerinden birisi de okulun çevreyle sağlam ilişkiler kurması, çevrenin çeşitli olanaklarından yararlanması, çevrenin de gerektiği zaman okulun olanaklarından yararlanabilmesidir. Müfredat laboratuvar okullarında önemli bir ilke olarak yer alan okul-veli, okul-üniversite ve okul-çevre işbirliği Türk milli eğitim sistemi içerisinde bu yönde atılmış önemli bir adımdır. Bu da müfredat laboratuvar okullarında bu işbirliğinin ne ölçüde gerçekleştiğinin saptanması gereksinmesini doğurmaktadır. Araştırmanın temel amacı, eğitimde kaliteyi artırmayı amaçlayan müfredat laboratuvar okullarında okul-veli, okul-üniversite ve okul-çevre işbirliğinin yeterli düzeyde sağlanıp sağlanmadığını saptamaktır. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılında Eskişehir ilinde bulunan 12 müfredat laboratuvar okulu ile bu okullarda görev yapan toplam 84 işbirliğini geliştirme ekibi üyesi ile çalışılarakyapılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan birisi okul müdürlerine yönelik Okul Etkinlikleri Görüşme Formu, ötekisi işbirliğini geliştirme ekibi üyelerine yönelik Okul-Veli, Okul-Üniversite ve Okul-Çevre İşbirliği Anketi ile elde edilmiştir. Okul Etkinlikleri Görüşme Formu ile okul müdürlerinin müfredat laboratuvar okullarında okul-veli, okul-üniversite ve okul-çevre işbirliğini sağlamayı amaçlayan etkinliklerin ne ölçüde gerçekleştiği ile ilgili görüşleri toplanmıştır. Okul-Veli, Okul-Üniversite ve Okul-Çevre İşbirliği Anketi ile de işbirliğini geliştirme ekibi üyelerinin müfredat laboratuvar okullarında karşılaşılan okul-veli, okul-üniversite ve okul-çevre işbirliği ile ilgili sorunlarla bu alanlardaki işbirliğini geliştirmeyi amaçlayan önerilere ilişkin görüşleri saptanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerinin çözümlenmesinde istatistiksel teknik olarak sayı ve yüzde kullanılmıştır. Ayrıca, çözümlemelerin yapılmasında `SPSS` bilgisayar programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, müfredat laboratuvar okullarında okul-veli, okul-üniversite ve okul- çevre işbirliği için yapılması gereken etkinlikler içersinde okul-veli işbirliğinde, velilerin okul sorunlarını çözmede yönetime yardımcı olması, okulda düzenlenen etkinliklere katılması ve velilerin okula yönelik ilgi ve bilgilerinden okulun yararlanması dışındaki etkinliklerin yeterli düzeyde gerçekleştirildiği; buna karşılık, okul-üniversite işbirliğine dönük etkinliklerin neredeyse hiç gerçekleştirilemediği; okul-çevre işbirliğine dönük etkinlikler içerisinde ise, okulların gereksinmelerini karşılamada çeşitli kamu kuruluşlarının ve özel sektörün katkısını sağlama, okula ait bina ve tesislerin çevrenin gereksinmeleri için kullanılması ve okula yönelik olumsuz görüş oluşmasını engellemeye dönük önlemler alınması dışındaki etkinliklerin gerçekleştirilebildiği söylenebilir. Başka bir deyişle, müfredat laboratuvar okullarında okul-veli işbirliğine dönük etkinliklerin yeterli düzeyde gerçekleştirildiği, buna karşılık okul-üniversite işbirliğine dönük etkinliklerin hiç gerçekleştirilemediği, okul-çevre işbirliğine dönük etkinliklerin ise yeterince gerçekleştirilemediği söylenebilir. ıu ABSTRACT COOPERATION OF SCHOOL-PROTECTOR (PARENT), SCHOOL-UNIVERSTY AND SCHOOL-ENVIRONMENT IN CURRICULUM LABORATORY SCHOOLS Zeki YİLDİRİM Anadolu University Graduate School of Educational Sciences Department of Educational Sciences Curriculum and Instruction Program, December 2002 SupcrvisonProf. Dr. Bekir OZER The aim of education, which continues throughout human life and will continue as the human being exist that is a process, is to make inviduals harmonius for the society in which they live and for the modem world to which that society tied and also to equip them with the information and abilities that the time requires. First of all education as an institution, it is necessary to obtain input from the environment it belongs to and to present output to the environment it belongs to, in order to keep up its existence by increasing its prestige. Education as an institution realizes its aims and functions with the intermediary of schools. Individual, is a simply biological being when he borns, realizes his socialization process in the triangle of the place he lives, parents and school. As a consequence of this, schools, that carry out education's functions, obliged to share this responsibility with environment. It tied up to set up a good relationship with the environment that provides every kind of input and output to school (parents, various public and private establishments, universities, etc.) in order to fulfill its duties and to be productive and successful. The main aim of the investigation is to find out whether the cooperation among the School- Parents, School-University and School-Environment is provided efficently in the Curriculum Laboratory Schools IV f,?: ySsSEKÖ?RETİBİ HI FÂSYOS MUlKXZtInvestigation done by the datums obtained from total 84 Cooperation Developments Team. Members who arc in charge of Curriculum Laboratory Schools which are tied to Ministry of Education in Eskişehir in 2000-2001 Teaching Year. Datums of this investigation, which is done in scanning model, was gathered with intermediary of School Activities Meeting Form that was developed for this investigation, one of which is towards directors and the other one is towards Cooperation Development Team Members. Thoughts of Curriculum Laboratory Schools' directors concerned with whether the activities towards cooperation work at their schools or not in 2000-2001 Teaching Year by School Activities Meeting Form; and with the School-Environment Cooperation Questionaire, thoughts of Cooperation Development Team Members related with the problems that prevent cooperation and their suggestions for adequate and effective cooperation in 2000-2001 Teaching Year was found out. SPSS computer program was used for analysing of investigation datums. As a result of the investigation, it was found out that the necessary activities have been realized in Curriculum Laboratory Schools with School-Parent except that the parents should have helped for solving the problems of school to management, joined the activities which were put in order at school and the school should have profited form the parents' interest and information which are interested in school; on the other hand, the activities towards School- Environment cooperation were realized except that the public establishments and special sector should have provided addition to respond the necessities of schools, the buildings and facilities belong to school should have been used for necessities of environment, the expedients towards preventing negative views related to school. In other words, it can be said thai the activities towards School-Parent cooperation were realized adequtely, the activities towards School-University cooperation were nearly not realized and the activities towards School-Environment cooperation were realized adequately İn Curriculum Laboratory Schools.
Collections