Yönetici ve öğretmenlerin eğitim politikalarında meydana gelen değişmelere ilişkin görüşleri (Eskişehir ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ OZU YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM POLİTİKALARINDA MEYDANA GELEN DEĞİŞMELERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Nuray SABAZ Eğitim Bilimleri (Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kasım 2003 Danışman: Yrd. Doç. Dr Yücel ŞİMŞEK Bu araştırma ile yönetici ve öğretmenlerin, eğitim politikalarında meydana gelen değişmelere ilişkin görüşlerinin neler olduğu, bu görüşler arasında farklılıkların olup olmadığı, öğretmen görüşlerinin cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve sendika üyeliği değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Betimsel türü tarama modelinde desenlenen araştırma, 2002-2003 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde Eskişehir il merkezindeki 18 resmi genel ortaöğretim kurumunda görev yapan 875 öğretmen ve yöneticilerden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Evrenin % 58,29'ndan kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen, iki bölüm ve toplam 30 maddeden oluşan `Yönetici ve Öğretmenlerin Eğitim Politikalarında Meydana Gelen Değişmelere İlişkin Görüşleri` anketi ile toplanmıştır. Ölçme aracının güvenirlik çalışmaları yapılmış olup, Cronbach Alfa Katsayısı 0.93 olarak hesaplandığından ölçme aracı güvenilir bulunmuştur. Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasında, yönetici ve öğretmenlerin eğitim politikalarında meydana gelen değişmelere ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde, frekans ve yüzdelerden, yönetici ve öğretmenlerin eğitim politikalarında meydana gelendeğişmelere ilişkin görüşlerinin farklılığının belirlenmesinde t testinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin eğitim politikalarında meydana gelen değişmelere ilişkin görüşlerinin olgusal verilere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesinde ise x2 test tekniği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi t testi ve x2 testi için.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri `SPSS 10.0 for Windows` paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, yöneticilerin `biraz katılıyorum`, `genellikle katılıyorum` ve `tamamen katılıyorum` görüşlerinin yüzde değerler toplamları sırasıyla `Norm Kadro Yönetmeliği için % 91,9; Yönetici Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği için % 77,4; Eğitim Bölgeleri ve Eğitim Kurulları Yönergesi için % 70,9; Toplam Kalite Yönetimi Uygulaması için % 77,4 ve Sekiz Yıllık Kesintisiz ve Zorunlu Eğitim için % 77,4 olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin `biraz katılıyorum`, `genellikle katılıyorum` ve `tamamen katılıyorum` görüşlerinin yüzde değerler toplamları ise sırasıyla `Norm Kadro Yönetmeliği için % 83,9; Yönetici Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği için % 80,7; Eğitim Bölgeleri ve Eğitim Kurulları Yönergesi için % 69,9; Toplam Kalite Yönetimi Uygulaması için % 75,4 ve Sekiz Yıllık Kesintisiz ve Zorunlu Eğitim için % 75,4 biçiminde olduğu belirlenmiştir. Eğitim politikalarında meydana gelen değişmelere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinin sadece `Norm Kadro Yönetmeliği` boyutunda istatistiksel bakımdan farklılaştığı, diğer boyutlarda görüşler arasında istatistiksel bakımdan bir farklılık olmadığı sonucu elde edilmiştir. Öğretmenlerin `cinsiyet` ve `kıdem` değişkenlerine göre, Norm Kadro Yönetmeliğine ilişkin görüşlerinin istatistiksel bakımdan farklılaştığı saptanmıştır. Öğretmenlerin `eğitim düzeyi` değişkenine göre `Sekiz Yıllık Kesintisiz ve Zorunlu Eğitim` boyutuna ilişkin görüşlerinin de istatistiksel bakımdan farklılaştığı belirlenmiştir. m ABSTRACT VIEWS OF MANAGERS AND TEACHERS CONCERNING CHANGES IN EDUCATION POLICIES ( ESKİŞEHİR PROVINCE ) Nuray Sabaz Division Of Educational Sciences (Educational Administration, Supervision, Planification and Economic) Institute of Educational Sciences, November 2003 Advisor: Assistant Professor Yücel Şimşek With this survey, it was intended to find out the views of managers and teachers concerning the changes in education policy, to reveal the differences of views among managers and teachers and to figure out whether the views of teachers differed according to factors of their sexuality, seniority, education level, and union membership. Descriptive patterned survey had been conducted on 875 managers and teachers appointed to 1 8 high schools in Eskişehir province during the spring semester of 2002- 2003 education year. And % 58,29 usable data had been obtained during the period. Data had been collected by conducting a survey, named `the views of managers and teachers concerning the changes in education policy` that contained 30 questions in two chapters. Validity and reliability tests of the survey had been performed and reliability of it was found 0,93. During the analysis of data collected, frequency and percentage factors were used while determining the views of managers and teachers. Besides, while designating the differences of the views of managers and teachers participating in the survey, IV ii*n»i«««arithmetical average and `t` test were used, and while determining whether the views of participants differed according to factual inputs, `x2` test was used. Meaningfulness level of `t` and `x ` tests used in statistical analysis was accepted as 0,5 and `SPSS 10.0 for windows` program were used in statistical analysis of the data. According to outputs of survey, managers and teachers had agreed to some point on the factors of regulation of permanent staff, regulation of education committee and education areas and total quality management. According to outputs of survey, the sum of percentage rates of managers' views `I agree to some extent`, `I agree generally` and `I agree entirely` are listed below ; Regulations of Permanent Staff % 91.9, Regulations of Appoinment of Managers and Reassignment % 77.4, Directive of Education Zone and Council of Education % 70.9, Total Quality Management % 77.4 and Uninterrupted 8-year and Compulsory Education % 77.4; The sum of percentage rates of teachers views `I agree to some extent`, `I agree generally`, `I agree entirely` are listed below ; Regulations of Permanent Staff % 83.9, Regulations of Appoinment of Managers and Reassignment % 80.7, Directive of Education Zone and Council of Education % 69.9, Total Quality Management 75.4% and Uninterrupted 8-year and Compulsory Education 75.4%. The views of the managers and teachers concerning changes in education policy had executively differed over the factor of regulation of permanent staff. There had been no considerable difference over other factors. However, views of the teachers had differed over the regulation of permanent staff according to their sexuality and seniority, as for uninterrupted eight-year education and compulsory education, their views had differed according to their education level.
Collections