İlköğretim okullarında resim-iş öğretmenlerinin sanat eğitimi ve öğretimindeki yeniliklere ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV YÜKSEK LİSANS TEZ OZU İLKÖĞRETİM OKULLARINDA RESİM-İŞ ÖĞRETMENLERİNİN SANAT EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNDEKİ YENİLİKLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Esen ACAR Güzel Sanatlar Eğitimi (Resim-İş Öğretmenliği) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eylül 2004 Danışman: Yard. Doç. Dinçer ÖZEN İlköğretim okullarında öğrenciler; Sanat Eğitimi dersi ile yaratıcı düşünceyi geliştirme, değerlerle düşünme, nitelikleri ayrımsama, olayları çözümleme, işbirliği yapabilme, üretken olma, estetik bakış açısı ve estetik yargıda bulunabilme yeteneği kazanırlar. Bu okullarda Sanat Eğitimi derslerini Resim-İş öğretmenleri yürütmektedir. Ancak ilköğretim okullarında. Sanat Eğitimi derslerinin etkili ve verimli bir şekilde yürütülmediği ve bu dersle ilgili bazı sorunların olduğu, yapılan ulusal sanat eğitimi sempozyum ve bildirilerinden anlaşılmaktadır. Bu sorunlardan birisinin de öğretmenlerin sanat eğitimi ve öğretimine ilişkin yeniliklerden haberdar olamamalarından kaynaklandığı düşünülmektedir. Sanat Eğitimi derslerinde karşılaşılan bu sorunları gidermek için öncelikle, Resim-İş öğretmenlerinin sanat eğitimi ve öğretimine ilişkin yenilikleri izleyip izlemediklerini belirlemek, ardından da sorunların giderilmesine yönelik öğretmenlerin hizmetiçi eğitimden geçirilmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan Resim-İş öğretmenlerinin günümüz sanat eğitimi ve öğretimine ilişkin yenilikleri izleyip izlemedikleri, aynı zamanda yeni programa (1997) ilişkin söz konusu iyileştirmede, öğretmenlerin hizmetiçi eğitime gereksinimlerinin olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma, 2003-2004 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 73 ilköğretim okulunda görev yapan 89 Resim-İş öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın verileri,Resim-İş öğretmenlerine uygulanan bir anketle toplanmıştır. Toplam 33 maddeden oluşan ankette, Resim-İş öğretmenlerinin sanat eğitimi, sanat eğitiminde öğretim alanları, öğretme-öğrenme süreçleri ve değerlendirme ile ilgili görüşleri alınmıştır. Alınan görüşlere göre, öğretmenlerin sanat eğitimi ve öğretiminde, gelişen yenilikleri izleyip izlemedikleri belirlenmiş ve bu duruma ilişkin Resim-İş öğretmenlerinin hizmetiçi eğitime gereksinimlerinin olup olmadığı saptanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, `SPSS 10 for Windows` paket programından yararlanılmış ve istatistiksel teknik olarak sayı ve yüzdeler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Resim-İş öğretmenlerinin sanat eğitiminde öğretim alanları, öğretim süreçleri ve değerlendirme gibi konularda bilgilendirilmelerine gereksinim olduğu saptanmıştır. VI ABSTRACT THE ART TEACHERS'OPINIONS RELATED WITH THE EDUCATION AND TEACHING OF ART AT THE PRIMARY SCHOOLS Esen ACAR Anadolu University Institute of Educational Sciences Department of Education of Art Sciences (Teaching Of Art) September, 2004 Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Dinçer ÖZEN Students in the primary schools get the skill of improvement of creative thought, thinking with the merits, perceiving the characteristics, analysing of the events, collaboration, productivity, aesthetical thinking by the course of art education. Art Teachers gives the lessons in these schools. On the other hand, it is known that these lessons are not being given effectively and productively and also there are some troubles related with the courses. One of the troubles appears because of the fact that teachers don't aware of the new developments interested in the education and teaching of art. In order to cease these troubles in the course of art education, firstly, it is necessary to determine whether the art teachers follow the new developments in the education and teaching, and secondly it is required to be educated the teachers about the new developments. The purpose of this study is to determine not only whether the art-teachers, working in the primary schools of the Ministry of Education, follow the new developments concerning the art education and teaching, but also is to define whether they need an education about the developments concerning the new programme (1997). The study was conducted with the data collected from the 89 art-teachers in 73 elementary schools of Ministry of Education, in Eskişehir in the year of 2003-2004. The data of this study were collected through a questionnaire designed for art-teachers. Withvu the questionnaire, consisting of 33 articles, the art-teachers' opinions in general of art class and some difficulties in the course content in the process of teaching of art and in the evaluation of the works by the students revealed. According to data, it is conclude whether the art-teachers follow the new developments concerning the art education and teaching and also whether they need an education. The computer programme called `SPSS 10 for Windows` was used for analysing the data. Also, the numbers and percentages were used as the statistical technique. As a consequence of this study, it was concluded that the art-teachers are required to be educated in the subjects like teaching fields developing the education of art, teaching process and evaluation.
Collections