İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüş ve beklentileri (Eskişekir İli)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZÜ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN KARİYER VE KARİYER PLANLAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE BEKLENTİLERİ ( ESKİŞEHİR İLİ ) Mutlu GÜLEÇ Eğitim Bilimleri ( Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kasım 2004 Danışmanı: Doç. Dr. Esmahan AĞAOGLU Bu araştırma ile resmi ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüşlerinin ve kurumsal beklentilerinin neler olduğu ve bu görüş ve beklentilerinde kişisel özelliklerine göre fark olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenim 2003- 2004 Eğitim ve Öğretim yılı Eskişehir il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan 2997 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışma evreninden 692 öğretmen, örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen 43 maddeden oluşan `İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Kariyer ve Kariyer Planlamasına İlişkin Görüş ve Beklentileri Anketi` ile toplanmıştır. Araştırma örnekleminin % 46,82'undan kullanılabilir veri elde edilmiştir. Öğretmenlerin görüşleri yüzdeler ve elde edilen puanların aritmetik ortalaması şeklinde verilmiştir. Öğretmen görüşlerinde ve kurumsal beklentilerinde cinsiyet ve branşa göre fark olup olmadığı Bağımsız Gruplar Arası t Testi; kıdem ve öğrenim durumuna göre fark olup olmadığı ise Tek Yönlü Varyans Analizi ile belirlenmiştir. Araştırmada yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi.05 olarak belirlenmiştir.Araştırmadan ekle edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarında görevli öğretmenler, kariyer ve kariyer planlama konusunda daha fazla bilgi sahibi olmak istemektedirler. Öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüşleri cinsiyetlerine, kıdemlerine ve öğrenim durumuna göre faklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin kurumsal beklentilerinin ise branşlarına göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bu bulgulara dayalı olarak, öğretmenlere kariyer, kariyer planlama, kariyer geliştirme konularında seminer, konferans ve yazılı kaynaklar aracılığıyla yardımcı olunması ve etkin bir kariyer planlaması yapılarak, kariyer danışmanlığı hizmeti verilmesi önerilmektedir. Ill ABSTRACT ELEMENTARY TEACHERS' OPINIONS AND EXPECTATIONS ON CAREER AND CAREER PLANNING ( IN THE CITY OF ESKİŞEHİR) Mutlu GÜLEÇ The Department of Educational Sciences ( Educational Administration, Supervision, Planning and Economics) Anadolu University Institute of Educational Sciences, November 2004 Advisor: Assoc. Prof. Esmahan AGAOGLU The purpose of the study is to examine the opinions and institutional expectations of public elementary teachers regarding career and career planning and to determine whether their opinions and expectations differ due to their personal characteristics. The research was conducted by the use of survey method. 2997 teachers who work in primary school in Eskişehir in 2003-2004 academic year, were the subjects of this research. 692 teachers were choosen as the exemplar. The data was gathered using a 43- item ` Elementary Teachers' Opinions and Expectations on Career and Career Planning Questionnaire,` which was developed by the researcher. 46,82 percent of the exemplar who took the questionanaire presented useful data. The opinions of the teachers were presented using descriptive statistics - percentiles and the mean scores. Independent samples t-test was used to learn whether teachers' opinions and institutional expectations differ due to gender and the subject area of the teacher. And, one-way ANOVA was used to explain whether the teachers differ due to the seniority and the education level. Significance level was.05 in statistical analysis of the study. IVThe results of the study revealed that elementary teachers are willing to get informed about career and career planning. The opinions of the teachers regarding career and career planning differ due to gender, seniority and educational level. On the other hand, the institutional expectations of teachers about career and career planning differ according to their professional fields. Depending on research results, it is recommended that teachers should be trained by means of seminars, conferences and written sources about career, career planning and career development and a career consultancy facility and an effective career plan should be done.
Collections