İlköğretim müfettişlerinin rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerini gerçekleştirme düzeyleri ve alınması gereken önlemlere ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZÜ İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞLERİNİN REHBERLİK VE İŞBAŞINDA YETİŞTİRME GÖREVLERİNİ GERÇEKLEŞTİRME DÜZEYLERİ VE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Akın Özgüven GÜNGÖR Eğitim Bilimleri Anabilim Dab Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eylül 2004 Danışman: Doç. Dr. Esmahan AĞAOĞLU Eğitim öğretim faaliyetlerinin daha verimli hale gelmesinde ve eğitim öğretim problemlerinin çözümünde öğretmenlerin birçok yönden yardıma ihtiyaçlan vardır. Çağdaş eğitim anlayışında öğretmene bu yardımı denetmenlerin sağlaması temel bir prensip olarak kabul edilmektedir. Çağdaş eğitimde denetmenden beklenen başlıca görev, okuldaki eğitim öğretim çalışmalarının daha verimli olabilmesi için eğitim öğretim faaliyetlerinde öğretmene yardımcı ve rehber olmaktır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müfettişlerinin rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerini gerçekleştirme düzeyleri ve alınması gereken önlemlere ilişkin ilköğretim müfettişlerinin görüşleri ile bu görüşlerin yaş, mezun olunan öğretim kurumu, Milli Eğitim Bakanlığındaki toplam hizmet süresi ve ilköğretim müfettişliğindeki toplam hizmet süresine göre değişip değişmediğini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veriler anket yoluyla toplanmıştır. Çalışma evrenini Eskişehir, Kütahya ve Bilecik illerinde görev yapan 71 ilköğretim müfettişi oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde F testi, Tukey testi ve Varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. ııAraştırma sonucunda elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: Araştırmaya katılan ilköğretim müfettişlerinin rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin görüşleri yaş, Milli Eğitim Bakanlığındaki toplam hizmet süresi ve ilköğretim müfettişliğindeki toplam hizmet süresi değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Buna karşın, ilköğretim müfettişlerinin mezun oldukları öğretim kurumuna göre görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Eğitim fakültesi mezunu ilköğretim müfettişlerinin rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerini gerçekleştirme düzeyleri diğer lisans mezunlarına göre daha yüksek ancak yüksek lisans mezunu ilköğretim müfettişlerinin rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerini gerçekleştirme düzeyleri de diğer gruplardan daha yüksektir. Rehberlik ve işbaşında yetiştirme görevlerinin daha iyi yerine getirilebilmesi için alınması gereken önlemler ye önerilerle ilgili olarak; araştırmaya katılan ilköğretim müfettişleri, ilköğretim müfettişlerine yönelik hizmet içi eğitimlerin artırılması ve yaygınlaştırılması, İlköğretim Müfettişleri Başkanlıklarında her branştan ilköğretim müfettişi bulunması, inceleme soruşturma ve rehberlik görevlerinin üçünü birden yürüten ilköğretim müfettişinin rehberlik görevini daha iyi yerine getirebilmesi için soruşturma, inceleme ve rehberlik gruplarının ayrılması, ilköğretim müfettişlerinin görev bölgelerinin daraltılması ve ilköğretim müfettişi sayısının artırılarak ilköğretim müfettişi başına düşen kurum, yönetici ve öğretmen sayısının azaltılması gerektiğini vurgulamaktadırlar. m ABSTRACT LEVELS OF PRIMARY EDUCATION INSPECTORS' GUIDANCE AND FULFILLMENT OF THEHl ON-DUTY TRAINING AND THEIR OPINIONS ABOUT THE PRECAUTIONS THAT SHOULD BE TAKEN Akın Özgüven GÜNGÖR Department of Educational Sciences Anadolu University Educational Sciences Institute, September 2004 Advisor: Esmahan A?AO?LU, Associate Professor To make education and teaching more productive and to solve educational and teaching problems, teachers need assistance in many ways. In modern education, inspectors provide this assistance. Also, the main duty expected from inspectors is to assist and guide teachers for more effective education and teaching. This study aims to reveal levels of primary education inspectors' guidance and fulfillment of their on duty training and their opinions about the possible precautions. Another aim is to determine if these opinions depend on age, school they graduated, period of working at the Ministry of National Education and period of working at primary education inspection. In this study, model of inquiry was used. Data were collected through questionnaires. Subjects are 71 inspectors of primary education who work in Eskişehir, Kütahya and Bilecik. For the statistical analysis of the data collected, F-test, Tukey test and Analysis of Variance (ANOVA) were used. Level of significance was determined as 0.05. Findings of the research can be summarized as follows: Opinions, related to the levels of performing guidance and fulfillment of their on-duty training, of the primary education inspectors who participated in this research do not vary according to the total working period at the Ministry of National Education and their total working period as Primary Education inspector. Despite this there is a significant difference between the IVopinions of inspectors in terms of the schools they graduated. Levels of primary education inspectors' guidance and fulfillment of their on-duty training of the subjects who graduated from the Faculty of Education are higher than graduates from other departments, however, levels of primary education inspectors guidance and fulfilment of their on-duty training who had an M.A. degree are higher than other groups. Related to the precautions that should be taken and to the suggestions to guide and fulfill the on-duty training better, the inspectors who took place in the study emphasize to widespread and increase in-service training for primary education inspectors; to have primary education inspectors from every branch at the Presidency of Primary Education Inspectors; to separate the examination, inspection and guidance groups so that primary education inspectors, who carry three of the duties-exemination, inspection and guidance can guide beter; to limit the area of duties of the primary education inspectors; and to increase the number of inspectors per school; and to decrease the number of inspectors per school, administrator and teacher.
Collections