Sosyal bilgiler dersinde yapılandırmacı öğrenme ilkelerine göre hazırlanan öğretim materyallerinin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZSOSYAL B LG LER DERS NDE YAPILANDIRMACI ÖĞRENMELKELER NE GÖRE HAZIRLANAN ÖĞRET M MATERYALLER N NÖĞRENC LER N DERSE L ŞK N TUTUMLARINA, BAŞARILARINA VEHATIRLAMA DÜZEYLER NE ETK SHıdır KARADUMANlköğretim Anabilim DalıAnadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2005Danışman: Yard.Doç.Dr. Mehmet GÜLTEK NBu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf Sosyal Bilgiler dersindeyapılandırmacı öğrenme ilkelerine göre hazırlanan öğretim materyallerinin öğrencilerinderse ilişkin tutumlarına, başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisini belirlemektir.Deneme modellerinden ?öntest-sontest kontrol gruplu model?e göre desenlenenaraştırma, 2004-2005 öğretim yılı güz döneminde Eskişehir Şehit Ali Gaffar Okkanlköğretim okulunda deney ve kontrol grubu olarak belirlenen 5-B ve 5-C sınıflarındagerçekleştirilmiştir.Araştırma probleminin çözümü için öğrencilerin denkleştirilmesindekullanılmak üzere bir anket formu, öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenilenlerihatırlama düzeyini ölçecek çoktan seçmeli ve essay türünde açık uçlu sorulardan oluşaniki farklı türde başarı testi, Sosyal Bilgiler dersinin yapılandırmacı öğrenme materyalleridoğrultusunda işlenebilmesi için ders planları ve öğretim materyalleri, geliştirilenmateryale ilişkin öğrencilerin görüşlerini almak amacıyla anket geliştirilmiştir.Öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını belirlemek için ise Deveci veGüven (2002) tarafından geliştirilen ?Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik TutumÖlçeği?nden yararlanılmıştır.Araştırmayla ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS for Windows paketprogramından yararlanılmıştır. Grupların ortalama puanları ile puan dağılımlarınınstandart sapmaları hesaplanmıştır. Grup içi ve gruplararası karşılaştırmalarda t testindenyararlanılmış ve anlamlılık düzeyi olarak .05 güven düzeyi benimsenmiştir.Yapılan veri çözümlemelerinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır:1. Sosyal Bilgiler dersinde, yapılandırmacı öğrenme ilkelerine görehazırlanan öğretim materyallerinin uygulandığı deney grubu ile gelenekselöğretimin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin derse ilişkin tutumlarıarasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark oluşmamıştır.2. Sosyal Bilgiler dersinde, yapılandırmacı öğrenme ilkelerine görehazırlanan öğretim materyallerinin uygulandığı deney grubu ile gelenekselöğretimin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarılarıarasında deney grubu lehine istatistiksel bakımdan anlamlı fark vardır.3. Sosyal Bilgiler dersinde, yapılandırmacı öğrenme ilkelerine göre hazırlananöğretim materyallerinin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretiminuygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin öğrenilenleri hatırlamadüzeyleri arasında deney grubu lehine istatistiksel bakımdan anlamlı bir farkvardır.4. Deney grubundaki öğrencilerin yapılandırmacı öğretim materyaline ilişkingörüşlerinin tümünün aritmetik ortalamalarının ortalaması 3 üzerinden2.64'tür. Bu ortalamaya göre öğrenciler yapılandırmacı öğretimmateryallerinin belirlenen yapılandırmacı öğrenme ilkelerine uygun olduğugörüşündedirler. ABSTRACTTHE EFFECT OF CONSTRUCTIVIST LEARNING PRINCIPLES BASEDLEARNING MATERIALS TO STUDENTS?ATTITUDES, SUCCESS ANDRETENTION IN SOCIAL STUDIESHıdır KARADUMANDepartment of Primary EducationAnadolu University Graduate School of Educational Sciences, 2005Supervisor: Assistant Professor Dr. Mehmet GÜLTEK NThe present study aims to investigate whether constructivist learning principlesbased learning materials have an effect on fifth grade Social Studies students? attitudes,academic success and retention. The study was conducted at Şehit Ali Gaffar OkkanElementary School, Eskişehir. The participants of the study were 5th grade students inŞehit Ali Gaffar Okkan Elementary School. The data was collected in fall term in 2004-2005 academic year. Participants were divided into two groups: the control group (5-B)and the experimental group (5-C).In the present study, the following data collection instruments were used: aquestionnaire for biographical information, pre- and post-tests and open-ended essay-type tests that were used to measure learners? academic success and retention level,lesson plans, various teaching materials for classroom activities, and a questionnaire togather the learners? perspectives. Social Studies Attitude Scale, developed by Deveciand Güven (2002), was used to determine students? attitudes.The data obtained were analyzed using the SPSS program. The means andstandard deviations were calculated for each group. The data were subjected to t-testsfor inter- and between- group comparisons. The significance level was taken as .05.The following results were obtained in the present study:1. There wasn?t a significant difference between the attitude of the controlgroup and the experimental group.2. There was a significant difference between the achievement of the controlgroup and the experimental group; students in the experimental groupwere found to be more successful than the ones in the control group.3. There was a significant difference between the control group and theexperimental group in terms of how much information is retained for theessay-type tests whereas no difference was found for the multiple-choicetest.4. The mean score of students? perceptions on constructivist learningprinciples based learning materials is 2.64 out of 3. According to thismean, they seemed to think that the constructivist learning principlesbased learning materials were appropriate to the constructivist learningprinciples. Therefore, it can be said that the experiment was implementedaccording to the pre-determined principles.
Collections