İlköğretimde bilimsel tutum ve davranış kazandırmada fen bilgisi dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ilköğretimde mihver derslerden biri olan Fen Bilgisinin temel amaçlarından biri,öğrencilerde bilimsel merakın uyandırılması, bilimsel tutum ve becerilerin geliştirilmesive bunların davranışa dönüştürülmesidir. Bilimsel tutum ve davranışlara sahip bireyleryetiştirmek, hem ülkenin bilim ve teknoloji alanında gelişmesi ve kalkınması hem debireyin gelişmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle öğrencilere bilimseltutum ve davranışlara sahip olmalarının sağlanması Fen Bilgisi dersinin önemliişlevlerinden biridir.Bu araştırmada, ilköğretimde bilimsel tutum ve davranış kazandırmada Fen Bilgisidersinin etkililiğine ilişkin öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma tarama modelinde ve 2004-2005 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeMilli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 6 ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada20 sınıf öğretmeniyle görüşülmüştür.Araştırma verileri, öğretmen görüşlerinin derinlemesine ortaya çıkarılması amacıyla,nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır.Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilenbulgular sayısallaştırılarak sunulmuştur.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin bir kısmının, Fen Bilgisidersini öğrencilere bilimsel tutum ve davranışları kazandırmada yeterli ve etkiligördükleri, bir kısmının ise yeterli ve etkili görmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bununyanında, öğretmelerin Fen Bilgisi dersinde bilimsel tutum ve davranışları kazandırırkenbazı sorunlarla karşılaştıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin Fen Bilgisi dersinde bilimseltutum ve davranış kazandırırken karşılaştıkları sorunlar; araç-gereç eksikliği,uygulamanın yeterince yapılamaması, süre yetersizliği, sınıfların kalabalık olması,donanımlı bir laboratuarın bulunmaması, konuların ilgi çekici olmaması, gezidüzenlerken karşılaşılan sorunlar, Fen Bilgisi dersinin önemsenmemesi, uygulamabahçesinin olmaması ve Fen Bilgisi dersinde başarının düşük olması biçiminde ortayaçıkmıştır. Ayrıca, araştırmada öğretmenler, Fen Bilgisi dersinin öğrencilerekazandırması gereken bilimsel tutum ve davranışlar konusunda çeşitli görüş veönerilerini dile getirmişlerdir. One of the fundemental aims of the Science Course, which is one of the main courses inprimary education, is to make students scientifically curious, to improve their scientificattitude and skills, and to convert them into behavior. Bringing up individuals withscientific attitudes and behavior is of great importance in terms of both scientific andtechnological development. Therefore, students to have scientific attitude and behavioris one of the significant functions of the Science Course.In this survey, it was aimed to determine theachers? opinions about the effectiveness ofthe Science Course while having students acquire scientific attitude and behavior inprimary education.This survey was conducted in 2004-2005 academic year, in six primary schools ofMinistry of Education in Eskişehir. In the study, twenty class teachers were interviewed.The survey data were colletcted through semi-structured interviews, a method which isqualitative, in order to gain invights into teachers? opinions. The data was analyzed viathe descriptive statistics, then the findings were digitilized and presented.The findings of the survey revealed that some of the teachers found the Science Courseeffective and sufficient to have the students scientific attitude and behavior, whereas theothers did not agree on. Additionally, it was obtained that the teachers had some troblesin practice. These problems were identified as lack of equipment, inadequate practiceopportunity, insussicient time, uninteresting topics, over population in classroom, someproblems in the organization of trips, the students? indifference to the Science Course,no application opportunity like practice garden, and low success rate in Science Course.Furthermore, the teachers? opinions and suggestions were elicited about the provision ofscientific attitude and behavior, and the effectiveness of the Science Course.
Collections