İşitme engelliler ilköğretim okuluna devam eden öğrencilerin dört işleme dayalı matematik problemlerini çözme davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; Eskişehir Ahmet Yesevi şitme Engelliler lköğretim Okulu 6., 7. ve8. sınıf düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin dört işleme dayalı matematik problemleriniçözme davranışları ile problem çözme becerisi üzerinde etkisi olabileceği düşünülen öğrenciözelliklerinden işitme kaybı düzeyi, işitme cihazı kullanma süresi ve takvim yaşıincelenmiştir.Araştırmada, problem çözme davranışlarını ve problem çözme beceri düzeyinibelirlemek amacıyla betimsel model, bu beceri düzeyi üzerinde etkisi olabilecek öğrenciözelliklerini değerlendirmek üzere ilişki tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya toplam 19işitme engelli öğrenci katılmıştır.Araştırma verileri, bireysel olarak yapılan bir ön çalışma ve hemen arkasından verilen?Problem Çözme Becerisi Ölçü Aracı? uygulanarak elde edilmiştir. Öğrencilerin yanıtlarıProblem Çözme Becerisi Değerlendirme Formu kullanılarak puanlanmıştır. Ölçü aracınıniçerik geçerliği uzman görüşü alınarak yürütülmüştür. Güvenirlik çalışması ise,değerlendiriciler arası güvenirlik hesaplanması şeklinde yapılmıştır.Araştırma bulguları, işitme engelli öğrencilerin problem çözmede; ?yaptığı işlemlerindoğruluğunu kontrol etme? davranışını çok düşük düzeyde; ?problemi anlatan bir şekil yadaşema çizme?, ?problemin sonucunu tahmin etme?, ?problemin çözümü için işlemleri yapmave sonucunu yazma? ve ?bulduğu sonuç ile çözümden önceki tahminini karşılaştırma venedenini açıklama? davranışlarını düşük düzeyde; ?problemde verilenleri yazma?,?problemde istenenleri yazma?, ?problemi kısaca yazma? ve ?problemi çözerken hangi kuralyada işlemleri kullanacağını yazma? davranışlarında orta düzeyde başarı gösterdikleriniortaya koymuştur. Problemlerin dil becerileri, işlem sayısı, düzeyi ve karmaşıklığınınartmasıyla öğrencilerin başarı düzeylerinde düşme görülmüştür. Toplam 100 puan üzerindenyapılan değerlendirmeye göre, başarı ortalamasının X = 22,79 olduğu, öğrencilerin problemçözmede orta düzeyde başarılı oldukları saptanmıştır. Ayrıca; problem çözme beceri düzeyiile işitme kaybı düzeyi arasında ve problem çözme beceri düzeyi ile işitme cihazı kullanmasüresi arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Problem çözmebeceri düzeyi ile takvim yaşı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Araştırma bulgularına dayanarak, bu araştırma kapsamındaki işitme engelliöğrencilerin problem çözme becerisine ilişkin deneyim eksiklerinin olduğu söylenebilir. The aim of the current research was to examine the relationships between four basicoperations based mathematical problem solving behaviors and student poperties such as levelof hearing loss, duration of hearing aid use, and chronological age in a sample of 19 6. 7. and8. grade hearing impaired students who attend to Ahmet Yesevi Primary School for Hearing-Impaired Children.Two methodological models were administered in this research: First, descriptivemodel for determining the levels of problem solving behavior and problem solving skills;second, correlative model for determining the relationships between problem solvingbehaviors/skills and student properties.The data were collected in an individual study setting by using ?Scale for ProblemSolving Skills?. Answers of the students were scored on Problem Solving Skills AssessmentForm. The content validity of the instrument was based on expert estimation. The method ofthe reliability estimation was inter-rater reliability.The results of the research indicated that hearing-impaired children showed very poorperformance on the behavior of ?checking the correctness of their own operations?; poorperformance on the behaviors of ?drawing a figure or a schema representing the problem?,?estimating the result of the problem?, ?doing the operations for solving the problem andwriting down the solutions?; avarage performance on the behaviors of ?writing down thegiven problem?, ?writing down the requested operations of the problem?, ?summarizing theproblem?, and ?writing down the rules and operations that will help to solve the problem?.The grater levels of language, operation count, and complexity of the problem resulted inpoorer performance. The mean ( X =22.79; criterion score is 100) of the performance of thesample was found to be avarege. Additionally, correlation analysis indicated significantpositive correlation coefficiants between ?the level of problem solving skills and the level ofhearig-loss?, and ?the level of problem solving skills and the duration of hearing aid use?. Nosignificant correlations were found between ?the level of problem solving skills andchronological age?.Depending on the findings of the research, it can be concluded that hearing impairedstudends need more experience on problem solving skills.
Collections