Öğretmen adaylarının saldırganlık düzeyleri ile akademik başarıları, iletişim ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler (Anadolu Üniversitei ve Osmangazi Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada öğretmen adaylarının saldırganlık davranışlarının çeşitli değişkenleraçısından araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının saldırganlıkdüzeylerinin cinsiyete bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı ve saldırganlıkdavranışlarının akademik başarı, iletişim ve problem çözme becerileriyle olan ilişkileriincelenmiştir. Bu değişkenlerin saldırganlığı nasıl yordadığı da araştırmanın bir diğeramacını oluşturmaktadır. Saldırganlığı yordayan örüntünün kızlarda ve erkeklerde nasılolduğu da, örüntünün her iki cinsiyet için ayrı ayrı incelenmesiyle ele alınmıştır.Araştırmanın evrenini 2004-2005 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Anadolu veOsmangazi Üniversiteleri'nin Eğitim Fakültesinin tüm bölümlerine devam eden 3366öğrenci oluşturmuştur. 1437 öğrenciden toplanan veriler arasından, evrenin %25'inekarşılık gelen 853 öğrenci oranlı küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Öğretmenadaylarının saldırganlık düzeylerine ilişkin veriler, ?Saldırganlık Ölçeği? (Tok, 2001)ile, öğretmen adaylarının iletişim becerilerini algılamalarına ilişkin veriler ? letişimBecerilerini Değerlendirme Ölçeği? (Korkut, 1999) ile, problem çözme becerilerinialgılamalarına ilişkin veriler ise Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkiye'yeuyarlanan ?Problem Çözme Envanteri? ile toplanmıştır. Öğretmen adaylarının cinsiyet,yaş ve akademik ortalamalarına ilişkin verilerin toplanması için ise araştırmacıtarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? uygulanmıştır.Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen bilgilerin çözümlenmesi ?SPSS 10.0.0for Windows? paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Veri analizi sırasında, betimleyiciistatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar arası t-testi, Pearson Momentler Çarpımkorelasyon katsayısı (Pearson's product moment korelasyon katsayısı) ve regresyonanalizinin aşamalı seçim yöntemi (Stepwise Regression) kullanılmıştır. Tüm istatistikselçözümlemeler için önemlilik düzeyi .05 olarak alınmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğununsaldırganlıklarının orta düzeyde olduğu, erkeklerin saldırganlık düzeylerinin ise kızlaragöre önemli bir biçimde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca, saldırganlıkdavranışları ile iletişim becerileri (-0.60), problem çözme becerileri (0.50) ve akademikbaşarı (-0.09) arasındaki ilişkilerin anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademikbaşarı, yaş, iletişim becerileri ve problem çözme becerileri değişkenlerinin saldırganlıkdavranışlarını yordayıcılığı ele alındığında, sadece iletişim becerileri ve problem çözmebecerilerinin saldırganlığı anlamlı olarak yordadığı gözlenmiştir. lgili değişkenlerinsaldırganlığı yordayıcılığının kızlara ve erkeklere göre değişmediği, hem kızlarda hemde erkeklerde iletişim becerileri ve problem çözme becerilerinin saldırganlığı yordadığı,akademik başarı ve yaş değişkenlerinin ise saldırganlığı yordamadığı belirlenmiştir. This research was carried out to investigate teacher trainees? aggressive behaviors interms of various variables. It was examined whether teacher trainees? aggression levelsdiffer according to gender, and the relationships between teacher trainees? aggressionbehaviors and their academic achievement, communication skills and problem solvingskills. Moreover, contribution of the variables of academic achievement, age,communication skills and problem solving skills to the aggressive behaviors was alsoinvestigated. In addition, females? and males? patterns explaining aggressive behaviorswere also examined.3366 students attending to the departments of Educational Faculties of Anadolu andOsmangazi University in the spring semester of 2004- 2005 comprises population. Datawere collected from 1437 students, and 853 participants that refer to 25% of thepopulation were assigned to sample by means of stratified random sampling. Datarelated to teacher trainees? aggression levels, perceived communication skills, andperceived problem solving skills was collected by means of ?Aggression Scale?,?Communication Skills Scale?, and ?Problem Solving Inventory?, respectively. Gender,age and cumulative Grand Point Average (GPA) of teacher trainees were asked to themby Personal Information Form prepared by the researcher.Statistical analysis of the data was carried out by means of ?SPSS 10.0.0 for Windows?.In data analysis, in addition to descriptive statistics, t test for independent groups,Pearson?s Product Moment Correlation Coefficient were also utilized. Furthermore,Stepwise Regression Model was also used. Significance level of .05 was accepted for allanalysis.Statistical analysis indicated that most of the teacher trainees? aggression levels weremoderate, aggression levels of males were higher than that of females. Moreover, therelationships between aggressive behaviors and communication skills, problem solvingskills and academic achievement in sequence were found significant. In addition,communication skills and problem solving skills predicted aggressive behaviors of bothfemales and males. However, academic achievement and age of teacher trainees did notpredict aggressive behaviors of both females and males. As a result, patterns explainingaggressive behaviors of both genders were found similar.
Collections