Puanlama yönergesine (Rubrik) dayalı değerlendirme ve geleneksel değerlendirme açısından ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersi başarılarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZPUANLAMA YÖNERGES NE (RUBR K) DAYALI DEĞERLEND RME VEGELENEKSEL DEĞERLEND RME AÇISINDAN LKÖĞRET MÖĞRENC LER N N B LG SAYAR DERS BAŞARILARININKARŞILAŞTIRILMASITurgay ALAKURTBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim DalıAnadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006Danışman: Yard. Doç. Dr. Adile Aşkım KURTEğitim kurumları, teknolojideki hızlı gelişmelerin sosyal yaşam üzerindeki etkisineparalel olarak toplumun ihtiyaç duyduğu alanlarda nitelikli insan gücünü yetiştirmegörevini üstlenmiştir. Bu bağlamda, eğitim kurumlarının önemli bir amacı da bilgiyiarayan, elde ettiği bilgileri sınıflandırarak en iyi şekilde değerlendirebilen, dünya ilebütünleşmelerini sağlamada önemli bir araç olan bilgisayarı etkili kullanabilen bireyleryetiştirmektir. Eğitim kurumlarında sözü edilen bu yeterlilikleri bireylere kazandırmayıamaçlayan derslerden biri de Bilgisayar dersidir.Bilgisayar teknolojisindeki hızlı gelişmeler bireylerin bilgiyi olduğu gibi almalarınıdeğil, çağın gerektirdiği eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri yanında problem çözmebecerilerine sahip olarak bilgiyi yapılandırmalarını gerektirmektedir. Sosyalyaşantımızın önemli bir parçası olan bilgisayarın etkili kullanımında bilgisayar dersininbu önemli becerilerin gelişimini desteklemesi kaçınılmazdır. Bu zorunluluk bilgisayaröğretiminde öğrencilerin bir ürün ortaya koydukları ya da bir yanıt ürettikleriperformans tabanlı bir yaklaşımın benimsenerek değerlendirmenin performansa bağlıyapılması yaklaşımını gündeme getirmektedir. Bu yaklaşımda performans tabanlıdeğerlendirme araçlarından puanlama yönergesi bir performans görevinden doğanürünlerin değerlendirilmesinde kullanılan notlandırma aracının özel bir biçimi olmasıiiyanında öğretimin etkililiğini ve verimliliğini artıran alternatif ve özgün bir araç olarakgörülmektedir.Bu araştırmanın amacı, puanlama yönergesine dayalı değerlendirme ve gelenekseldeğerlendirme açısından ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersi başarılarınınkarşılaştırılmasıdır. Deneme modellerinden ?eşitlenmemiş kontrol gruplu model?e göredesenlenen araştırma, 2006-2007 öğretim yılı güz döneminde Kütahya l Merkezinderassal olarak belirlenen altı ilköğretim okulunun 7-A şubelerinde gerçekleştirilmiştir.Çalışma grubunu oluşturan okullardan Atakent, Atatürk ve Vakıfbank lköğretimokulları deney grubu, Emine Arıoğul, Tekel Pansiyonlu ve Zafer lköğretim okulları isekontrol grubu olarak rassal olarak belirlenmiştir. Araştırmaya deney grubunda 46 kız,42 erkek öğrenci olmak üzere 88 öğrenci, kontrol grubunda ise 25 kız, 51 erkek öğrenciolmak üzere 76 öğrenci katılmıştır. Araştırma probleminin çözümü için öğrencilerinakademik başarılarını ölçecek çoktan seçmeli sorulardan oluşan başarı testi bilgisayaröğretmenleri ve araştırmacı tarafından, performans görevinin değerlendirilmesindekullanılan süreç puanlama yönergesi ise araştırmacı ve deney gruplarında dersi verenbilgisayar öğretmenleri tarafından geliştirilmiştir.Araştırmaya ilişkin uygulama, 10 Kasım 2006 ile 6 Aralık 2006 tarihleri arasında dörthaftalık bir süre içinde gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen başarı testi deney ve kontrolgruplarına öntest olarak uygulanarak deney grubuna performans görevi verilmiş, kontrolgrubuna ise geleneksel öğretim uygulanmıştır. Deneysel işlem sonunda üniteler ile ilgiliçalışmalar tamamlandığında her iki gruba da geliştirilen başarı testi sontest olarakuygulanmıştır.Araştırmayla ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS 11.5 paket programındanyararlanılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve anlamlılıkdüzeyi olarak .05 güven düzeyi belirlenmiştir.Yapılan veri çözümlemelerinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır:Bilgisayar dersinde puanlama yönergesine dayalı olarak değerlendirilen öğrencilerinâ¢öntest-sontest başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır.iiiBilgisayar dersinde geleneksel değerlendirmeye dayalı olarak değerlendirilenâ¢öğrencilerin öntest-sontest başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır.Puanlama yönergesine dayalı değerlendirme ve geleneksel değerlendirme açısındanâ¢bilgisayar dersini alan öğrencilerin sontest başarı puanları arasında anlamlı bir farkvardır.Puanlama yönergesine dayalı değerlendirme ve geleneksel değerlendirme açısındanâ¢bilgisayar dersini alan öğrencilerin cinsiyetlerine göre sontest başarı puanlarıarasında anlamlı bir fark yoktur.iv ABSTRACTTHE COMPARISON OF THE SUCCESS LEVEL OF PRIMARY SCHOOLSTUDENTS IN COMPUTER COURSE IN TERMS OF RUBRIC-BASEDASSESSMENT AND TRADITIONAL ASSESSMENTTurgay ALAKURTDepartment of Computer and Instructional TechnologyAnadolu University Institute of Educational Sciences, 2006Supervisor: Asst. Prof. Adile Aşkım KURTEducational institutions have taken on the mission of training qualified humans for thefields that the society needs parallel to the influences of the technological developmentson social life. In this respect, one of the important objectives of the educationalinstitutions is to train individuals who search for information, who can classify andevaluate it and can use the computer effectively for integration into the world. One ofthe courses which aim at rigging the students with the above mentioned competenciesthe computer course.Developments in the computer technology necessitates the individuals to constructinformation with the critical and creative thinking skills that the present day necessitatesrather than taking information as it is. Computer course must help develop these skillsfor the effective use of computer, which is an important part of our social life. Thisnecessity proposes following a performance based-approach in which students producesomething and a performance-based assessment. In this approach, rubric, one of theperformance-based assessment tools, which increases the efficiency and effectiveness ofinstruction and which is used for evaluating the performance tasks, is viewed as analternative and original tool.The aim of this study is to compare the success level of primary school students incomputer school in terms of rubric-based assessment and traditional assessment. Theresearch, which was designed depending on the `nonequivalent control group model?,vwas conducted in Atakent, Atatürk and Vakıfbank Primary Schools which weredetermined as the experimental groups and Emine Arıoğul, Tekel Pansiyonlu and ZaferPrimary Schools were determined as the control groups. 46 female and 42 male studentsparticipated in the experimental group of the study and 25 female and 51 male studentsin the control group. For the solution of the problem of the study, an achievement testcomposed of multiple-choice questions to measure the students? academic success andan analytic rubric to be used for evaluating the student performances were developed.The application of the study was done in a four-week period, between November 10th,2006 and December 6th, 2006. In this period, the achievement test was applied to bothgroups as a pre-test and experimental group was assigned a performance task while atraditional way of instruction was used with the control group. After the experimentalprocess, when the studies related with the chapters finished, the achievement testdeveloped was applied to both groups as a post-test.For the statistical analysis, SPSS 11.5 programme was used. t test was made use of forthe comparison of the groups and the significance level was taken as .05.The results got after the data analysis were as follows:There was a significant difference between the pre-test and post-test success scoreâ¢of students assessed based on the rubric.There was a significant difference between the pre-test and post-test success scoreâ¢of students assessed based on the traditional assessment.There was a significant difference between the post-test success score of studentsâ¢assessed based on rubric and traditional assessment.There was no difference between the post-test success score of students assessedâ¢based on the rubric and traditional assessment according to the sexuality.vi
Collections