Okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan fen ve doğa etkinliklerinin çocukların problem çözme becerilerine etkisi konusunda öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin, özellikle çocukların, problem çözme becerilerini kazanma sürecinin erkenbaslaması çok önemlidir. Özellikle okulöncesi dönem bu becerilerin kazandırılması içingerekli olan egitimin verilmesine en uygun çagdır. Çünkü, çocuklar bu dönemde,problem çözme becerilerini kazanmaya olanak veren ortamlar ve etkinlikler içerisindeyer almaktadırlar. Bu ortamlar ve etkinlikler içersinde, özellikle okulöncesi egitimkurumları ve bu kurumlarda uygulanan fen ve doga etkinlikleri büyük önemtasımaktadır. Fen ve doga etkinlikleri ile gerçeklestirilen çalısmalar, günlük yasamınkolaylasması ve çocukların problem çözme becerilerini gelistirmesine büyük katkılarsaglamaktadır. Fen ve doga etkinliklerinde yapılan çalısmalar, çocuklarda yaratıcılık,hayal gücü, gözlem, inceleme ve düzenleme, uygulama ve sosyal problem çözmebecerilerin ögrenilmesini ve gelistirilmesini saglamaktadır. Özellikle probleme karsıolumlu tutum içinde olma, merak duygusu, arastırma ve kesfetme istegi içinde olançocuklar, uygun biçimde düzenlenmis fen ve doga etkinlikleri çalısmaları ile bubecerileri kazanmak için daha çok güdülenmis olurlar.Bu arastırmada, okulöncesi egitim kurumlarında uygulanan fen ve doga etkinliklerininçocukların problem çözme becerilerine etkisinin ögretmen görüslerine dayalı olarakbelirlenmesi amaçlanmıstır. Tarama modeli kullanılarak gerçeklestirilen arastırma,Eskisehir ilinde yer alan ilkögretim bünyesindeki anasınıfları ve bagımsızanaokullarında görev yapan 200 okulöncesi egitim ögretmeni üzerindegerçeklestirilmistir. Arastırmada veri toplamak için 11'i kapalı uçlu ve 3'ü açık uçluolmak üzere 14 sorudan olusan anket formu kullanılmıstır.Arastırma verilerinin çözümlenmesinde, ögretmenlerin kapalı uçlu sorulara verdikleriyanıtlar sayı ve yüzdeler ile ortaya konulmustur. Arastırmada, verilen yanıtların puanortalamalarının ögretmenlerin çalısmakta oldukları kurumlara göre farklılık olusturupolusturmadıgını belirlemek için bagımsız t testinden, meslek kıdemlerine göre farklılıkgösterip göstermedigini belirlemek için ise tek yönlü varyans analizinden (ANOVA)yararlanılmıstır. Varyans analizi sonucunda F degerinin anlamlı çıktıgı durumlardafarklılıgın hangi gruplar arasında olustugunu belirlemek amacıyla Tukey HSD (Tukey'sHonestly Singificant Difference Test) çoklu karsılastırmalı testi uygulanmıstır.Ögretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtların çözümlenmesinde ise betimselanaliz için çerçeve olusturma asamasında açık uçlu soruların dökümü yapılmıstır veelde edilen veriler tablolastırılarak sunulmustur.Arastırma sonuçlarına göre ögretmenler, fen ve doga etkinliklerinin problem çözmebecerilerini kazandırmada çok yeterli oldugu görüsündedirler. Problem çözme becerileriiçerisinde inceleme ve düzenleme becerilerinin yeterli, yaratıcılık, hayal gücü, gözlem,sayısal, uygulama, iletisim ve sosyal problem çözme becerilerinin ise çok yeterli olarakkazandırıldıgı anlasılmıstır. Ayrıca, ögretmenlere göre, fen ve doga etkinliklerininproblem çözme becerilerini istenilen ölçüde kazandıramamasının en önemli nedenleri,ögretmenlerin fen ve doga etkinligini planlamada ve uygulamada yetersiz olmaları vefen ve doga etkinligi için gerekli araç-gereçlerin yetersiz olmasıdır. It is pretty important that the period of gaining the ability to overcome difficultiesbegins early in life for the individuals, especially for the youngsters. Especially thepreschool age is the most appropriate time for them to receive the necessary educationthat aims to help them gain these abilities. This is because of the fact that childrenparticipate in activities and environments that give them the opportunity of gainingthese abilities at preschool age. Among these activities and environments, especially thepreschool institutions and the science and nature activities that are implemented in theseinstitutions are of vital importance. Excersises that are done with science and natureactivities have substantial contribution for children to learn and improve their problemsolving abilities. Excersises with science and nature activities provides children toimprove their abilities such as imagination, creativity, observation, investigation, andarrangement, application and problem solving. Especially children who are in a positiveattitude towards problems and have the desire and curiosity for exploring anddiscovering are encouraged more to gain these abilities with well-organized science andnature activities.In this research, it is aimed that the effect of the science and nature activitiesimplemented in preschool institutions on the improvement of the problem solvingabilities are determined in a way based on the proffessors? opinions. This research inwhich the screening model is used is carried out on 200 pre-school education teachersworking in kindergartens under the preliminary school and in independent pre-schooliiinstitutions in the city of Eskisehir. In order to collect data, a questionnaire consisting of14 questions, 11 of which are close-ended and 3 of which are open-ended, is used in theresearch.In the analysis of the research papers, the teachers? answers to close-ended questions arecalculated numerically and in percent. In this research, independent t test is used inorder to determine whether the score averages of the answers are different according tothe institutions the teachers work in. In order to determine whether they are differentaccording to their seniority, Analysis of Variance (ANOVA) is used. In condition thatthe F value is significantly different at the results of ANOVA, Turkey HSD (Turkey?sHonestly Singificant Difference Test) multiple comparisons test is used in order todetermine between which groups the difference exists. In the analysis of the teachers?answers to the open-ended questions, detailed presentation of the open-ended questionsis prepared in the frame constituting stage and the data obtained are presented on tables.According to the research results, the teachers are of the opinion that science and natureactivities are rather satisfactory for helping children gain problem solving abilities. It isclearly understood that among the problem solving abilities, examination andorganization abilities are improved in a satisfactory manner and that creativity,imagination, observation, numerical application, communication and social problemsolving abilities are much sattisfactorily improved. In addition to this, according to theteachers, the most important reasons why science and nature activities cannot helpchildren gain problem solving abilities are that the teachers are not sufficiently qualifiedfor planning and implementing the science and nature activities and that the instrumentsfor the science and nature activities are insufficient.
Collections