Eskişehir ilinde otistik çocuklarla çalışan özel eğitim öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve sorunların çözümüne ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmanın amacı, Eskisehir ilinde bulunan otistik çocuklarla çalısan özel egitimögretmenlerinin; (a) otistik çocukların özellikleri, (b) otistik çocuklarla çalısırken yasadıklarısorunlar ve (c) yasadıkları sorunların çözümüne yönelik yaptıkları çalısmalarla ilgili görüs veönerilerini almaktır. Niteliksel olarak desenlenmis bu arastırmada, Eskisehir'de farklıkurumlarda çalısan ve gönüllü olarak arastırmaya katılan 16 ögretmenle yarı-yapılandırılmısgörüsmeler gerçeklestirilmistir. Yapılan görüsmeler için önceden görüsme formuhazırlanmıstır. Ögretmenlerin tümü ile ayrı ayrı uygun oldukları gün, saat ve yerdegörüsmeler gerçeklestirilmis ve görüsmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmistir. Daha sonradökümleri yapılan görüsmeler, betimsel olarak analiz edilerek bulgular sayısallastırılmıs veniceliksel olarak sunulmustur.Arastırmanın sonucunda elde edilen bulgularda, ögretmenlerin hiçbirinin otistik çocuklarınegitimine yönelik ders almadıgını ve bir kısmının otistik çocukların egitimine yönelik seminerya da hizmet içi egitimlere katıldıklarını belirttikleri ortaya çıkmaktadır. Ayrıca,ögretmenlerin otistik çocukların en belirgin davranıssal özelliklerine iliskin çesitli görüslerioldugu belirlenmistir. Ögretmenler otistik çocuklara yönelik sınıf ortamında yaptıklarıdüzenlemelere, otistik çocuklarla sınıfta gerçeklestirdikleri etkinlikler sırasında kullandıklarıögretim yöntemlerine, yöntemlerin etkililigine ve ögretimini yaptıkları becerilerin vekavramların günlük yasamda islevsel olarak kullanımına yönelik yaptıkları çalısmalara iliskinbirbirinden farklı görüsler belirtmislerdir. Bunlara ek olarak, ögretmenlerin büyük çogunluguyeni kaynaklarda yer alan yöntemler hakkında bilgi edinmek istediklerini ve ayrıca, destekhizmetlere gereksinimleri oldugunu da belirtmislerdir.Arastırma kapsamında elde edilen bulgular, ögretmenlerin otistik çocuklarla çalısmalarınailiskin çesitli önerilerin gelistirilmesini saglamıstır. Öneriler arasında en fazla göze çarpanı,ögretmen yetistiren programlarda otistik çocuklara uygulanılabilecek yöntemlere iliskinderslere yer verilmesidir. Ayrıca, otistik çocukların ailelerine yardımcı olabilecek destekhizmet verilmesi ve bu hizmetlerin degerlendirilmesi de öneriler arasında yer almaktadır. The purpose of the present study was to analyze the opinions of special education teachersworking with children with autism about their problems and the suggestions of the solutionswhile working with them. The study was designed qualitatively and semi-structuredinterviews were conducted with 16 voluntary teachers working in different institutions inEskisehir.A semi-structured interview form was prepared for the interviews. The interviews wereconducted separately on different days, places and time suitable for the particpants and theinterviews were audio-recorded. The records were scripted and analyzed using descriptivetechniques and the findings of the study were presented quantitatively.The results of the study indicated that all the teachers stated that they didn?t take coursesabout autistic children during their bachelor education and also many teachers mentioned thatthey attended some seminars and in-service courses. The opinions of the teachers differedfrom each other about the chracteristics of autistic children. The teacher?s opinions about theadaptations they made, the intervention techniques they used, the things they did about thefunctional usage in daily life skills were different from each other. They declared differentviews about the skills that the autistic children had difficulty in acquiring. All the teachersmentioned that they wished to be informed about the intervention techniques used in therecent research and also that they needed to take the support services.The findings of the study provided many suggestions about the teachers? working with autisticchildren. The most recognized suggestion derived from the findings was that there should becourses about the intervention techniques to be used with autistic children in the Departmentsof Special Education. Moreover, the support services should be put in place to help thefamilies of autistic children and these services should be evaluated.
Collections