Okulöncesi öğrenime devam eden çocukların tercih ettikleri ilgi köşeleri ve tercih etme nedenleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okulöncesi dönemi kapsayan 0?6 yas, çocukların hızlı gelisim gösterdikleri kritik bir dönemdir.Bu dönemde edinilen deneyimlerin, çocugun daha sonraki yasamında etkili olması, onunegitimine olabildigince erken baslanmasını gerekli kılmaktadır. Bu yönüyle, ailede verilenokulöncesi egitimin yanında, kurumlarda verilen okulöncesi egitim de büyük önemtasımaktadır. Okulöncesi egitim kurumlarında, çocuklarda istenilen davranısların kazandırılmasıiçin hazırlanmıs okulöncesi egitim programları uygulanmaktadır. Bu programlarda, çocuklarıntüm gelisim alanlarını destekleyen çesitli etkinliklere yer verilmektedir. Bu etkinliklerden biride serbest zaman etkinlikleri içinde yer alan; çocukların ilgi ve istekleri dogrultusunda oyunlaroynadıkları ilgi köselerinde oyun etkinlikleridir. Okulöncesi egitim ortamlarının zengin uyarıcılıfiziksel ortamını olusturan ilgi köseleri, çocukların gelisimleri, yeni ve özgün ürünlerolusturmaları ve yaratıcılıga yönelmelerinde önemli islevler görmektedir. lgi köselerinin buislevleri yerine getirebilmesi ise, çocukların ilgi ve isteklerini karsılayacak nitellikte olmasınabaglıdır.Bu arastırmada, okulöncesi ögrenime devam eden çocukların tercih ettikleri ilgi köseleri vetercih etme nedenleri hakkında ögretmen görüslerinin belirlenmesi amaçlanmıstır. Taramamodelinde gerçeklestirilen arastırma; 2005?2006 ögretim yılında Eskisehir il merkezinde MilliEgitim Müdürlügüne baglı 113 ilkögretim ve 8 bagımsız anaokulunda görev yapan 215okulöncesi ögretmeni üzerinde gerçeklestirilmistir.Arastırmada veri toplama aracı olarak, ögretmenlerin, okulöncesi ögrenime devam edençocukların tercih ettikleri ilgi köseleri ve tercih etme nedenlerine iliskin görüslerini almakamacıyla 3 bölüm ve 15 sorudan olusan bir anket formu kullanılmıstır. Ankette, 10 kapalı uçlusorunun yanında 5 tane de açık uçlu soruya yer verilmistir. Arastırma verilerininçözümlenmesinde kapalı uçlu sorulardan elde edilen nicel veriler için sayı, ve yüzde, açık uçlusorulardan olusan nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz teknigi kullanılmıstır.Arastırmada elde edilen bulgular, ögretmenlerin sınıflarında ilgi köselerini genelliklebulundurdukları, çocukların ilgi köselerini tercihlerinde malzeme sayısının yeterli ve ilgi çekiciolmasının, sık sık degisiklik yapılmasının etkili oldugunu göstermektedir. Tüm çocukların ilgiköselerinde oynamaktan hoslandıkları ancak, kız ve erkek ögrencilerin tercihlerinde anlamlı birfarklılık bulundugu görülmüstür. Ögretmen görüsleri dogrultusunda, ögrencilerin ilgi köselerinitercih etme nedenlerinin basında ögrencilerin kendi tercihleri, ögretmen yönlendirmesi vemalzeme sayısının yeterli olmasının geldigi görülmüstür. Bunun yanında ögretmenlerin, ilgiköselerinin düzenlenmesinde ve oyun etkinliklerinin gerçeklestirilmesinde fiziki sartlarınyetersiz olması basta olmak üzere, çocuk sayısının çok olması ve malzeme sayısının yetersizolması sorunlarıyla ara sıra da olsa karsılastıkları görülmüstür. The period of 0-6 years which covers the preschool stage is a crucial period in which childrendevelop so fast. Since the experiences gained at this period are effective for a child?s followinglife, starting his education as earlier as possible becomes necessary. In that context, thepreschool education that the institutions provide is also very significant as well as the preschooleducation in the family. The preschool education programs designed to have children gain thedesired behaviors are applied in the preschool education institutions. In these programs, variousactivities encouraging children?s all development areas are included. One of these activities thattake place in free-time activities is the playing activity in the interest corners that childrenchoose according to their desires and interests. The interest corners, which establish the physicalenvironment with rich stimuli for the preschool education contexts, have important functions forthe developments of children, creating new and genuine products and being creative. Thesefunctions of interest corners depend on their quality to satisfy children?s interest and desires.This study aims to determine the teacher opinions about the interest corners that preschoolchildren prefer and the reasons of their preferences. The study was carried out with a surveymethod. The population of the study consists of 215 preschool education teachers worked in 113elementary state schools and in 8 independent kindergartens.As a data collection instrument, a questionnaire which consists of 3 sections and 15 questionswas applied in order to determine the teachers? opinions about the interest corners thatpreschool children prefer and the reasons of their preferences. In this questionnaire, there were10 close-ended and 5 open-ended questions. The quantative data obtained from 20 close-endedwere analyzed with number and percentages; on the other hand the qualitative data of 5 openendedquestions were analyzed with descriptive analysis method.The findings of this study indicate that teachers usually use the interest corners in theirclassrooms; also for children, the availability of equipments, their attractiveness, and thefrequent changes in these areas are effective on their preferences about the interest corners.Besides, it is documented that all children like playing in the interest corners however,significant differences between girls and boys? preferences are defined. Teachers views reflectthat some of the main reasons of the students? preferences about the interest corners are theirown choices, teachers? guidance, and the adequacy of the number of the equipments.Additionally, it is revealed that the teachers could encounter some problems while arranging theinterest corners and designing plays due to inadequate physical conditions, large number ofchildren, and few equipments.
Collections