The views of EFL students towards literature in English language teaching department
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Anadolu Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi anabilim dalı öğrencilerininedebiyata ilişkin görüşlerini ve bu görüşleri etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamıştır. Buçalışmaya 1, 2, 3 ve 4 sınıflarda öğrenim gören 220 kişi katılmıştır. Çalışmaya katılacaköğrencileri belirlemek için ?Rastsal Tabakalı Örneklem? metodu kullanılmıştır.Veri toplamak için edebiyat görüş anketi, okuma motivasyon anketi, TOEFL testininyapı ve okuma bölümleri ve öğrencilerle mülakat olmak üzere dört araç kullanılmıştırVerilerin istatistiksel değerlendirmesi çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunluğununedebiyata karşı olumlu görüşleri olduğunu ortaya koymuştur. Öğrencilerin edebiyat ile ilgiligörüşlerini etkileyen etmenler açısından çalışmanın sonuçları incelendiğinde, hem İngilizcehem de Türkçe edebiyata ilişkin görüşleri arasında bir ilişki olduğu görülmüştür.Ayrıca öğrencilerin İngilizce edebiyat dersleri ile kendilerinin ifade ettiği İngilizceyeterlilik seviyeleri, kişisel okuma zevkleri, geçmişten taşıdıkları okuma alışkanlıkları,İngilizce okuma dil yeterlilikleri ve okuma motivasyonları arasında bir ilişki olduğusaptanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin ana dildeki edebiyata ilişkin görüşleri ile de kişiselokuma zevkleri, geçmişten taşıdıkları okuma alışkanlıkları ve okuma motivasyonları arasındabir ilişki olduğu görülmüştür.Bundan başka, bu çalışmanın sonuçlarına göre öğrencilerin görüşlerini etkileyenfaktörler arasında tüm sınıf katılımlı tartışma aktivitelerinin tercih edilen edebiyat öğretimmetodu olduğu bulunmuşturBu çalışmanın sonuçları arasında öğrencilerin sınıf dışında İngilizce kitapokumalarının İngilizce edebiyata ilişkin görüşleri üzerine etkisi olduğu görülmüştür. Anadilde okunan kitap sayısı ile öğrencilerin Türkçe ve İngilizce edebiyat ile ilgili görüşleriarasında bir ilişki olduğu saptanmıştır. Öte yandan, hedef dilde okunan kitap sayısı ile sadeceİngilizce edebiyata ilişkin öğrenci görüşleri arasında bir ilişki olduğu da tespit edilmiştir.Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar edebiyat ve dil öğretimi yapan kurumlarınedebiyat derslerine ilişkin müfredatlarını oluştururken yapacakları içerik seçimlerinde yolgösterici olabilecektir. Bunun ötesinde bu çalışmanın sonuçları bugün müfredatında edebiyatdersi bulunan kurumların bu müfredatlarını tekrar gözden geçirmeleri için yönlendiriciolabilecektir. This study was designed to investigate the views of EFL students towards literatureand the possible factors that influence these views at English Language Teaching Departmentof Anadolu University, Turkey. 220 participants from 1st, 2nd, 3rd, 4th grade students took partin this study. Two groups out of each grade were randomly selected. In the selectionprocedure of the participants, Stratified Random Sampling was used.The data for the study was collected through four different instruments: a literatureviews questionnaire, a reading motivation test, the grammar and reading sections of theTOEFL test, and semi structured interviews.The statistical analysis of the data revealed that the majority of the ELT students atAnadolu University employ positive views towards literature. In terms of the possibleconditions that influence the students? views towards literature classes the results of thepresent study depicted that there is a correlation between views about literature in Turkish andviews about literature in English.Additionally, the study revealed that there is a correlation between students? perceivedproficiency levels, personal taste in reading, upbringing and habits, reading proficiency levelsand reading motivations and views about literature classes in English and there is acorrelation between personal taste in reading, upbringing and habits and reading motivationand views about literature in Turkish.Another finding of the present study is that the ELT students at Anadolu Universitygenerally prefer the whole class discussion activities in their literature learning and teachingprocedures, and this technique is among the factors effecting students? views about literaturein English.The present study revealed that students? reading additional books in English has aneffect on views about English literature.Furthermore, the present study figured out that there is a correlation between numberof books read in L1 and the views about literature both in English and Turkish, and there is acorrelation between number of books read in L2 and views about literature in English.The findings of this study may yield to further insights for implementing literatureteaching techniques in the curriculum of institutes where literature and language education arecombined. Furthermore, findings of this study may yield to further insights for reviewing thecurriculum of the literature classes in EFL context especially at Anadolu University.
Collections