Birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri (Bursa ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlkokuma yazma öğretimi bireyin yaşamı boyunca gerekli bilgileri edinebilmesine temeloluşturmaktadır. Bu nedenle, ilkokuma yazma yaşam boyu öğrenmenin ilk basamağıdır.İlkokuma yazma öğretiminde verilecek bilgilerin kalıcı olması bu dönemde yapılançalışmaların niteliğine bağlıdır. Türkiye'de ilkokuma yazma öğretiminde uzun yıllardırçözümleme yöntemi kullanılmasına karşın, 2005-2006 öğretim yılında ilkokuma yazmaöğretiminde ses temelli cümle yöntemi kullanılmasına karar verilmiştir. Bu anlamda,ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümleyöntemine ilişkin görüşleri önem kazanmıştır.Bu araştırmada, ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretimindeses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulaması, 2005-2006öğretim yılında Bursa il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 12 ilköğretimokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 20 sınıf öğretmeninin görüşlerinebaşvurulmuştur.Araştırma verileri, öğretmen görüşlerini daha net ortaya çıkarabilmek amacıyla, nitelaraştırma yöntemlerinden yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmıştır.Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilenveriler sayısallaştırılarak yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; ses temelli cümle yönteminin bireyselfarklılıklara uygun olduğu, etkili okuma ve yazma becerisi kazandırdığı, erken okumayageçirdiği ve öğrencileri ezberden uzaklaştırdığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ancak sestemelli cümle yönteminde, öğrencilerin okuduğunu anlama ve okuma hızı becerilerinigeç kazandığı da ortaya çıkan sonuçlar arasındadır. Bunun yanında, ilkokuma yazmaöğretiminde ses temelli cümle öğretiminin uygulanmasında öğretmenlerin bazısorunlarla karşılaştıkları görülmüştür. Yöntemin ilk defa uygulanması, hizmet içieğitimin yetersizliği, evde ve okulda uygulanan yöntemin farklı olması karşılaşılansorunların bazılarıdır. Ayrıca, sınıfların kalabalık olması, okul ve sınıf donanımlarınınyetersiz olması, öğrenci ders ve çalışma kitaplarının kullanımlarının zor olması,okuduğunu anlama becerileri ve okuma hızlarının artmamasından kaynaklanan sorunlarortaya çıkmıştır. Teaching to read and write constructs the fundamentals of a life-long learning for thepeople to acquire the knowledge-which is necessory. For this reason, reading is the firststep of a life-long learning. The permanancy of the knowledge, which is given whenteaching to read and write, depends on the quality of the studies in that period. Eventhough analysis method for teaching to read was used for a long time, in the phoneticbased sentence method in Turkey. In this sense, the aspects of the first grade teachers tothe phonetic based sentence method has become more important.In this research study it is aimed to identify the aspects of the first grade teachers to thephonetic based sentence method.This research is based on a survey test. The study is conducted in 12 primary schools inBursa province which are bound to Ministry of Education. 20 teachers were interviewedin this study.The data of this study is collected by a semi-structured interview, which is one of thequalitative research methods, in order to get the aspects of the the teachers clearly.Descriptive analysis technique is used in the analysis of the data and the data is furtherdiscussed in numbers.The results indicate that the students of the phonetic based sentence method have slowerreading speed and less reading comprehension. But, the phonetic based sentence methodis found more suitable for the individual differences, caused efficient reading andwriting skills, effected early reading, prevented the pupils from memorizing. On theteachers face with some problems when applying the phonetic based sentence method inteaching to read. The problems related to the phonetic based sentence method includebeing pioneer as a method in Turkey, insufficent in-job education, the difference of themethods at home and school. Further more insufficent materials, crowded classes,difficulty of the course and workbooks, slower reading skills and less readingcomprehension related problems can be mentioned with the result of the data in thisresearch.
Collections