İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimler: Siirt ili öreneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin ne olduğu ve toplam kalite yönetimi yönelimlerinin cinsiyet, görev, branş, yaş, hizmet içi eğitim, toplam hizmet süresi, öğretmenlik kıdemi, görev yaptıkları toplam okul sayısı ve sendika üyeliği değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Betimsel nitelikte tarama modelinde desenlenen araştırma, 2005-2006 öğretim yılı Güz döneminde Siirt il merkezindeki tüm ilköğretim okullarında görev yapan 935 yönetici, sınıf ve branş oğretmeninden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiş olup, evrenin % 68,98'nden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmada, araştırmanın bağımlı değişkeni olan ilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerini belirlemek için Bayrak ve Ağaoğlu (1998a) tarafından geliştirilmiş olan veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasında, yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin belirlenmesinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Çözümleme sonucunda farkın anlamlı çıkması durumunda farkın kaynağını bulmak için LSD (Least Significant Different) çoklu karşılaştırma testinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri `SPSS 11.0 for Windows` paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin olumlu olarak nitelendirilen `gelişimci yönelimli` oldukları saptanmıştır. Araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenlerin görev, yaş, hizmet içi eğitim, toplam hizmet süresi değişkenlerine göre toplam kalite yönetimi yönelimleri arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Bunların bireylerin sahip oldukları farklı deneyim, eğitim ile yetki ve sorumluluktan kaynaklandığı düşünülmektedir. Elde edilen bulgulara dayanarak, ilköğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin `gelişimci yönelimli` olmaları nedeniyle; bu yönelime sahip olanların okulun büyümesinde, değiştirilip, geliştirilmesinde, kişiler arası olumlu ilişkilerin yaratılmasında, yenilikçi düşüncelere açık olmalarında, verilen eğitimin niteliğin arttırılmasında kısacası olumlu yöndeki hedeflere ulaşılmasında önemli gizil güçlere sahip olduklarını söylemek mümkündür. In this research, it was aimed to find out what are the tendencies of primary schooalteachers and principals conceming the total quality managernent and also to determinewhether these tendencies differ in tenns of such variances as their sex, duty, branch,age, in-service educatiorı, total service time, professional seniority and the number ofschoo!s, their membership ofunions or not.Using scientifical1y descriptive pattemed survey, the research was conducted on 935managers, classroom and branch-teachers, who have service in all the primary scholls inthe center of Siirt province during the first semestre of2005-2006 education period, andthus avaiable data were col1ected out of 68,98 % ofthe subjects invo!ved.in this research, `data collection rrıaterial` which was developed by Bayrak andAğaoğlu was used in an effort to determine primary school-teachers' and management'stendencies conceming the total quality management.In the analysing of the data, such teclmiques as standard deviatiorı, arithmaticalmedium, frequence, percentage, t-test, and morıo-variance analyese were used to detennine the management's and teachers' tendencies concemıng the total qualitymanagement in the research. The meaningful degree was found to be `.05` in statisticalanalysing. in the end of the analysing, LSD ( Least Significant Different ) multicomprassionaltest was used in an effort to find the origin ofit in case that the differencemight be meaningfuJ. And alsa, `SPSS 11.0 for Windows` package programme wasused in the statistical anaIyeses.According to the data, the primary school-teachers' and managemet's tendenciesconceming the total quality management was found to be posilive deseribed as`developing tendency`.in this research, a statistically meaningful difference was found among the tendencies ofthe total quality management in tenns of such variances as their duty, age, in-serviceeducation and total service time.However, in this research, there found no any statistically meaningful difference amongthe tendencies of the total quality management in tenns of such variances asmanagement's and teachers' sex, branch, professional seniority and the number ofschools and their membership ofunions.With the data at hand, because the teachers and principals, who are in the primaryschooling, are tt tending to be reformist` conceming total quality Management, il ispossible to say that they have potential powers in developing, changing, and improvingthe school, alsa in creating posilive relationships between individuals, in being open to innovaliye thinkings, furthennore in increasing the quality of the education; in short, inachieving all the posilive objectives.
Collections