Teachers questions: Do they encourage critical thinking?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz toplumu bilgi ve teknoloji toplumu olarak adlandırılabilir. Butoplumda yer alan her bir bireyin, teknoloji ve bilgiyle baş edebilmesi için eleştireldüşünmesi ve düşüncelerini başkalarıyla paylaşması gerekir. Bu da hem bireysel hemtoplumsal gelişimi sağlar. Düşünen bireyler yetiştirebilmek için eleştirel düşünmebecerilerinin kazandırılması gerekir. Düşünebilen bireylerin yetiştirilmesi, eğitimsistemimizin en temel amaçları arasında yer alır. Bireylere eleştirel düşünmebecerilerinin kazandırılmasında en önemli görev öğretmenlere düşmektedir. Bunedenle sınıf içinde öğrencilerin eleştirel düşüncelerini geliştirebilmeleri içinöğretmenlere çeşitli görevler düşmektedir. Örneğin, tartışma konularının açılması,öğrencilere araştırmaya yönelik ödevlerin verilmesi, bu ödevlerin sınıfta sunulması,öğrencilerin farklı bakış açıları kazanmalarını sağlayacaktır. Bunun yanında, eleştireldüşünmeyi geliştirecek sorular sorulması, öğrencilere düşüncelerinin açıklatılması,var olan düşünceleriyle yeni bilgilerin analiz ya da sentez edilmesine yol açacaksorular yöneltilesi yoluyla da öğrencilerin eleştirel düşüncelerini geliştirebilir.Bu araştırmanın amacı, Anadolu Üniversitesi Yabancı Diller YüksekOkulu'nda orta seviyede eğitim veren öğretim elemanlarının Dinleme/Konuşmadersinde eleştirel düşünme gücünü geliştirmeye yönelik soruların sorulup sormadığınıve bu soruların işlevlerini saptamaktır.Araştırma 2005- 2006 öğretim yılı bahar dönemi Anadolu ÜniversitesiYabancı Diller Yüksek Okulu'nda orta düzeyde eğitim veren sekiz öğretim elemanıve 400 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Sekiz öğretim elemanının Dinleme / Konuşmadersleri bir hafta boyunca videoya kaydedilmiştir. Analiz için sekiz öğretimelemanından üçü öğretim tecrübeleri ve ana dilleri farkı dikkate alınarak seçilmiş vebu öğretim elemanlarının dersleri incelenmiştir. Veriler hem niceliksel hem nitelikselolarak analiz edilmiştir.Çalışmanın sonuçları öğretim elemanlarının değişik soru türleri sorduklarınıortaya koymuştur, ancak öğrencileri eleştirel düşünmeye yönlendirecek türdesoruların çok sayıda sorulmadığı gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Sorular, Eleştirel Düşünme Soruları, Dil Öğretimi, Sınıfçi Bilimsel Araştırma We can easily underline that today there are two related terms with society:knowledge and technology. Every person living in a society should always thinkcritically in order to cope with a developing technology and knowledge. Besidesanalytical skills, firstly critical thinking abilities should be taught to help students inthe process.Developing individuals who posse critical thinking skills, is one of the mostimportant goals of our education system. Teachers, instructors, and lecturers play agreat role in developing critical thinking. Considering the classroom environment,teachers can do different tasks to promote this; for example, they can start a classdiscussion by which students can have the chance to express their personal opinions.Topics given should ideally encourage students to do research, synthesize the relevantideas and present them in a logical way. Furthermore, teachers can act as facilitatorspromoting students? critical thinking abilities by asking questions which can fosterstudents? ability to analyze, synthesize, reason, and express their ideas freely.Paying attention to the importance of the questions in developing criticalthinking skills, the aim of this study is to identify what kind of questions teachers askat Intermediate level in Listening / Speaking courses at Anadolu University School ofForeign Languages. Moreover, the study aims to find out whether the questions askedby the teachers include High- Order questions or not.The study was conducted in 2005- 2006 at Anadolu University School ofForeign Languages with eight teachers teaching 400 students at Intermediate level.The eight teachers were video- recorded for eight class hours over a week period intheir Listening / Speaking courses. It has to be underlined that from those eightteachers, three teachers were chosen based on their teaching experiences and theirnative languages and the recordings of those particular teachers were analyzed. Thetotal process of recording lasted for three weeks between the 12th of December 2005and 2nd of January 2006.The findings of the study revealed that teachers ask different types ofquestions. Since the focus of the study was the High- Order Questions, the resultsindicated that the percentage of the High- Order Questions asked inListening/Speaking classes is not high.Key Words: Questions, High- Order Questions, Language Teaching,Classroom Discourse
Collections