Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretim okullarında öğrenciler; sanat yolu ile kendilerini anlatma, sanatın değerini anlama,yaratıcı düşünme, görsel okuma, estetik bilinç kazanma olanağı elde ederler. Sanat yoluylaeğitim çağdaş eğitimin bir parçasıdır. Bireyin sanat yoluyla eğitimi sırasında yaratıcı gücününortaya çıkarılması ve bu güçle estetik bir çevre oluşturabilmesi gerekir. Tüm bu yetilerinoluşumu için eğitim süreci içinde temel uygulama alanlarından biri eski adıyla Resim-iş yeniadıyla Görsel Sanatlar dersidir.Çağdaş toplumların temel taşları olan insanların niteliklerini artırmak için sanat alanındaortaya konulan eğitim-öğretim etkinliklerinin yeniden düzenlenmiş hali olan Görsel SanatlarDersi Programı 14.05.2005 tarih ve 192 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararıylayayımlanmıştır. Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programınınuygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri ortaya konulmayaçalışılmıştır.Araştırma tarama modelinden yararlanılarak 2006/2007 Öğretim Yılında Afyon Karahisarİlinde, 22 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, öğretmen görüşlerininderinlemesine ortaya çıkarılması amacıyla, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmışgörüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniğikullanılmış ve elde edilen bulgular sayısallaştırılarak sunulmuştur.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğretmenler görsel sanatlar dersininçocukların kendilerini ifade etmesini sağladığını, yaratıcılıklarını ve hayal güçlerinigeliştirdiğini dile getirmişlerdir. Öğretmenlerin programın öğrenme alanlarına ilişkingörüşleri ise öğrenme alanlarının zor ve ayrıntılı olduğu ancak, öğrenme alanlarının hayalgücünü geliştirmeye uygun olduğu ve renklerle ilgili konuları kavratma konusunda yeterliolduğu yönündedir. Öğrenme-öğretme sürecinde yapılan etkinliklere ilişkin olaraköğretmenler boya etkinlikleri ile renk çalışmalarına yer verdiklerini, ayrıca bu konuda görüşbildiren öğretmenler lavi, baskı, mürekkep, guaj boya, natürmort ve vitray ilgili etkinliklerintam bilmediklerini de dile getirmişlerdir. Değerlendirme sürecinde yapılan etkinliklere ilişkingörüşü alınan öğretmenler değerlendirmeyi sürece dayalı olarak gerçekleştirdikleri yönündegörüş bildirmişlerdir. Görsel sanatlar dersinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmenlerdersin önemsenmediğini ve ders saatinin yetersiz olduğunu ifade ederken, çözüm önerilerindeise ders saatinin arttırılması gerektiği, bu derse branş öğretmenlerinin girmesi gerektiğinivurgulamışlardır. Students in primary schools gain abilities to express themselves, to think creatively, tounderstand the value of the art, to read visually, and to gain aesthetic knowledge through thevisual art courses. Teaching through art is an important element of contemporary education.Therefore, personal creativity powers of the students should be shaped and they should beencouraged to create aesthetic environments during their art education processes. One of thefundamental practice fields within the education process which enable the individuals to gainsuch skills is the Visual Art course that was formerly known as Drawing-Technique Course.The revised Visual Art course curriculum, which aims to enhance the artistic qualifications ofthe individuals who are the headstones of the contemporary societies, was promulgated on 14May 2005 by 192 numbered decision of Education and Training Board. The aim of thepresent study is to figure out the primary school teachers? opinions related to the problemsencountered during the practice of visual arts course and their suggestions concerning thesolutions.The data of the study is gathered through surveying the opinions of 22 primary schoolteachers who work in Afyon Karahisar in 2006- 2007 Educational term. A semi structuredinterview model, which is a qualitative research technique, was utilized in order to gather thedata of the present study. Descriptive analysis technique was used in the data analysis processand the findings are presented as numeric data.With reference to the findings of the present study, the overall perceptions of the teachersdepict that the visual art courses enable the students to express themselves, improve thestudents? creative thinking skills, and advance the students? imagination skills. Regarding thelearning fields of the curriculum, teachers believe that although learning fields are difficultand very detailed they are appropriate to enrich students? imaginations and also they areproper to teach the color concepts to the students. Concerning the activities that held withinthe learning and teaching processes, teachers state that they do some coloring and paintingactivities and they stated that students have incompetence on the subjects of lavi, printing, ink,gouache painting, still life, and stained glass. With respect to the evaluation process theteachers state that they evaluated their students? works concerning their on going processes.Concerning the problems that faced during the practice of Visual Art courses, the teachersbelieve that students do not pay enough attention to the course. Moreover they believe that thecourse hours in the recent programs are not satisfactory in the primary education curriculum.Concerning the solution to the problems that faced in the Visual Art courses the teachersbelieve that the visual art courses should be given by professional art teachers and the coursehours should be expanded.
Collections