Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi ve teknolojinin hızla gelişip değiştiği günümüzde, bireyleri toplumungereksinimleri doğrultusunda eğitme sorumluluğunu eğitim kurumları üstlenmektedir.Toplumlar, eğitim kurumları yoluyla, bireylerin gereksinim duydukları temel bilgi,beceri ve değerleri öğrenebilmelerini ve yaşamlarını daha iyi bir biçimdesürdürebilmelerini sağlarlar. Eğitim, bireylerin, bedensel ve ruhsal açıdan sağlıklı,toplumu daha ileriye götüren bireyler olmalarına ve topluma etkin bir şekildeuymalarına katkıda bulunmaktadır. Gerekli bilgi, beceri ve değerler doğrultusundayetiştirilerek eğitim gören insanlar, olgunlaşmakta, kişiliklerini kazanmakta, toplumunsağlıklı birer parçası haline gelmektedirler. Bu nedenle, ilköğretim programlarındatemel bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılabilmesi üzerinde önemle durulmuş;ilköğretimin işlevini gerçekleştirebilmesi açısından da hedeflenen bilgi, beceri vedeğerlerin kazandırılmasına ağırlık verilmiştir.Bu araştırma, öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktakiöğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeylerini belirlemek amacıylagerçekleştirilmiştir. Tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada, oranlıküme örneklem alma yoluna gidilmiş; Eskişehir ilinde yer alan yedi eğitim bölgesindekiİl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ilköğretim okullarından, üst, orta ve altsosyo-ekonomik düzeyden rastlantısal yolla birer okul seçilmiştir. Araştırma buokullarda görevli 310 ilköğretim sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri toplamak için, 49 maddeden oluşan anket formu kullanılmıştır.Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, öğretmenlerin görüşleri sayı veyüzdeler ile ortaya konmuştur. Araştırmada, verilen yanıtların puan ortalamalarının,öğretmenlerin cinsiyetleri, hizmet süreleri ve görev yaptıkları okulun sosyo-ekonomikdüzeyine göre farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek için ikili karşılaştırmalardabağımsız t testinden, üç ya da daha fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyansanalizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucunda F değerinin anlamlıçıktığı durumlarda farklılığın hangi gruplar arasında oluştuğunu belirlemek amacıylaTukey HSD (Tukey's Honestly Singificant Difference Test) çoklu karşılaştırma testiuygulanmıştır.Araştırma sonucunda, öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktakiöğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri yeterli düzeyde kazandıkları görülmektedir.Öğretmenlere göre en yüksek düzeyde kazandırılabilen bilgi ?Bireysel gereksinimlerinikarşılama yollarını bilme? bilgisi, en düşük düzeyde kazandırılabilen bilgi ise?Toplumsal sorunların neler olduğunu bilme? bilgisidir; en yüksek düzeydekazandırılabilen beceri ?Türkçe'yi Doğru, Etkili ve Güzel Kullanma (Türkçe'yi doğru,anlaşılır biçimde konuşma, yazma, etkili dinleme ve duruma uygun konuşma,?vb.beceriler)? becerisi, en düşük düzeyde kazandırılabilen beceri ise ?Girişimcilik (Riskalma, yeni fikirlere açık olma, olası eleştirilere ve başarısızlıklara açık olma,kaybetmeyi göze olma,?vb. beceriler)? becerisidir; en yüksek düzeydekazandırılabilen değer ?Aile Birliğine Önem Verme?, en düşük düzeydekazandırılabilen değer ise ?Sorumluluk? değeridir. Ayrıca, öğretmenlere göreilköğretim birinci basamaktaki öğrencilere temel bilgi, beceri ve değerlerin yeterincekazandırılamamasının en önemli nedenleri; öğrenci velilerinin ilgisiz olması,okullardaki öğrenci sayısının fazla olması, okulun kütüphane, laboratuar, spor salonu,toplantı ve gösteri salonu gibi destek hizmet unsurlarının yetersiz olmasıdır.Öğretmenlere göre, ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilere temel bilgi, beceri vedeğerlerin yeterince kazandırılamamasının en önemli nedeni, ?Öğrenci Velilerininİlgisiz Olması; bu temel bilgi, beceri ve değerlerin daha etkili bir biçimdekazandırılabilmesi yönündeki en önemli öneriyse ?Aileler çeşitli eğitim ve seminerçalışmaları yoluyla eğitilmelidir? olmuştur. In our day and age, when information and technology are developing rapidly, itis educational institutions that have assumed responsibility for educating individuals inaccordance with the needs of society. Through educational institutions, societies doprovide their members with basic knowledge, skills and values so that they can leadtheir lives in a far better way. Education is known to greatly contribute to raisingphysically and psychologically healthier individuals who are also supposed to activelymake contributions to the development of the society they have been a part of.Individuals who have earned basic knowledge, skills and values that are vital to theireducational lives tend to mature much earlier than others and be of more benefit to thesociety they are living in. For these reasons, a good deal of emphasis has been made oninstilling target basic knowledge, skills and values in primary school children so thatthis first level of education can function as perfectly as possible.This survey was conducted on the purpose of determining levels of acquiringbasic knowledge, skills and values of primary school children according to theviewpoints of their teachers. By applying survey method, rational group sampling wastaken; among the center primary schools of Ministry of Education in seven educationregions in Eskişehir, one school randomly chosen from each low, medium and highsocio-economic status. The survey was carried out with 310 teachers in those primaryschools. A questionnaire with 49 items was utilized to collect the data.For data analysis, the teachers' opinions were put forth with digits andpercentages. In order to identify whether the mean values of the responses differaccording to the teachers' gender, service lives and the socio-economic status of theirschools, independent t-test for comparing two values and one way analysis of variance(ANOVA) for three or more comparisons were used. In case of F value was significantas a result of variance analysis, to define within which groups the significance occurred,Tukey HSD (Tukey's Honestly Significant Test) multiple comparison test was applied.The present study concluded that primary school children appear to acquire basicknowledge, skills and values according to the viewpoints of their teachers. The teachersagreed that ?Knowing means of satisfying their individual needs? was the easiest pieceof knowledge that could be learned at this level, while ?Knowing what social problemsare? was shown to be the most difficult piece of knowledge for them to learn. It wasalso determined that ?Skills of speaking and writing using Turkish in an impressiveway? was the skill with the highest level of learning among all the skills meant to betaught to them at this level, while ?Enterprising (taking risks, being open to newopinions, being prepared for criticism and failures etc.)? was shown to be the toughestskill to be learned. As to the values acquired, ?Giving importance to the unity of family?appeared to be the easiest one to be learned, while ?Responsibility? was the toughestone. The most important reasons for which some pieces of basic knowledge, skills andvalues seem to be hard to be sufficiently acquired by primary school children is,according to their teachers, that parents are not caring enough, and there are too manystudents in one class, and that their schools are not equipped with a sufficient number ofsuch facilities as library, laboratory, theatre, sports centre. According to the teachers, themost important reason of not being able to realize basic knowledge, skills and values tothe students in first step of primary education is that ?The students? parents are notconcerned enough?. The most important suggestion realated to the realization of thesebasic knowledge, skills and values is that ?The parents should be educated throughsome academic courses?.
Collections