Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojileri ders kitabının görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığı tarafındanbelirlenen Lise birinci sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojileri ders kitabının görsel tasarımilkelerine uygun olup olmadığına ilişkin görüşlerini incelemektir.Araştırmada 2006-2007 öğretim yılında Anadolu ve Osmangazi Üniversiteleri EğitimFakültelerinin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, İlköğretim MatematikÖğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği bölümlerinin son sınıflarında öğrenim gören 342öğrenciden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir.Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, öğretmenadaylarının bazı kişisel özelliklerinin belirlenmesi için kişisel bilgi formu ve Alpan(2004) tarafından oluşturulmuş görsel tasarım ilkeleri anketi aracılığı ile toplanmıştır.Görsel tasarım ilkeleri anketi; metin tasarımı, görsel öğelerin tasarımı, sayfa tasarımı,kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı özellikleri olmak üzere beş etkenden vetoplam 48 maddeden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarına ilk önce ders kitabı dağıtılmışve öğretmen adayları bu ders kitabını inceledikten sonra beşli likert tipli olan anketdağıtılmıştır. Öğretmen adayları bu anketi bir ders saatinde cevaplamışlardır. Bütün buuygulama toplam 13 oturumda gerçekleştirilmiştir. Bu anket ile Bilgi ve İletişimTeknolojileri ders kitabının görsel tasarım ilkelerine uygunluğu öğrenci görüşlerine görebelirlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin yüzdeleri, frekansları, aritmetikortalamaları ve standart sapmaları alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise SPSS forWindows 13.0 programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde istatistik teknikolarak ikili karşılaştırmalarda ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t testindenyararlanılmıştır.Araştırma sonunda, Bilgi ve İletişim Teknolojileri ders kitabının öğretmen adaylarınıngörüşlerine göre görsel tasarım ilkeleri açısından yani metin tasarımı, görsel tasarım,sayfa tasarımı, kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı özelliklerine genel anlamdauygun biçimde tasarlanmış olduğu saptanmıştır. Bilgi ve İletişim Teknolojileri derskitabının görsel tasarım ilkelerine uygunluğuna ilişkin değerlendirilmesinde cinsiyetegöre farklılık gösterdiği, öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü üniversitelere göre isefarklılık göstermediği saptanmıştır. The purpose of this research is to examine prospective teachers? opinions related towhether 9th grade Information and Communication Technologies textbook is designedaccording to visual design principlesThe research data was obtained from 342 senior students in Elementary SchoolTeaching, Elementary Maths Teachingand Computer and Instructional Technologiesdepartments in the Faculties of Education at Anadolu University and OsmangaziUniversity in 2006-2007 school year.A survey model was used in this research. The data of the research was obtained bypersonal information form in order to determine some personal characteristics ofprospective teachers, and a visual design principles questionnaire created by Alpan(2004). Visual design principles questionnaire consists of 48 items with five factors;copy design, design of visual elements, page design, cover design and features ofexternal structure intended for production. First, textbooks were given to thevprospective teachers. After prospective teachers examined that textbooks, five-pointLikert scale Visual design principles questionnaire was given. Prospective teachersresponded to the items in questionnaire during a lesson period. The data collection took13 class sessions.. With this questionnaire, adequacy of Information andCommunication Technologies textbooks according to visual design principles wasdetermined based on students? opinions. The percentages, frequencies, arithmetic meanand standard deviation of data were calculated. SPSS for Windows 13.0 programmewas used to analyse the data. As a statistical technique to compare students? scores, ttest was used.At the end of the study, it was determined that according to the prospective teachers?opinions Information and Communication Technologies textbooks was designedproperly according to visual design principles, that is, in copy design, design of visualelements, page design, cover design and features of external structure intended forproduction. It was determined that the student?s analysis Information andCommunication Technologies textbooks showed differences between genders howeverno differences were found between universities.
Collections