Çoklu zeka temelli işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi`nin ilkokuma öğretiminde uygulanabilirliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İlkokuma Öğretiminde Çoklu Zeka Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'nin uygulanabilirliğini sınamaktır. Araştırma gerçek deneme modellerinden ?sontest kontrol gruplu model?e göre desenlenmiştir.Araştırma ön ve asıl uygulama olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Ön uygulama, 26 Eylül 2005- 6 Ocak 2006 tarihleri arasında, asıl uygulama ise 18 Eylül 2006- 26 Ocak 2007 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, biri deney, diğeri kontrol grubu olmak üzere iki grup belirlenmiştir. Deney grubunda Çoklu Zeka Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'ne dayalı ilkokuma yazma öğretimi, kontrol grubunda ise böyle bir çalışma yapılmamıştır. Araştırmada Ses Temelli Cümle Yöntemi temel alınmıştır. Ayrıca, uygulama sırasında gruplarda yer alan seslerin öğretimi aşamasında yine Ses Temelli Cümle Yöntemi'nin aşamaları izlenmiştir. Çoklu Zeka Kuramı'nın sekiz zeka alanına ilişkin etkinlikler uygulama aşamalarına dağıtılmış, her ses grubunun sonunda İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'nin Birlikte Öğrenme Tekniği'nin uygulanabilirliğine bakılmıştır.Araştırma verileri Okuduğunu Anlama Testi, Okuma Davranışları Yapılandırılmış Gözlem Formu ve Öğrenci Görüşleri Anketi ile toplanmıştır. Grupların sontest puanları elde edildikten sonra ortalama puanlar ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmıştır. Gruplararası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve anlamlılık düzeyi .05 olarak benimsenmiştir. Çoklu Zeka Kuramı Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'nin ilkokuma öğretiminde uygulanmasına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu iki sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır:?İlkokuma öğretiminde Çoklu Zeka Kuramı Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'nin uygulandığı deney grubu ile böyle bir yaklaşımın uygulanmadığı kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu anlama düzeyleri arasında deney grubu lehine istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark vardır.?İlkokuma öğretiminde, Çoklu Zeka Kuramı Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi uygulanan deney grubu ile böyle bir yaklaşımın uygulanmadığı kontrol grubu arasında okuma becerileri açısından deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır.?Öğrencilerin ilkokuma öğretiminde, Çoklu Zeka Kuramı Temelli İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi'nin uygulanmasına yönelik görüşleri olumlu yöndedir. The aim of this study is to test the applicability of Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory in teaching primary reading. The study is designed through ?post-test with control group model? among true experimental models. Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory in teaching primary reading and writing was used with the experimental group; however, the control group received no such treatment. The Sound-Based Sentence Method which was anticipated for primary reading-writing in the Teaching Program for Primary School Turkish Lesson (1-5 classes) was taken as the basis. Moreover, in the teaching of the sounds selected for the study, the application steps of The Sound-Based Sentence Method which is included in Teaching Program for Primary School Turkish Lesson (1-5 classes) were followed.The activities related to eight intelligences of Multiple Intelligences Theory were distributed to the application phases. At the end of each sound group, the applicability of Learning Together Technique which is one of the techniques of Cooperative Learning Method was tested. In teaching of the sounds, materials which were related to eight intellicenses of Multiple Intelligences Theory prepared by the researcher were used.Data were collected using Test of Reading Comprehension, Structured Observation Form of Reading Behaviors and Student Opinion Questionnaire. After gathering the post-test results of experimental and control groups, the means and standart deviations were calculated. In intergroup comparisons, t-test was computed and siginificance level was taken as .05. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) package program was used for statistical analyses. In order to elicit the opinions of the students about the use of Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences theory in primary reading teaching, Student Opinion Questionnaire was administered. In the analysis of the questionnaire, descriptive analysis technique was used. The results of the study are as follows:For the reading comprehension levels of the students in the experimental group where Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory was applied and control group where no such method was applied a significant difference in favor of the experimental group was found.For the reading skills development of the students in the experimental group where Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory was applied and control group where no such method was used a significant difference in favor of the experimental group was found.The students? opinions about the use of Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory in the teaching of primary reading were positive. The students enjoyed the use of Cooperative Learning Method Based on Multiple Intelligences Theory.
Collections