Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal Bilgiler dersi; bireyleri toplumsal yaşama hazırlayan, onları içinde bulunduğu toplumun etkin bir üyesi haline getiren ve onlara vatandaşlık hak ve sorumluluklarını öğreten en temel derslerden biridir. Sosyal Bilgiler dersinde, eğitim ortamlarını zenginleştirerek etkili öğrenmelerin gerçekleşmesini çeşitli araç-gereçler sağlamaktadır. Bu bağlamda, gazeteler bireyin yaşadığı toplumun içinden gelen konularla dolu olması, yaşamdaki problemlerle bireyleri karşı karşıya getirmesi, güncel ve ucuz olması bakımından Sosyal Bilgiler dersinde kullanılması gerekli en önemli araç-gereçler arasındadır.Bu araştırmanın amacı ilköğretim dördüncü sınıfta Sosyal Bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma karma yöntemin baskın-daha az baskın desenine göre desenlenmiş ve gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri, deneme modellerinden ?öntest-sontest kontrol gruplu modele? göre nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmaya ilişkin uygulama, 2007-2008 öğretim yılının güz döneminde Eskişehir Merkez Namık Kemal İlköğretim Okulunda deney ve kontrol grubu olarak belirlenen 4-A ve 4-C sınıflarında gerçekleştirilmiştir.Araştırma probleminin çözümü için öğrencilerin denkleştirilmesinde kişisel bilgi formu, Sosyal Bilgiler dersine ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik tutum ölçeği, öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için başarı testleri, gazete kullanılarak hazırlanmış materyaller, gazeteler, ders planları ve öğretimden sonra öğrenci görüşlerini almak üzere hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Araştırmayla ilgili nicel verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının öntest ve sontest puanları elde edildikten sonra, grupların ortalama puanları ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmıştır. Gruplararası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi olarak .05 güven düzeyi benimsenmiştir. Araştırmanın nitel verileri nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda, Sosyal Bilgiler dersinde gazete kullanılarak öğretim yapılan deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları ve derse ilişkin tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Sosyal Bilgiler dersinde gazete kullanılarak öğretim yapılan deney grubundaki öğrencilerin öğretimde gazete kullanılmasına ilişkin görüşleri genelde olumlu yöndedir. Kendileriyle görüşme yapılan öğrencilerin tümü derste gazete kullanımının okuma ve okuduğunu anlama becerisini artırdığını, tümüne yakını gazete kullanımıyla dersi daha iyi öğrendiğini, dersi günlük yaşamla ilişkilendirdiğini ve araştırma becerilerini geliştirdiğini belirtmiştir. Görüşmeye katılan öğrencilerin tümü derste gazete kullanımıyla dersi sevdiğini, tümüne yakını derste gazete kullanımında güçlüklerle karşılaşmadığını ve tüm derslerde gazetenin kullanılabileceğini bildirmiştir. Social Studies is one of the most basic courses which prepares individuals for social life, makes them an active member of society and teaches them the rights and responsibilities of being a citizen. In Social Studies, various tools ensure the realization of effective learning, enriching learning environment. In this context, newspapers are one of the most important tools to be used in Social Studies as they are full of themes from social life, make individuals encounter with problems in life and are up-to-date and cheap.The aim of this study is to determine the effect of using newspaper on academic success and attitudes of fourth grade Social Studies students. The study was designed and conducted according to dominant-less dominant pattern of the mixed method. The quantitative data of the study were obtained with ?pre-test post-test control group model? among the experimental models and the qualitative data were obtained with semi-structured interview technique. The practise regarding the study was conducted in fall term of 2007?2008 academic year with the students of 4-A and 4-C classes in Namık Kemal Primary School, who were defined as experimental group and control group, respectively.To solve the research problem; personal questionnaires in equalization of students, attitude scales for determining attitudes of students with Social Studies, achievement tests for measuring academic success of students, materials prepared by using newspapers, newspapers, lesson plans and semi-structured interview forms for taking opinions of students after education were used.SPSS program was used for statistical analysis of the quantitative data regarding the study. The average scores of the groups and the standard deviations of score distributions were calculated after obtaining pre-test post-test scores of experimental and control groups. In comparison between the two groups, t-test was used. The significance level was taken as .05. The qualitative data of the study was analysed using descriptive analysis technique within the framework of the study approach.As a result of the study, it was indicated that there was a significant difference between the experimental group using newspaper in Social Studies and traditionally-educated control group, in favor of the experimental group by means of their academic success and attitudes for the course. The opinions of experimental group on using newspaper in Social Studies are mainly positive. All students interviewed indicated that using newspaper in the course improved their reading and reading comprehension skills and nearly all students interviewed indicated that they could understand the lesson better, associate the subject with daily life and their research skills were improved by using newspapers. All students interviewed indicated that using newspaper made them enjoy the lesson and nearly all students interviewed indicated that they didn?t have difficulty in using newspaper in lessons and that newspapers could be used in all lessons
Collections