Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar özyeterlik algı ve bilgisayar kaygı düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin, bilişim teknolojileri ile saniyeler içinde ihtiyaç duyulan bilgiye ulaşabilmelerini sağlayacak bilgi ve beceriye sahip olabilmeleri için bilgisayar okuryazarı olmaları önkoşuldur. Bu durumda öğrencilere bilgisayar okuryazarlığı becerilerini kazandırmak da eğitim öğretim kuruluşlarının en önemli sorumluluklarından biridir. Bilgisayar özyeterlik algısı ve bilgisayar kaygısı, bireylere bilgisayar okuryazarlığı becerilerinin kazandırılmasını etkileyen değişkenler arasında yer almaktadır.Bu araştırmanın amacı, Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar özyeterlik algı ve bilgisayar kaygı düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu amaca bağlı olarak araştırma tarama modellerinden tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini 2008-2009 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu'nda öğrenim gören 705 öğrenci oluşturmuştur. 543 geri dönüş sayısına ve %71 geri dönüş oranına ulaşılmıştır. Araştırmada belirtilen amaca ulaşılması için gerekli olan veriler, Gürcan (2005) tarafından geliştirilen ?Bilgisayar Özyeterliği Ölçeği? ve Ceyhan ve Gürcan (2000) tarafından geliştirilen ?Bilgisayar Kaygı Ölçeği? ve araştırmacı tarafından oluşturulan ?Demografik Bilgi Formu? olmak üzere üç bölümden oluşan bir veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Araştırmada verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik teknikleri ve non-parametrik analiz tekniklerinden Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Dwass-Steel-Chritchflow-Fligner (D-S-C-F) testi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen istatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak benimsenmiştir.Araştırmada verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulardan Eskişehir Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar özyeterlik algılarının ortalama düzeyde olduğu belirlenmiştir. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar özyeterlik algı düzeyleri ile cinsiyet, bölüm, bilgisayar kullanım sıklığı, bilgisayar kullanım düzeyi, gelir düzeyi ve kişisel kullanıma ait bilgisayar sahibi olma değişkenleri arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin bilgisayar özyeterlik algı düzeyleri ile öğrencilerin öğretim türü arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmada incelenen diğer bir değişken olan bilgisayar kaygı düzeyi ile ilgili olarak Eskişehir Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar kaygılarının alt düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar kaygı düzeyleri ile cinsiyet, bölüm, öğretim türü, bilgisayar kullanım sıklığı, bilgisayar kullanım düzeyi ve kişisel kullanıma ait bilgisayar sahibi olma değişkenleri arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ancak, öğrencilerin bilgisayar kaygı düzeyleri ile sınıf ve gelir düzeyi arasında ise anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada son olarak öğrencilerin bilgisayar özyeterlik algı düzeyi ile bilgisayar kaygı düzeyi arasındaki ilişki araştırılmış ve ters yönlü bir ilişki bulunduğu, diğer bir deyişle bilgisayar özyeterlik algı düzeyi yükseldikçe bilgisayar kaygı düzeyinin düştüğü belirlenmiştir. Being computer literate is a prerequisite in order individuals to achieve the information needed in seconds via computer and communication technologies. In this context to improve the students? computer literate skills is one of the most important responsibilities of education and training institutions. Computer self efficacy perception and computer anxiety take place among the variables effecting the students? computer literate skills.The aim of this study is to analyze the computer self efficacy perception and computer anxiety levels of Anadolu University Eskişehir Vocational School students in terms of several variables. Depending on this aim the study has been developed by using singular and correlational descriptive research models. 705 students who receive education in 2008-2009 spring instruction period at Anadolu University Eskişehir Vocational School of Turkey have formed the population of the study. In the study 71% return rate has been achieved. The data which are needed for achieving the aim of the study have been obtained by means of the survey developed by Gürcan (2005) and named ?Computer Self Efficacy Scale?, the survey developed by Ceyhan and Gürcan (2000) and named ?Computer Anxiety Scale? and ?Demographic Information Form? developed by the researcher. In the study, in addition to the descriptive statistics Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Dwass-Steel-Chritchflow-Fligner (D-S-C-F) test which are among the non-parametric tests were used. In the statistical analysis .05 reliance level was adopted as significant level.According to the results obtained from the study it is determined that the computer self efficacy perception level of Eskişehir Vocational School is in the medium level. There has been found that there is a significant difference between the computer self efficacy perception level of Eskişehir Vocational School and gender, programmes, frequency of computer usage, level of computer usage, income level and owning a computer variables. On the other hand it has been understood that there is no significant difference between the computer self efficacy perception level of Eskişehir Vocational School and education type.Related to computer anxiety which is another variable and analyzed in the study it has been determined that Eskişehir Vocational School students? computer anxiety level is low. It is determined that there is a significant difference between the computer anxiety level of Eskişehir Vocational School students and gender, programmes, education type, frequency of computer usage, level of computer usage and owning a computer. However there is no significant difference between the computer anxiety level of Eskişehir Vocational School students class and income level. In the study the correlation between computer self efficacy perception and computer anxiety level is also analyzed and a conversely correlation has been found.
Collections