İlköğretim kademesindeki üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik gereksinimlerinin ebeveynlerin ve öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim kademesindeki üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik hizmetlerine olan gereksinimleri; bu öğrencilerin ebeveynlerinin ve Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim vermekte olan öğretmenlerinin bakış açılarından yola çıkılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma; İstanbul, İzmir, Ankara, Adana, Trabzon, Van ve Siirt illerindeki Bilim ve Sanat Merkezlerinde yürütülmüştür. Araştırmaya 342 ebeveyn ve 100 öğretmen katılmıştır.Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan ve olası rehberlik gereksinimlerini kapsayan ve toplam 48 maddeden oluşan bir rehberlik gereksinimleribelirleme kontrol listesi; üstün yetenekli öğrencilerin ebeveynleri ve Bilim ve Sanat Merkezlerindeki öğretmenleri tarafından beşli derecelendirmeye göre doldurulmuştur. Hem öğretmenler hem de ebeveynler tarafından görüş belirtilmiş olan gereksinimlerinfrekansları ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Gereksinimler akademik ve sosyo-duygusal alanlardaki gereksinimler olarak iki grupta analiz edilmiştir.Bu araştırmaya göre, annelerin görüşlerine dayalı olarak üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları akademik gereksinimler;kendini çok yönlü geliştirebilme (% 72,7), geleceğini planlama (% 68,7), meslek seçimi (% 62,6), okul seçimi(% 59,6) ve isteksizlik (% 55,6) gereksinimleridir.Babaların görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları akademik gereksinimler; geleceğini planlama (% 83,3), meslek seçimi (% 81,9), kendini çok yönlü geliştirebilme (% 79,2), mükemmeliyetçilik (% 72,2) ve isteksizlik (% 72,2) gereksinimleridir. Öğretmenlerin görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları akademik gereksinimler ise;yeteneklerinin farkında olması (% 100), grup çalışmalarına etkin olarak katılabilme (% 98), kendini ifade edebilmesi (% 98), kendini çok yönlü geliştirebilme (% 98) ve isteksizlik (% 98) gereksinimleridir. Yine annelerin görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları sosyo-duygusal gereksinimler;aşırı duygusallık (% 76,8), alınganlık (% 69,7), inatçılık (% 68,7), boş zamanlarını etkili bir biçimde kullanma (% 66,7) ve aşırı duyarlılık (% 65,7) gereksinimleridir. Babaların görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları sosyo-duygusal gereksinimler; boş zamanlarını etkili bir biçimde kullanma (% 84,7), alınganlık (% 81,9), unutkanlık (% 75) ve aynı yüzdeleri almış olan aşırı duygusallık (% 73,6), inatçılık (% 73,6), aşırı duyarlılık (% 73,6) gereksinimleridir. Öğretmenlerin görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin rehberlik desteğine en fazla ihtiyaç duydukları sosyo-duygusal gereksinimler ise;inatçılık (% 100), sosyalleşme (% 98), empati kurma (% 96), ve aynı yüzdeleri almış olan kendine güvenmemesi (% 94), aile ilişkileri (% 94), boş zamanlarını etkili bir biçimde kullanabilme (% 94) gereksinimleridir. The purpose of this study was to investigate the guidance needs of the primaryschool gifted and talented students,regarding to their parents? and Science and Art Center teachers? views. The study was carried out in the Science and Art Centers of İstanbul, İzmir, Ankara, Adana, Trabzon, Van and Siirt. Totally, 342 parents and 100 teachers participated the study.In this study; a check listdesigned by the researcher was used to gather data. The check list was consist of 48 items including possible guidance needs of gifted and talented students. Frequencies and percentages are calculated for each item related to teachers? and parents? views.Guidance needs of gifted and talented students are analyzed into to groups: academical needs and socio-emotional needs.According to the findings of this study, mothers?most emphasized needs about primary school gifted and talented students?academical needs are:developing himself/herself multifaceted(% 72,7),future planning(% 68,7), job selection(% 62,6), school selection(% 59,6) and lack of motivation(% 55,6). Fathers? most emphasized needs about primary school gifted and talented students? academical needs are:future planning(% 83,3), job selection(% 81,9), developing himself/herself multifaceted(% 79,2), perfectionism(% 72,2) and lack of motivation(% 72,2). Teachers? most emphasized needs about primary school gifted and talented students? academical needs are:being aware of his/her talents(% 100), participating to group studies effectively (% 98), expressing him/herself(% 98),developing himself/herself multifaceted(% 98) and lack of motivation(% 98).Mothers? most emphasized socio-emotional needs of primary school gifted and talented students are: sentimentalism(% 76,8), susceptibility(% 69,7), stubbornness(% 68,7), planning leisure time activities(% 66,7) and sentiment(% 65,7). Fathers? most emphasized socio-emotional needs of primary school gifted and talented students are:planning leisure time activities(% 84,7), susceptibility(% 81,9), amnesia (% 75), sentimentalism(% 73,6), stubbornness(% 73,6)and sentiment (% 73,6). Teachers?most emphasized needs about primary school gifted and talented students? academical needs are:stubbornness(% 100), being social(% 98), empathy(% 96), self-distrust(% 94), parent relations(% 94) and planning leisure time activities(% 94).
Collections