Üniversite öğrencilerinin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarını yordamada yalnızlık, benlik saygısı, yaş, cinsiyet ve romantik ilişki yaşama durumunun rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin ilişkilere yönelik bilişsel çarpıtmalarını yordamada yalnızlık, benlik saygısı, yaş, cinsiyet ve romantik ilişki yaşama durumunun rolü incelenmiştir. Araştırma grubunu 2008-2009 eğitim öğretim yılında Anadolu Üniversitesinin örgün eğitim veren Eğitim, Mimarlık Mühendislik, Edebiyat, Fen, Güzel Sanatlar, İletişim Bilimleri Fakülteleri ve Yabancı Diller Yüksek Okuluna devam eden 970 üniversite öğrencisi oluşturmuştur.Araştırma grubuna İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesi, Pearson korelasyon katsayısı ve doğrusal çoklu aşamalı regresyon analizi ile yapılmıştır. Araştırmada, önem düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre; benlik saygısı ve yalnızlık değişkenlerinin ilişkiler ile ilgili bilişsel çarpıtmada önemli faktörler olduğu, ancak cinsiyet, yaş ve romantik ilişki yaşama durumunun önemli faktörler olmadığı ortaya çıkmıştır. İlişkilerin yönü incelendiğinde; benlik saygısı düzeyi düştükçe ilişkiler ile ilgili bilişsel çarpıtma düzeyinin önemli bir biçimde arttığı, yalnızlık düzeyi düştükçe ilişkiler ile ilgili bilişsel çarpıtma düzeyinin önemli bir biçimde azaldığı görülmektedir. In the current study, effects of loneliness, self-esteem, age, gender, and relationship status were investigated in predicting the cognitive distortions on the relationships of university students. Sample consisted of 970 university students from Faculties of Education, Architecture and Engineering, Literature, Science, Fine Arts, Communication and School of Foreign Languages at Anadolu University during 2008-2009 academic year.Experimental group fullfiled the Cognitive Distortions on Relationships Scale, UCLA Loneliness Scale, Coopersmith Self-Esteem Inventory and demographic questions. Pearson?s correlation coefficient and hierarchical regression analysis were conducted by using ?SPSS 15.0 for Windows? to the data. In the study .05 significance cut point was accepted.Result revealed that self-esteem and loneliness were the significant predictors of cognitive distortions on the relationships. However, gender, age, and relationship status did not significantly predict cognitive distortions on the relationships. Directions of the significant relationships yielded that lower levels of self-esteem were found to be associated with higher levels of cognitive distortions on the relationships. Furthermore, decreased levels of loneliness were significantly related to lower levels of cognitive distortions on the relationships.
Collections