Bilimsel üretkenlik testinin ilköğretim 6. sınıf düzeyinde psikometrik özelliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarının değerlendirilmesi ve üstün zekâlılar eğitim programlarına bilimsel anlamda yetenekli öğrencilerin seçiminde kullanılmak üzere tasarlanmış Bilimsel Üretkenlik Testi (BÜT)' nin psikometrik özellikleri incelenmiştir.Araştırmaya toplam 394 altıncı sınıf öğrencisi katılmıştır. Katılımcılardan 275' i Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (ÜYEP)' na başvuran öğrencilerden, 119' u ise Bilecik ili, Bozüyük ilçesine bağlı 4 ilköğretim okuluna devam eden altıncı sınıf öğrencilerinden seçilmiştir.Araştırmada elde edilen verilerle BÜT' ün psikometrik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre BÜT' ün Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .89 olarak bulunmuştur. BÜT' te yer alan alt test -toplam test korelasyonları .35 ile .72 arasında değişmektedir. Katılımcılara ait testler iki farklı puanlayıcı tarafından okunmuş ve puanlayıcılar arası güvenirlik katsayıları alt test puanları için .82 ile .91 arasında bulunmuştur. BÜT' ün ölçüt geçerliği analizleri için Matematik ve Fen Teknoloji ders notları kullanılmıştır. Hesaplanan ölçüt geçerlik katsayıları Matematik dersi için .47 ve Fen Teknoloji dersi için .45 olarak bulunmuştur. Ölçüt geçerliği için ayrıca Matematiksel Yetenek Testi (MYT) sonuçlarına bakılmış ve ölçüt geçerlik katsayısı .48 olarak bulunmuştur. BÜT' ün ayırt edicilik geçerliği için ÜYEP' e başvuran öğrencilerin MYT puanları kullanılmıştır. Buna göre BÜT' ün toplam öğrenci kütlesinin %78.5' ini, matematik alanında üstün yetenekli grubun ise % 82,4' ünü doğru bir şekilde sınıflandırdığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Bilimsel yaratıcılık, bilimsel yetenek, bilimsel düşünme, Bilimsel Üretkenlik Testi In this study psychometric properties of The Creative Scientific Ability Test (C-SAT) were investigated. C-SAT was developed to assess 6th grade students? scientific creativity and productivity.394 sixth grade students were the participants in the study. 275 of the participants were applicants to Education Programs for Talented Students (EPTS), 119 of the participants were from four schools in Bozüyük district of Bilecik province.To investigate the psychometric properties of C-SAT, reliability and validity coefficients were calculated. Reliability coefficient Cronbach Alpha was found to be .89. Subtest- total test correlations were between .35 and .72. Inter-scorer reliabilities for sub-scores were between .82 and .91. Math and science school notes were used for criterion validity of C- SAT. The criterion validity for math was found to be .47 and the criterion for science was found to be .45. In addition Mathematical Talent Test scores were also used for criterion validity. And the criterion validity for Mathematical Talent Test was found to be .48. C-SAT scores of participants who applied for EPTS were used for discriminant validity. The results showed that %78,5 of the original group cases and %82,4 of the talented group cases were correctly classified with C-SAT.Keywords: Scientific creativity, scientific ability, scientific thinking, Creative Scientific Ability Test
Collections