Öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları (Anadolu Üniversitesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kendi kendine öğrenme, bireylere kendi öğrenmelerini planlama, sürdürme ve değerlendirme olanağı tanımasının yanında, herhangi bir eğitim kurumuna ya da yönlendirici bir eğitmene ihtiyaç olmadan, bireyin kendi öğrenmesini gerçekleştirmesini sağlamaya yönelik öğrenmeleri ifade eder. Okulda verilen eğitimin belli süre ve konularla sınırlı olduğu, ancak buna karşılık öğrenmenin yaşam boyu devam ettiği ve öğretmenlik mesleğinin yaşamboyu öğrenmeyi gerektirdiği dikkate alınırsa, eğitim fakültelerinin, öğretmenleri, yaşamlarının her anında ihtiyaç duyabilecekleri bilgiye nasıl ulaşacakları konusunda eğitmesi gerekmektedir. Bu araştırma, yirmi birinci yüzyılda hızla artan bilgi birikimi ve bireylerin artan öğrenme ihtiyacı karşısında kendi kendine öğrenmenin öğretmen eğitiminde yeteri kadar dikkate alınmadığı gerçeğinin yarattığı gereksinimden yola çıkılarak gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde lisans düzeyinde öğrenim gören öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşluklarını saptamaktır. Araştırma kapsamında, 2009-2010 öğretim yılı bahar döneminde Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde on farklı lisans programının birinci ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 555 öğretmen adayına, Fisher, King ve Tague (2001) tarafından geliştirilen ?Kendi Kendine Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği (Self-Directed Learning Readiness Scale)? uygulanmıştır. Tarama modelindeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılan ölçeğin orijinal formu İngilizcedir. Çalışma kapsamında, dilsel eşdeğerlik çalışması yapılarak ölçek maddeleri Türkçeye çevrilmiş, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Analiz sonuçlarına dayalı olarak yedi madde, madde toplam korelasyonları 0.30'dan düşük olduğu gerekçesiyle ölçekten çıkarılmışlardır. Ölçek verileri SPSS istatistik paket programında analiz edilerek eğitim fakültesi öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları saptanmış, birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri arasında karşılaştırma yapılarak lisans eğitiminin kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşluğu olumlu yönde etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda ölçeğin kullanımı ve öğretmen eğitimi konularında önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Öğretmen eğitimi, öğretmen adayları, kendi kendine öğrenme, kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşluk. Self-directed learning, not only allows individuals to plan, undertake and evaluate their own education, but also it also expresses the learnings that allows them to learn independent of an educational institute or an instructor. Considering the facts that the education provided by the faculty has its own limitations as time and subject, and learning should be a life-long process, and teaching, as a profession, requires life-long learning, faculties of education have to train the teachers on reaching the information that they may need in all stages of their live. This research has been carried out based on the reality that self-learning is neglected in teacher education across the increasing knowledge accumulation and learning needs of individuals in 21st century.The purpose of this study is to determine the readiness of teacher candidates? towards self-directed learning. During the study, ?Self-Directed Learning Readiness Scale?, which is developed by Fisher, King and Tague (2001), has been applied to 555 first and forth year teacher candidates selected from ten different license programs of Faculty of Education in Anatolian University. Original form of the scale, used as the data-gathering tool on the screening model, is in English. During the project, linguistic equivalence has been studied and items of the scale have been translated into Turkish. Also, validity and reliability analyses of the scale have been performed. Based on the results of the analyses, seven attributes have been removed from the scale due to their low correlation (less than 0.30). Data gathered using the scale was analyzed using SPSS statistics program, and readiness of the students towards self-directed learning was determined. As the results of first and forth year students have been compared, it has been found that license education doesn?t positively affect readiness towards self-learning. According to the results of the study, suggestions about teacher education and usage of the scale are listed.Key Words: Teacher education, teacher candidates, self-directed learning, self-directed learning readiness.
Collections