İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından yalnızlık düzeyleri ve yalnızlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından yalnızlık düzeyleri ve yalnızlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yalnızlık düzeylerinin bazı kişisel özelliklere (cinsiyet, akademik ortalama, anne-baba eğitim durumu, babanın çalışma durumu, kardeş sayısı, anne-baba birliktelik durumu ve gelir düzeyi) göre faklılık gösterip göstermediği ve yalnızlık düzeyini yordamada bazı kişisel özellikler ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin (stresle başaçıkma, problem çözme, kendilik değerini artıran beceriler, iletişim becerileri) etkililiği incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubu, 2010?2011 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili merkez ilçelerinde yer alan okulların ilköğretim ikinci kademesinde okuyan 1993 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin yalnızlık düzeyleri ile ilgili veriler ?Çocuklar için Okul Temelli Yalnızlık Ölçeği? (Kaya, 2005) ile sosyal duygusal öğrenme becerileri ise ?Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği? (Kabakçı, 2006) ile toplanmıştır. Kişisel özelliklere (cinsiyet, akademik ortalama, anne-baba eğitim durumu, babanın çalışma durumu, kardeş sayısı, anne-baba birliktelik durumu ve gelir düzeyi) ilişkin verilerin toplanması için ise araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır.Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verilerin çözümlenmesi ?SPSS/WINDOWS? paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerin yanı sıra yalnızlık düzeylerinin bazı kişisel özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ?bağımsız gruplara uygulanan t testi? ve ?tek yönlü varyans analizi? uygulanmıştır. Analizlerde öncelikle varyansların homojen olup olmadığı Levene Testi ile belirlenmiştir. Levene testi sonucu < .05 olduğunda varyansların homojen olmadığı varsayılıp Tamhane testi kullanılmış, Levene testi sonucu >.05 olduğunda varyansların homojen olduğu varsayılıp Tukey testi kullanılmıştır. Ayrıca bazı kişisel özelliklerin ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin yalnızlık duygusunun önemli bir yordayıcısı olup olmadığını belirlemek amacı ile ?aşamalı çoklu regresyon analizi? uygulanmıştır. Tüm istatistiksel çözümlemeler için manidarlık düzeyi olarak .05 kabul edilmiş ancak .01 düzeyinde manidar değerler de belirtilmiştir.Araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin cinsiyet, akademik ortalama, anne-baba eğitim düzeyi, babanın çalışma durumu, kardeş sayısı, anne-baba birliktelik durumu ve gelir düzeylerine göre yalnızlıklarının önemli biçimde farklılaştığı belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin yalnızlık düzeyinin kız öğrencilerin yalnızlık düzeyinden daha yüksek olduğu, akademik başarısı düşük olan öğrencilerin akademik başarısı orta ve yüksek olan öğrencilerden daha yalnız olduğu, anne-baba eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin yalnızlık puanlarında düşüş olduğu, babası çalışmayan öğrencilerin babası çalışan öğrencilere göre daha fazla yalnızlık yaşadıkları, kardeş sayısı arttıkça yalnızlık puanlarında artış olduğu, anne-babası ayrı yaşayan öğrencilerin daha yalnız oldukları, gelir düzeyi arttıkça yalnızlık puanlarında düşüş olduğu bulunmuştur.İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde yalnızlığı yordayan değişkenlerin ise anne eğitim durumu, akademik başarı düzeyi ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinden kendilik değerini artıran beceriler ve iletişim becerileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Yalnızlık, sosyal duygusal öğrenme becerileri, ergenlik. The present study aimed to investigate loneliness levels of middle school students in terms of various variables and the relationship between loneliness and social emotional learning skills. It was examined by this study whether loneliness levels show difference depending on some personal characteristics (gender, academic performance, parents? education level, father?s status of work, number of siblings, parents? togetherness and the level of income) and the effectiveness of some personal characteristics and social emotional learning skills (coping with stress, problem solving, skills raising sense of self-esteem, communication skills) in inferring loneliness level.The sample of present study included 1993 students attending secondary schools located in central districts of Eskisehir in 2010-2011 school years. The data on loneliness levels of the students was collected by ?School-Based Loneliness Scale For Children? (Kaya, 2005) and that of social emotional learning skills was gathered by ?Social Emotional Learning Skills Scale? (Kabakci, 2006). To obtain data on personal characteristics (gender, academic performance, parents? education levels, father?s status of work, number of siblings, parents? togetherness and level of income), ?Personal Information Form? was used prepared by the investigator.Analysis of the data obtained by the data collection tools was carried out in computer environment by using ?SPSS/WINDOWS? pocket program. In addition to descriptive statistics, ?t-test for independent groups? and ?one-way variance analysis? were performed in order to determine whether loneliness levels differ according to some personal characteristics. First, in the analyses, it was identified whether the variances are homogenous or not by Levene Test. Tamhane test was used when the result of Levene test is < .05 assuming the variances are not homogenous, on the other hand, Tukey test was performed when the result of Levene test is >.05 assuming the variances are homogenous. Moreover, ?progressive multiple regression analysis? was conducted in order to pinpoint whether some personal characteristics and social emotional learning skills are important in inferring feeling of loneliness. Significance level was accepted as .05 for all statistical analyses. However, significant values at the level of .01are also stated.In this study, it was determined that middle school students differ significantly in loneliness levels depending on gender, academic performance, parents? education levels, father?s status of work, number of siblings, parents? togetherness and level of income. It was found that loneliness level is higher in male students than female students, in students whose academic performance is low than students whose academic performance is moderate or high. In addition, loneliness points were decreased with increased level of parents? education. It was also stated that students whose fathers are not working are more experiencing the loneliness than those whose fathers are working, and loneliness points increased with increased number of siblings, and the students whose parents live separately feel more lonesome. Besides, loneliness points decreased with increased level of income.It was concluded that variables inferring loneliness of middle school students are mother?s education level, academic performance level and skills raising sense of self-esteem and communication skills from social emotional learning skills.Keywords: Loneliness, social emotional learning skills, adolescence.
Collections