Seçici Problem Çözme (SPÇ) tekniğinin ilköğretim 6. ve 7.sınıf öğrencilerine yönelik matematik eğitimindeki sosyal geçerliğinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada SPÇ tekniğinin matematik eğitimindeki sosyal geçerliği, öğrenci görüşleri ve memnuniyet algıları temel alınarak incelenmiştir. SPÇ tekniğinin amacı, problemleri yaratıcı şekillerde çözmenin yanı sıra öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerini de geliştirmektir. SPÇ tekniği seçici, analojik ve iç görüsel düşünme becerilerinin kullanıldığı altı aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalar sırasıyla; problem tanımlama, problem tanılama, problem çözme, problem oluşturma, problem çözme ve değerlendirmedir. SPÇ tekniğinin yaratıcı problem çözme becerilerini geliştirdiği ileri sürülmektedir ancak bu, henüz bilimsel araştırmalar ile kanıtlanmamıştır.Araştırma, 2011 yılında Eskişehir ili merkezindeki iki ilköğretim okulunun altıncı ve yedinci sınıf öğrencileri ile Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (ÜYEP)'na devam eden altıncı sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 235 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulama sürecinde, öğrencilere dört ders saati SPÇ tekniği ile matematik öğretimi yapılmıştır. Öğretim sonrasında katılımcıların memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla 20 maddelik bir memnuniyet ölçeği uygulanmıştır. Çalışma grubunun memnuniyet düzeyini incelemek ve test etmek amacıyla tek grup t-testi kullanılmış, test değeri olarak ?2 (çoğunlukla katılıyorum)? ölçüt alınmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur.Veri analizleri matematik dersinde uygulanan SPÇ tekniğinin ilköğretim altıncı ve yedinci sınıflar ve ÜYEP altıncı sınıf öğrencileri tarafından kabul gören bir teknik ivolduğunu göstermiştir. Ölçek maddelerinin büyük bir çoğunluğu ölçüt değer 2`nin üzerinde puanlanmış ve ortalamalar arasındaki farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Katılımcılar arasında en çok ilköğretim altıncı sınıf öğrencileri tekniğin kullanılmasından hoşnut olmuşlardır. Elde edilen bulgular SPÇ tekniğinin sosyal geçerliğini desteklemektedir.Anahtar Sözcükler: Seçici Problem Çözme tekniği, analoji, matematiksel yaratıcılık, problem çözme, yaratıcılık. In this study, the social validity of Selective Problem Solving Model (SPS) in Math education was investigated. The purpose of the SPS is to enhance students? creative problem solving skills and to solve problems creatively. Selective, analogical and insightful thinking skills are used during the use of the SPS. The Model includes six stages: problem definition, problem identification, problem solution, problem construction, problem solution, and reflection. Although the SPS is hypothesized to be an effective model to enhance students? creative thinking, this hypothesis has not been investigated yet.The participants of the study included 235 sixth and seventh grade students from two schools and the Education Programs for Talented Students (EPTS), a special after-school program for talented students at Anadolu University. The schools are located in Eskişehir. A four-hour lesson plan was developed for each grade using the SPS and taught in students? mathematics classes. After the instruction, a 20-item scale was administered in each classroom to collect data about students? perceptions of the SPS:. One-sample t-test was used to analyze data. The criterion was set on 2 as a test value (mostly agreement).Data analysis showed that students had high satisfactions about the use of the SPS in mathematics education. All of the items in the scale were rated by the participants above the criterion value ?2? with most of the differences being statistically significant. viSixth graders rated the items highest compared to the other groups. Findings show strong evidence in terms of the social validity or student acceptability of the SPS.Keywords: Selective Problem Solving Model (SPS), analogy, mathematical creativity, problem solving, creativity.
Collections