Büyükşehir belediye sisteminde koordinasyon merkezlerinin ve ilçe hizmet birimlerinin işleyişinde elektronik altyapının rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk belediyecilik tarihinde, Osmanlı İmparatorluğu öncesinde her ne kadar belediye benzeri yerel yönetim birimleri olsa da, kurumsal manada belediyelerin kuruluşu Osmanlı İmparatorluğu Dönemi'ne rastlamaktadır. Bu dönemde temelleri atılan belediye sistemi günümüze kadar hem yasal hem de fiili manada gelişmeler kaydetmiştir, günümüzde de kaydetmeye devam etmektedir. Bahsi geçen bu gelişmelerin sağlanabilmesi için belediyelerin; hizmet alanlarını genişletmeleri, hizmetlerinde etkinlik ve verimliliği sağlamaları ayrıca hizmet kalitelerini de arttırmaları gerekmektedir. Belediye hizmetlerinde bu etkinlik ve verimliliğin sağlanması, hizmet kalitesinin arttırılması amacıyla oluşturulan kurumlardan biri de koordinasyon merkezleridir. İlk adımları 3030 sayılı yasa ile atılan bu merkezler, 5216 sayılı yasa ile eskisinden daha farklı bir yapıya bürünmüştür. Genel hatlarıyla Altyapı Koordinasyon Merkezi (AYKOME) ve Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME)'nden oluşan bu merkezlerin ana görevi, belediyenin ve bağlı kurum-kuruluşların yaptıkları çalışmalarda aralarındaki eşgüdümü sağlamaktır. Bu merkezler dışında eşgüdümü sağlama görevi üstlenen Afet Koordinasyon Merkezi (AKOM), Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) vb. merkezler de bulunmaktadır. Mevzubahis merkezlerden alınan verimi arttırmanın yollarından biri de bu merkezlerin elektronik ortamdan daha fazla faydalanmalarının sağlanmasıdır. Koordinasyon merkezlerinin hali hazırda yararlandığı, yerel yönetimlerin elektronik altyapıları dâhilinde bulunan; Kent Bilgi Sistemi, Coğrafi Bilgi Sistemi ve Altyapı Bilgi Sistemi gibi sistemler bulunmaktadır. Ayrıca yerel yönetimlerin elektronik ortam üzerinden hizmet sunumunda yararlandıkları E-Devlet ve E-Belediye gibi uygulamalar da bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Büyükşehir Belediyesi, Koordinasyon Merkezleri, AYKOME, UKOME, E-Devlet, E-Belediye In the Turkish history of municipalities, the institutional establishment of the municipalities dates back to the Ottoman Empire Era, although there had been local government units like municipalities before the Ottoman Empire. The municipality system founded in this era has developed both de facto and de jure until today, and still continues developing. The municipalities need to expand their service areas, to maintain efficiency and productivity in their services, and also to improve their service quality so that they can get on with the said developments. Coordination centers are one of the institutions established to maintain this efficiency and productivity and to improve the service quality in the municipality services. These centers whose first steps were taken with the law no. 3030 have converted into a different structure than before with the law no. 5216. The fundamental duty of these centers which consist of Infrastructure Coordination Center (AYKOME) and Transport Coordination Center (UKOME) is to coordinate the works of the municipalities and their subsidiaries. There are also centers such as Disaster Coordination Center (AKOM), Investment Monitoring Coordination Presidencies (YİKOB) etc. in addition to these centers, which undertake to maintain this coordination work. One of the ways to enhance the productivity of the said centers is to enable them exploit the electronic environment more. There are systems which coordination centers currently exploit such as Urban Information System, Geographic Information System and Infrastructure Information System within the electronic infrastructures of local administrations. Furthermore, there are also applications such as E-Government and E-Municipality which local administrations exploit when electronically providing services.Keywords: Metropolitan Municipality, Coordination Centers, AYKOME, UKOME, E-Government, E-Municipality
Collections