Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı öğretmenlerin kendi öğrenmeleriyle paralel biçimde öğrettikleri önermesini 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri çerçevesinde sınanmasıdır. Bu genel amaç ile birlikte, öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanım düzeyleri ve 21. yy. öğreten becerileri kullanım düzeyleri ortaya çıkarılmıştır. Bununla birlikte her iki becerinin kullanımı cinsiyet, üniversite ve bölüm değişkenleri açısından karşılaştırılmış ve 21. yy. becerileri kullanımının alt boyutları ile 21. yy. öğreten becerileri kullanımına yönelik bir model önerilerek aralarındaki ilişkiler ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın katılımcıları iki aşamada incelenmektedir. Bunlardan ilki 21. yy. öğrenen becerileri kullanımı ölçeği ve 21. yy. öğreten becerileri kullanım ölçeğinin geliştirilmesi sürecinin katılımcıları, ikincisi ise Türkiye örnekleminden veri toplanması sürecinin katılımcılarıdır. İlk aşamanın katılımcılarını 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Anadolu ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitim görmekte olan 1.159 öğretmen adayı ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan altı öğretmen oluşturmaktadır. Türkiye örnekleminden veri toplama aşamasına ise 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Türkiye'nin 11 farklı devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin son sınıfında eğitim görmekte olan 2.506 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın bulgularının oluşturulabilmesi için araştırma amaçlarına hizmet eden iki farklı ölçek geliştirilmiştir. Bunlardan ilki olan 21. yy. öğrenen becerileri kullanımı ölçeği OECD, AASL (2007), Wagner (2008) ve Trilling ve Fadel (2009) kaynakları temel alınarak hazırlanmıştır. İkincisi olan 21. yy. öğreten becerileri kullanım ölçeği için MEB genel öğretmen yeterlikleri, öğretmenler için ISTE standartları, Lemov (2010), Melvin'e (2011) temel alınmıştır. Bu kaynaklar çerçevesinde 21. yy. öğrenen ve öğretmen becerileri kullanımını ölçen iki farklı veri toplama aracı geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yürütülerek geliştirilmiştir. Verilerin analizi süreçlerinin ilkinde, veri toplama araçlarının geliştirilmesi için nitel yaklaşım çerçevesinde içerik analizi, nicel yaklaşım çerçevesinde ise açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, iç tutarlık katsayısı hesaplama ve Pearson korelasyon katsayısına başvurulmuştur. Türkiye örnekleminden toplanan veriler ise toplam puan, MANOVA ve yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir.Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları 21. yy. öğrenen becerilerini ve dört alt boyutuna (bilişsel beceriler, otonom beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri ve yenilikçilik becerileri) ilişkin becerileri, 21. yy. öğreten becerilerini ve beş alt boyutuna (yönetsel beceriler, teknopedagojik beceriler, onamacı beceriler, esnek öğretme becerileri ve üretimsel beceriler) ilişkin becerileri orta düzeyin üzerinde kullanmaktadırlar. Bununla birlikte öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerilerini ve 21. yy. öğreten becerilerini kullanımları üniversite, bölüm ve üniversite*bölüm değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Değişkenler ayrı ayrı incelendiğinde ise 21. yy. öğrenen becerileri kullanımlarının üniversite, bölüm ve üniversite*bölüm değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, 21. yy. öğreten becerileri kullanımlarının ise üniversite, cinsiyet ve üniversite*bölüm değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulgusuna ulaşılmıştır.Araştırmanın temel amacına yönelik yürütülen yapısal eşitlik modellemesi ile 21. yy. öğrenen becerileri kullanımının tüm alt boyutları 21. yy. öğreten becerileri kullanımını yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Bir başka ifade ile bilişsel beceriler, otonom beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri ve yenilikçilik becerileri kullanımlarından 21. yy. öğreten becerileri kullanımına anlamlı yollar tanımlanabilmektedir. Buna ek olarak 21. yy. öğrenen becerileri kullanımı alt boyutlarından otonom beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri kullanımı öğretmen adaylarının bilişsel beceri kullanımını yordadığı bulgusu elde edilmiştir.Anahtar Kelimeler: 21. yy. öğrenen becerileri, 21. yy. öğreten becerileri, öğretmen adayları, MANOVA, YEM The main purpose of this study is to test the hypothesis as teachers teach on a parallel way of their learning styles within the scope of 21st century learner skills and 21st century teacher skills. Along with this main purpose, the levels of pre-service teachers' 21st century learner skills use and 21st century teacher skills use levels were revealed. Moreover, both skills use were compared among independent variables which were gender, university and department. Relationships among 21st century learner skills use factors and 21st century teacher skills use were revealed via a model. The participants of study were presented two stages. First of these was the participants of developing process of 21st century learner skills use scale and 21st century teacher skills use scale. The second is the participants of data gathering from Turkey sample process. The first stages' participants were 1.159 student teachers who were at Anadolu and Eskişehir Osmangazi Universities' educational faculties during 2014-2015 academic year, spring semester and six teachers who were working at schools affiliated to Ministry of National Education. 2.506 preservice teachers, who were at 11 different Turkey state universities during 2014-2015 academic year, spring semester, participated to data gathering from Turkey sample. To create research findings, two different scale were developed regarding research purposes. First of these, is 21st century learner skills use scale, was prepared based on OECD, AASL (2007), Wagner (2008), and Trilling & Fadel (2009). The second one, is 21st century teacher skills use scale, was prepared based on general teacher competencies of Ministry of National Education, ISTE for teachers, Lemov (2010), and Melvin (2011). Within these sources' frameworks, 21st century learner and 21st century teacher skills use scales were developed by conducted validity and reliability analysis. First stage of data analysis, to develop data gathering tools, content analysis within framework of qualitative approaches; exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, calculating coefficient of internal consistence and Pearson's correlation coefficient were applied. The data, gathered from Turkey sample, were analyzed by applying total score, MANOVA and structural equation modeling. According to research findings, preservice teachers use 21st century learner skills and its four sub dimensions (cognitive, autonomous, collaboration and flexibility, and innovativeness skills), and 21st century teacher skills and its five sub dimensions (administrative, technopedagogical, affirmative, flexible teaching, and generative skills) above midlevel. In addition to these, preservice teachers' use of 21st century learner skills and 21st century teacher skills differ regarding university, department, and university*department. When the independent variables are being considered separately, these are found that 21st century learner skills use significantly differs regarding university, department, and university*department; and 21st century teacher skills use significantly differs regarding university, gender, and university*department.It was found that all the sun dimensions of 21st century learner skills use predict 21st century teacher skills use by applying structural equation modeling, which was applied for the main purpose of study. In other words, significant paths can be defined from dimensions of cognitive, autonomous, collaboration and flexibility, and innovativeness skills use to 21st century teacher skills use. In addition to these, it was found that preservice teachers' autonomous skills, collaboration and flexibility skills use, which are two sub dimensions of 21st century skills use, predict cognitive skills use, which is another sub dimension of 21st century learner skills use.Keywords: 21st century learner skills, 21st century teacher skills, preservice teachers, MANOVA, SEM
Collections