Türkçe dersinde otantik görev temelli otantik materyal kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama, yazma becerileri ve yazma motivasyonları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlkokulda çok önemli bir yeri olan Türkçe dersinin amacı kişiler ve toplumlar arasında etkili bir iletişim sağlanmasının ön koşulu olan dil becerilerinin öğrencilere etkili bir şekilde kazandırılmasıdır. Türkçe dersiyle öğrencilerin dil becerilerinin geliştirilmesi, nitelikli ve aynı zamanda bilinçli birer okuryazar olarak yetişmeleri amaçlanmaktadır. Bu amaca hizmet edecek yaklaşımlardan biri de otantik görev ve materyallere dayanan otantik öğrenme yaklaşımıdır. Bu araştırmanın amacı Türkçe dersinde otantik görev temelli otantik materyallerin okuduğunu anlama, yazma motivasyonu ve yazma becerileri üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem desenlerinden iç içe karma desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutuna yönelik veriler yarı deneysel işlemle toplanmış; denel işlem, ön-test son-test kontrol gruplu desene uygun olarak yapılmıştır. Nitel boyuta ilişkin veriler ise uygulama sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Eskişehir il merkezinde bulunan bir ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya deney grubu olarak belirlenen 4-E sınıfında öğrenim gören 22 öğrenci ile kontrol grubu olarak belirlenen 4-G sınıfında öğrenim gören 21 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler `Kişisel Bilgi Formu`, `Okuduğunu Anlama Testi`, `Yazma Motivasyonu Ölçeği`, `Yazma Becerileri Ölçeği` ve öğrenciler ile öğretmenin otantik görev temelli otantik materyallere yönelik görüşlerini belirlemek için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu olmak üzere farklı veri toplama araçları ile toplanmıştır. Ayrıca haftada 6 saat olmak üzere 10 hafta süresince gerçekleştirilen uygulamada araştırmacı tarafından geliştirilen Türkçe dersi Yenilikler ve Gelişmeler, Dünyamız ve Uzay temalarına yönelik ders planları ve öğretim materyalleri kullanılmıştır. 10 hafta boyunca haftalık 6 saatlik derslerde öğrencilerle yapılan etkinliklerin tümü, öğrencilerin gerçek yaşamda günlük olarak karşılarına çıkan materyallere ve gerçek yaşamdaki okuma ve yazma amaçlarına göre düzenlenmiş; böylece dersler otantik görev temelli otantik materyallerle sürdürülmüştür. Bu ders boyunca okunan ve yazılan her metin gerçek bir amaca hizmet etmiştir. Ders sürecinde okunan ve derse rehberlik eden tüm yazılar çeşitli dergi, gazete gibi otantik materyallerden; izlenen ve dinlenen her materyal de televizyon, radyo gibi otantik materyallerden seçilmiştir. Denel işlem sürecinde grup çalışmaları da gerçekleştirilmiş; bu çalışmalarda etkinlikler öğrencilere gruplar halinde yaptırıldıktan sonra, grupların sınıfa sunum yapmaları istenmiştir. Ünite sonlarında genel değerlendirme kapsamında çalışmalar yapılmış, aynı zamanda öğrencilerin oluşturdukları ürünler toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin çözümlenmesinde ilişkisiz örneklemler için t testinden yararlanılmış, nitel veriler ise betimsel analizle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularının genel değerlendirilmesi yapıldığında Türkçe dersinde otantik görev temelli otantik materyal kullanımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile yazma motivasyonlarını geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, araştırmanın katılımcıları olan öğrencilerin otantik görev temelli otantik materyaller aracılığıyla yürütülen Türkçe derslerine yönelik olumlu görüşlere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Katılımcıların otantik materyalleri günlük yaşamlarında karşılarına çıkan materyallere benzettikleri ve eğitici-öğretici buldukları; kitap oluşturma, mektup okuma-yazma ve yapılan etkinliklerin başkaları tarafından görülecek olmasının öğrencilerin hoşlarına gittiğini ifade ettikleri görülmüştür. Bu sonuçların yanı sıra öğrencilerin okuma metinlerinin uzun olmasından hoşlanmadıkları, kitap oluştururken ve uzun metinleri okuyup yazarken zorlandıkları, yine uzun metinlerin okunup yazılması sırasında sıkıldıkları bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen diğer sonuçlar ise otantik materyaller sayesinde öğrencilerin okuduklarını ve yazdıklarını daha iyi anladıklarını, okuduklarının daha kalıcı olduğunu, daha hızlı okuduklarını ve yazdıklarını, okuma ve yazmayı daha fazla sevdiklerini ve bu eylemlerde bulunmak için daha istekli olduklarını, okuyup yazarken noktalama işaretlerine dikkat ettiklerini ve daha özenli okuyup yazdıklarını ifade ettikleri yönündedir.Anahtar Sözcükler: İlkokul, Otantik görev, Otantik materyal, Okuduğunu anlama, Yazma becerileri, Yazma motivasyonu. The objective of Turkish course, which is significant in primary school, is to enable the students to achieve active language skills that are the prerequisites for an effective communication between individuals and societies. The Turkish course aims and helps to improve language skills of the students in order to train them as quality, and at the same time informed literate individuals. An approach that could promote this goal is the authentic learning approach based on authentic tasks and material. The study was conducted with nested mixed design, which is one of the mixed method designs where qualitative and quantitative method are used together. Quantitative data was collected with a quasi-experimental process in the study and the empirical process was conducted with the pretest-posttest design with control group. Qualitative data was collected at the end of the study using a semi-structured interview form.The study was conducted at a primary school located at Eskisehir province city center during 2014 – 2015 academic year spring semester. Twenty-two students that attended Class 4-E and included in the study group and 21 students that attended Class 4-G and included in the control group participated in the study. Study data were collected using different data collection tools including `Personal Data Form`, `Reading Comprehension Test`, `Writing Motivation Scale`, `Writing Skills Scale`, and a semi-structured interview form designed to identify the views of students and teachers on authentic task-based authentic material. Furthermore, in the application conducted 6 hours per week during 10 weeks, outline syllabi and instruction material for the Innovations and Developments, Our World and the Space themes of the Turkish course designed by the author were utilized. All activities conducted during the 10 weeks, 6 hours per week were organized based on the material that students encounter in real life settings every day and real life reading and writing goals, thus, the classes were conducted with authentic task-based authentic material. All manuscripts read and written during the course served a real purpose. All texts read in and guided the course were selected from authentic material such as journals and newspapers and all material listened or watched were selected from authentic material such as TV or radio shows. During the course of the empirical process, group studies were conducted as well. In these studies, after the activities were conducted with groups of students, they were asked to make a presentation in the classroom. At the end of the unit instructions, a general assessment was conducted, and the products created by the students were collected. Quantitative data were analyzed with unrelated samples t-test and for qualitative data descriptive analysis method was utilized.A general assessment of study findings demonstrated that authentic task-based authentic material use in Turkish language course improved reading comprehension and writing skills and writing motivation of primary school 4th grade students. Furthermore, it was identified that participating students had positive views on the Turkish language course instructed using authentic task-based authentic material use. It was observed that the students found the authentic material as similar to the material they encounter in their daily lives, and stated that they liked the fact that the book creation, letter reading-writing and other activities would be seen by others. In addition to these results, it was found that the students did not like long reading texts, had trouble in book creation and reading and writing longer texts and got bored during the reading and writing of longer texts. Another finding obtained in the study is that students comprehended better what they read or wrote, their reading was more permanent, they read and wrote faster, loved reading and writing better and were more motivated to engage in these activities, were more careful with the punctuation marks and were more meticulous in reading and writing activities thanks to the authentic material.Keywords: Primary school, Authentic task, Authentic material, Reading comprehension, Writing skills, Writing motivation.
Collections