Zihin yetersizliği olan öğrencilere temel toplama işlemlerinde akıcılık kazandırmada iki farklı uygulamanın karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada zihin yetersizliği olan öğrencilerin temel toplama işlemlerinde akıcılık kazanmalarında kapat-kopyala-karşılaştır ve işitsel kaydedilmiş işlemler uygulamalarının etkililik ve verimlilik açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin; akıcılık kazandıkları temel toplama işlemlerini toplamanın değişme özelliğine göre genelleyip genellemedikleri, temel toplama işlemlerindeki akıcılık düzeylerinin araştırma sonunda normal gelişim gösteren akranlarından elde edilen değerlere yaklaşıp yaklaşmadığı ve araştırmaya ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmaya; bir özel eğitim ortaokuluna devam eden, zihin yetersizliği tanısı almış ve yaşları 11-13 arasında değişen beş öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Araştırma bulguları, zihin yetersizliği olan öğrencilerin; temel toplama işlemlerinde akıcılık kazanmalarında hem kapat-kopyala-karşılaştır hem de işitsel kaydedilmiş işlemlerin etkili olduğunu ve iki uygulama arasında etkililik ve verimlilik açısından çok anlamlı bir fark olmadığını, akıcılık kazandıkları temel toplama işlemlerini toplamanın değişme özelliğine göre yüksek düzeyde genellediklerini, temel toplama işlemlerindeki akıcılık düzeylerinin araştırma sonunda normal gelişim gösteren akranlarından elde edilen değerlere yaklaştığını ve araştırmanın amacının önemine, araştırmada kullanılan uygulamaların kabul edilebilirliğine ve araştırmada elde edilen bulguların anlamlılığına ilişkin olumlu görüşleri olduğunu göstermektedir.Anahtar Sözcükler: Zihin yetersizliği, Temel toplama işlemleri, Akıcılık, Kapat-kopyala-karşılaştır, İşitsel kaydedilmiş işlemler. In this study, it was aimed to compare the effectiveness and efficiency of covercopy-compare and taped problems to enhance basic addition facts fluency of students with intellectual disabilities. In addition, whether students with intellectual disabilities generalized the facts to inverse, was examined. Moreover, it was determined whether the performance level of students with intellectual disabilities come close to the performance levels of peers with typical development. The opinion of students with intellectual disabilities about the study was also examined. Five students with intellectual disabilities whose ages ranged between 11 and 13 participated in the study. All of the students attended a special education middle school. In the study, an adapted alternating treatment design was used. Results showed that there is no meaningful difference in terms of effectiveness and efficiency between cover-copy-compare and taped problems to enhance basic addition facts fluency of students with intellectual disabilities. In addition, all students with intellectual disabilities generalized the facts to inverse. Furthermore, the basic addition facts fluency performance level of students with intellectual disabilities came close the performance levels of peers with typical development. The opinions of students with intellectual disabilities about the importance of the aim, acceptability of treatments and significance of the findings of study were positive.Key Words: Intellectual disability, Basic addition facts, Fluency, Cover-copy-compare, Taped problems.
Collections