Show simple item record

dc.contributor.advisorKaleci, Devkan
dc.contributor.authorTürkan, Fatih
dc.date.accessioned2020-12-28T13:49:24Z
dc.date.available2020-12-28T13:49:24Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329260
dc.description.abstractErteleme olgusunun, teknolojinin gelişmiş ve planlı yaşamanın önemli olduğu toplumlarda ortaya çıktığı belirtilmektedir. Bu toplumlardaki erteleme olgusu, eğitim alanında da görülebilmekte ve mobil teknolojiler ile iç içe olan öğrenciler yapmaları gereken akademik görevleri erteleyebilmektedirler. Bu çalışmada, `Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı` temelinde, üniversite öğrencilerinin mobil teknolojileri kullanım amaçlarının belirlenmesi ve bu belirlenen durumun akademik erteleme durumlarıyla olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yer alan araştırma sorularını yanıtlamak için, nicel araştırma yaklaşımlarından tarama araştırması, korelasyonel araştırma ve nedensel karşılaştırma araştırmasından yararlanılmıştır. Bu kapsamda, 2017-2018 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi'nin fakülte ve yüksekokullarında örgün eğitimde öğrenim görmekte olan ve tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 2077 öğrenciden `Kişisel Bilgi Formu`, `Mobil Teknolojileri Kullanım Amaçları Ölçeği` ve `Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği` kullanılarak basılı form aracılığı ile veri toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin mobil teknolojileri belli bir amaçla kullanım düzeyleri ve akademik erteleme eğilim düzeyleri orta seviyededir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin, mobil teknolojileri belli bir amaçla kullanım düzeyleri ile akademik erteleme eğilim düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür.
dc.description.abstractThe concept of procrastination emerges in societies where technology is developed and living a planned life is important. Procrastication in these societies can also be observed in the field of education, and students who are engaged in mobile technologies may delay the academic tasks that they are expected to fulfil. In this respect, based on the `Uses and Gratifications Approach`, the aim of this study was to determine university students' purposes of using mobile technologies, and investigate the relationship between these purposes and students' academic procrastination. In order the answer the research questions of the study, the survey model, correlational model and causal comparison model, which are quantitative research approaches, were employed. Accordingly, the participants were 2077 students who were studying in associate degree and undergraduate programs at a Turkish university in the 2017-2018 academic year and were selected through the stratified sampling method. The data were gathered by means of a personal information form, the `Scale of the Purposes of Using Mobile Technologies` and the `Scale of the Academic Procrastination Behaviors`. The findings showed that the university students exhibited moderate levels of using mobile technologies for a certain purpose, and moderate levels of academic procrastionation tendency. Moreover, there was no meaningful relationship between the students' levels of using mobile technologies for a certain purpose, and their levels of academic procrastination tendency.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin mobil teknolojileri kullanım amaçlarının akademik erteleme durumları ile ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigating the relationship between university students' purposes of using mobile technologies and their academic procrastination
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMobile technology
dc.subject.ytmAcademic procrastination
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10211213
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid532383
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess